معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی وزارت ارشاد:

پخش تیزرهای سینمایی از ماهواره جرم است

پخش تیزرهای تبلیغاتی برخی فیلم‌های ایرانی از شبکه‌های ماهواره‌ای، واکنش و بازتاب‌ تقریبا موازی و همسویی را از سوی نهادها و سازمان‌های مرتبط در پی داشته است. آخرین این اقدامات احضار ده سینماگر ایرانی به دادسرای فرهنگ و رسانه برای ارائه توضیحاتی بابت پخش تیزرهای تبلیغاتی فیلم‌هایشان از شبکه‌های ماهواره‌ای است.
کد خبر: ۸۷۴۱۴۶
پخش تیزرهای سینمایی از ماهواره جرم است

دکتر حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی نیز خواستار پیگیری این موضوع شده و مسئولان قضایی کشور را نیز به مدد طلبیده است.

حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد با تاکید بر این‌که هرنوع همکاری با شبکه های ماهواره‌ای معاند، جرم است، تصریح کرده که براساس قوانین موجود هرگونه همکاری با این شبکه‌ها در قالب مصاحبه، سفارش آگهی، تیزر تبلیغاتی، ارسال خبر یا مشارکت در تولید برنامه، تخلف است و طبق مواد 10 و 13 قانون ممنوعیت به‌کارگیری تجهیزات ماهواره‌ای، هرنوع همکاری با این شبکه‌ها جرم به حساب می‌آید و ممنوعیت دارد.

به گفته نوش‌آبادی، گاهی با تذکر و گاهی با احضار یا فرستادن پیام برای هنرمندان به آنها هشدار داده می‌شود نسبت به این مساله مراقبت کنند؛ زیرا اگر این همکاری با آگاهی و رضایت آنها همراه باشد، قطعا مورد توبیخ قرار می‌گیرند و حتی ممکن است مجوزهای بعدی‌شان با مشکل روبه‌رو شود.

سازمان صداوسیما نیز براساس منع قانونی پخش تیزر فیلم‌های سینمایی در شبکه‌های ماهواره‌ای، با اخذ تعهد از فیلمسازان و تهیه‌کنندگان که مایل به پخش آگهی تبلیغ اثرشان از رسانه ملی هستند، خواستار شفاف‌سازی و روشن بودن موضع آنان شده و اعلام کرده چنانچه بخواهند از حمایت فرهنگی رسانه ‌ملی برای پخش رایگان برخوردار شوند، نمی‌توانند تیزر فیلم خود را برای پخش در اختیار شبکه‌های ماهواره‌ای غیرمجاز قرار دهند.

روابط عمومی این سازمان با تاکید بر این‌که بخش عمده‌ای از تیزرهای فیلم‌های سینمایی تولید داخل کاملا به‌ صورت رایگان از سوی صداوسیما پخش می‌شود، در بخشی از توضیح خود آورده است: «مسئولان سینمایی کشور نیز بارها بصراحت اعلام کرده‌اند که پخش تیزرهای سینمایی در شبکه‌های ماهواره‌ای غیرمجاز، منع قانونی دارد، بنابراین سازندگان این فیلم‌ها نباید تیزر فیلم‌هایشان را برای تبلیغ در اختیار شبکه‌های غیرمجاز ماهواره‌ای قرار دهند. به همین دلیل اداره کل بازرگانی صداوسیما با بررسی‌های کارشناسی به این نتیجه رسید که در ادامه این حمایت، در فرم قرارداد پخش تیزر، این تعهد را از سازنده اخذ کند که چنانچه از حمایت فرهنگی رسانه‌ ملی برای پخش رایگان برخوردار شود، نمی‌تواند تیزر فیلم خود را برای پخش در اختیار شبکه‌های ماهواره‌ای غیرمجاز قرار دهد.»

غیرقانونی و مجرمانه است

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با تاکید بر این‌که پخش تیزر سینمایی از شبکه‌های ماهواره‌ای معاند جرم است، به جام‌جم گفت: با توجه به گزارش‌هایی که از طریق اداره کل تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دست ما می‌رسد، جلساتی را با تهیه‌کنندگانی که تیزر فیلم‌شان در حال پخش از شبکه‌های ماهواره‌ای است، برگزار کرده و به آنها تذکر داده‌ایم که چنین رویکردی غیرقانونی و مجرمانه است.

حبیب ایل‌بیگی در پاسخ به این پرسش که آیا تهیه‌کنندگان و کارگردانان از قبل در جریان این ممنوعیت قرار داشته‌اند، تاکید کرد: در ذیل پروانه نمایش هر فیلم سینمایی، بندی وجود دارد که به تهیه‌کننده متذکر شده پخش آیتم و تیزر فیلم از شبکه‌های معاند جمهوری اسلامی ممنوع است و در صورت مشاهده و رویت، برخورد قانونی خواهد شد.

ایل‌بیگی با اشاره به این‌که برخی از این تهیه‌کنندگان مدعی هستند که از پخش تیزر فیلم‌شان از شبکه‌های ماهواره‌ای اطلاع نداشته‌اند، تصریح کرد: هستند شبکه‌هایی که حاضرند به شکل داوطلبانه و کاملا رایگان این تیزرها را پخش کنند و به این وسیله تعارض و اختلافی را هم در داخل کشور به وجود بیاورند. این تیزرها در سایت‌های معتبر و فضای مجازی منتشر شده و برای همه در دسترس است، مگر آن‌که اسنادی موجود باشد که ثابت کند قراردادی میان یک شبکه و تهیه‌کننده ‌منعقد شده و پخش تیزر با رضایت و تمایل صاحبان فیلم بوده است.

اختصاص بخشی از فروش به صداوسیما

محمدرضا شرف‌الدین، تهیه‌کننده سینما درباره پخش تبلیغ برخی فیلم‌های سینمایی از شبکه‌های ماهواره‌ای همچون جم که اهداف‌شان مغایر با نظام جمهوری‌ اسلامی ایران است، به جام‌جم گفت: همکاری با شبکه‌ها و رسانه‌های معارض و معاند و آنهایی که سمت و سوی سیاسی و مخالف با منافع مالی دارند، اشتباه است و با همکاری با دشمن تفاوتی ندارد. تردیدی نیست ما امروز در حال جنگ هستیم و به هیچ وجه این مساله قابل توجیه نیست.

وی ادامه داد: اسرا در زمان جنگ حاضر نمی‌شدند با دشمن همکاری کنند و منافع خودشان را به منافع ملی ترجیح نمی‌دادند و گاهی همین باعث شهادتشان می‌شد، اما تن به هر کاری نمی‌دادند. ما هم امروز این وظیفه را داریم، حال به شکلی دیگر. ما باید در مقابل دشمنان ایستادگی کنیم و نباید با شبکه‌هایی همکاری کنیم که اهداف‌شان تضعیف روحیه ملت ماست و جز دروغ‌پراکنی در عرصه فرهنگی و ربودن صبر، اعتقادات و ایمان ملت ایران، کار دیگری ندارند.

این تهیه‌کننده عنوان کرد: اما باید صداوسیما به سینماگران در حوزه تبلیغ فیلم‌هایشان کمک کند و شرایطی فراهم سازد تا سرمایه سینماگران هم با تبلیغات مناسب تلویزیونی برگردد. گرچه اقدام در حال حاضر صداوسیما در این‌باره دیر بود، اما پسندیده است.

تمایل صداوسیما برای تبلیغ فیلم‌ها

جمال شورجه، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در این‌باره معتقد است: همکاری با شبکه‌های معاند کار اشتباهی است و اگر کسی محصولش را در چنین شبکه‌هایی تبلیغ کند، قانون را نقض کرده و قانون باید با این افراد برخورد کند و جلوی فعالیت سینماگران متخلف گرفته شود.

وی ادامه داد: معتقدم در ابتدا باید قانون اصلاح شود تا جلوی این دوستان گرفته شود. فرقی نمی‌کند این کالا سینمایی است یا صنعتی، نباید هیچ کالایی از شبکه‌های معاند با نظام پخش شود. از سوی دیگر اگر قرار باشد صداوسیما فیلم‌های سینمایی را تبلیغ کند، باید حجاب زنان در فیلم‌های سینمایی درست باشد تا بتواند تبلیغ کند. 80 تا 90 درصد حجاب زنان مشکل دارد و متاسفانه این ناهنجاری تبدیل به هنجار اجتماعی شده و این صحیح نیست.

جمال شورجه افزود : صداوسیما هم تمایل دارد فیلم‌های سینمایی را تبلیغ کند، اما مشکل اینجاست که به دلیل بدحجابی خانم‌ها در فیلم‌های سینمایی نمی‌تواند این کار را انجام بدهد، چراکه برخلاف مقررات صداوسیماست. اگر این شرایط اصلاح شود، حتما با رغبت بیشتری صداوسیما این کار را انجام می‌دهد. ضمن این‌که شبکه‌های برون‌مرزی رسانه ملی هم می‌توانند در کنار شبکه‌های داخلی، به تبلیغ این آثار بپردازند.

پخش رایگان تیزرها برای کسب مشروعیت

ایل‌بیگی، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی: در مرحله اول باید به فیلمسازان و تهیه‌کنندگان داخلی اعتماد کرد. همه کسانی که تیزرهای فیلم‌شان از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش شده است، قول مساعد همکاری داده‌اند. شبکه‌های ماهواره‌ای معاند، دشمن همه هستند، چه سینما و چه تلویزیون و قطعا خیر و صلاح این دو رسانه را نمی‌خواهند. منافع آنها در حال حاضر پخش رایگان تیزر فیلم‌های سینمایی است تا به نوعی برای خودشان هم وجهه و مشروعیتی دست و پا کنند. مخاطبان از همه جا بی‌خبر می‌پندارند که پخش این تیزرها نشانه برقراری رابطه کاری و همکاری میان این شبکه‌ها و داخل کشور است و در نتیجه برایشان مشروعیت قائل می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها