راه و رسم دانشجوشدن برای ترم اولی‌ها

نام جدید؛ دانشجو

احساسشان اگر مثل کلاس اولی‌ها نباشد، از شور و هیجان آنها برای ورود به یک محیط جدید چیزی کم ندارند؛ ورودی‌های جدید دانشگاه را می‌گوییم؛ دختران و پسران جوانی که از این پس با یک لقب جدید شناخته می‌شوند و حداقل چهار سال با این عنوان و مزایا و معایب ریز و درشتش زندگی می‌کنند؛ دانشجو! روزهای پایانی شهریور برای این گروه از تازه دانشجوها، روزهای آغاز سرنوشت است؛ سرنوشتی که پشت درهای دانشگاه رقم می‌خورد.
کد خبر: ۸۳۶۸۲۰
نام جدید؛ دانشجو

اگر شما هم جزو این گروه هستید و تازه در مقام یک دانشجو، لباس کسب علم پوشیده‌اید و دل توی دلتان نیست که هرچه سریع‌تر کارت دانشجویی در دست بگیرید و به رویای چندین و چند ساله‌تان رنگ واقعیت ببخشید، این گزارش را از دست ندهید؛ دانشجو شدن و ورود به دانشگاه هم مثل خیلی کارهای دیگر برای خودش راه و رسمی دارد که اگر با آن آشنا باشید، بهتر می‌توانید خودتان را با شرایط جدید وفق دهید و با محیط جدید انس بگیرید.

از قوانین آموزشی دانشگاه مطلع شوید

به عنوان یک دانشجو، یکی از اطلاعاتی که باید به دست بیاورید، قوانین آموزشی است که در دانشگاه شما جاری و حکمفرماست؛ قوانینی که تخطی از آنها می‌تواند منجر به محرومیت شما از ادامه تحصیل شود. این قوانین در سایت دانشگاه به تفصیل نوشته شده است. اگر به اینترنت دسترسی ندارید، بهتر است با مراجعه به دفتر آموزش دانشکده، پرینت این قوانین را تهیه کنید. قوانین آموزشی شامل شرایط مشروط شدن، نحوه انتخاب واحد، دروس پیش‌نیاز، امکان تغییر رشته و مرخصی تحصیلی است. اگر خواستید اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، دست به دامن کارشناسان دفتر آموزش شوید.

مهارت ارتباط با جنس مخالف را بیاموزید

برای خیلی‌ها نشستن پشت صندلی‌های دانشگاه با اولین برخورد با جنس مخالف همزمان می‌شود. از آنجا که دانشگاه محیطی عمومی است و دانشجوهای دختر و پسر کنار هم و زیر سقف آن به کسب عمل مشغولند، باید مهارت ارتباط با جنس مخالف را بیاموزید تا دوره‌ای بدون حاشیه را در دانشگاه طی کنید. نکته اول در کسب این مهارت، احترام به طرف مقابل است؛ از این نظر باید روی رفتار، گفتار، خنده، راه رفتن و حتی لباس پوشیدن‌تان بیشتر دقت کنید تا سوءتفاهم پیش نیاید. با این که ارتباط با جنس مخالف در فضای دانشگاه، فرصتی برای شناخت بیشتر بین شما و همکلاسی‌هاست، اما گاه می‌تواند رابطه شمارا با مخاطرات جبران‌ناپذیری روبه‌رو کند.

استقلال با زندگی در خوابگاه

اگر جزو دانشجوهایی هستید که همزمان با دانشجو شدن، اولین تجربه دوری از خانواده را تجربه می‌کنید، کار سخت‌تری پیش رو دارید؛ اما فراموش نکنید همه این سختی‌ها یک روز به خاطره شیرین شما از دوران دانشجویی و زندگی در خوابگاه تبدیل می‌شود؛ روزهایی که می‌توانید به یاد تمام لحظاتی که در خوابگاه با هم‌اتاقی‌ها گذرانده‌اید، ساعت‌ها خاطره تعریف کنید و از تک‌تک آنها لذت ببرید. در زندگی ساده خوابگاهی، با این که از تشریفات زندگی در آغوش خانواده خبری نیست و دانشجو‌ها با کمترین امکانات درس می‌خوانند تا با پایان دوران تحصیل، زودتر وارد بازار کار شوند، اما جذابیت غیرقابل انکاری هم وجود دارد که شامل حال عده‌ای می‌شود که شب‌هایشان را زیر سقف خوابگاه به صبح می‌رسانند. از این نظر، استقلالی که با زندگی در خوابگاه نصیب دانشجو‌ها می‌شود، برای خیلی‌ها موهبتی است که تا سال‌های سال همراهشان می‌ماند؛ موهبتی که ارمغان زندگی بدون پدر و مادر و ایستادن روی پاهای خود است. فراموش نکنید خوابگاه محل تجمع سلیقه‌های مختلف است، جایی که دانشجوها از شهرهای مختلف کشورمان با روحیات، فرهنگ، آداب، رسوم و سلیقه‌های متفاوت زیر یک سقف جمع می‌شوند و اولین مهارتی که می‌آموزند مهارت زندگی با آدم‌های مختلف است.

تجربه تردد مستقل در سطح شهر

اگر تا پیش از این به تنهایی پایتان را از منطقه محل زندگی خود بیرون نگذاشته بودید و مبدا و مقصد تمام سفرهای درونشهری‌تان به اسامی محدود و آشنا ختم می‌شد؛ حالا باید با استفاده از نقشه محلی که دانشگاه شما در آن قرار دارد با راه‌های مختلف رسیدن به دانشگاه آشنا شوید. خیابان‌ها و کوچه‌ها را بشناسید و سعی کنید درباره سیستم حمل و نقل عمومی که خیابان‌های منتتهی به دانشگاه شما را تحت پوشش دارد، اطلاعات خوبی به دست بیاورید.

مسیر را یک روز با مترو،‌یک روز با اتوبوس و حتی با تاکسی طی کنید و زمان هر کدام را به خاطر بسپارید تا در موقعیت‌های مختلف و با توجه به وقتی که برای رسیدن به دانشگاه دارید، تصمیم بگیرید از کدام وسیله نقلیه استفاده کنید. شناسایی خیابان‌ها و مسیر رفت و آمد به دانشگاه اگرچه برای دانشجوهای بومی هر شهر موضوعی تازه است، اما این تجربه وقتی سخت‌تر می‌شود که قرار باشد دوران تحصیل را در شهری که خانه شما نیست و با خیابان‌ها و اسامی میدان‌هایش آشنایی ندارید سپری کنید.

وقتی به خوبی مسیر دانشگاه و خوابگاه را یاد گرفتید، با امکانات ضروری مختلفی که در این محدوده وجود دارد، آشنا شوید. اگر می‌توانید برای خودتان یک فهرست کوچک از درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها، رستوران‌ها، مراکز خرید، آژانس‌های مسافرتی، تاکسی سرویس‌ها، داروخانه‌ها، سوپرمارکت‌ها، نانوایی‌ها و ایستگاه وسایل نقلیه عمومی از مترو گرفته تا اتوبوس تهیه کنید؛ این فهرست کوچک، دربرگیرنده اسامی مراکز مهمی است که باید بشناسید تا هنگام نیاز از آنها استفاده کنید.

فرصت حضور در تشکل‌های دانشجویی

عضویت در تشکل‌های دانشجویی مختلف یکی از جذابیت‌های حضور در فضای دانشگاه است؛ فراموش نکنید عضویت شما در یکی از این تشکل‌ها شما را نسبت به این گروه متعهد می‌کند و در نتیجه وظایفی به عهده شما گذاشته می‌شود. پس باید برنامه ریزی داشته باشید تا به درستان لطمه نخورد. بجز این، عضویت در تشکل‌های دانشجویی مساوی است با تجربه یک کارگروهی جدید؛ کاری که به همت شما و بقیه دانشجو‌ها انجام می‌شود و قطعا دلچسب است.

یک سفر خانوادگی ـ دانشجویی

اگر شهر محل قبولی‌تان، فاصله زیادی از محل زندگی شما دارد و با قبولی در دانشگاه برای اولین بار بهانه سفر به یک شهر جدید را پیدا کرده‌اید، ترجیحا به همراه یک نفر از اعضای خانواده راهی سفر شوید. این سفر خانوادگی دانشجویی که تا مدت‌ها در خاطر شما خواهد ماند، از چند منظر اهمیت دارد؛ ‌اول این که روزهای ابتدایی حضور در یک شهر جدید تنها نیستید، دوم این که پدر و مادرتان اطلاعات خوبی درباره محل سکونت، فضای دانشگاه و موقعیت جدید شما به دست می‌آورند؛ ‌این اطلاعات دید خوبی به آنها می‌دهد تا خیالشان از زندگی شما در غربت تا اندازه‌ای راحت باشد.

با بخش‌های مختلف دانشگاه آشنا شوید

درست است که دانشگاه برای کسب علم و دانش ساخته شده، اما در فضای دانشگاه غیر از مجموعه‌های آموزشی، مراکز دیگری هم وجود دارد؛ بخش‌هایی مثل مرکز بهداشت و سلامت، بخش ورزشی و مرکز فرهنگی. بجز اینجا می‌توانید به مرکز مشاوره هم سر بزنید و با کارشناسان آن درباره مشکلاتی که با آنها درگیرید صحبت کنید.

آوید طالبیان

جام‌جم

newsQrCode
برچسب ها: دانشگاه دانشجو
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها