نظر ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره ایجاد «دهکده سلامت معتادان»

دو هفته قبل بود که طرح ایجاد دهکده سلامت ویژه معتادان متجاهر از زبان رئیس پلیس پایتخت مطرح شد تا بر اساس آن یک شهر با تمام امکانات از بازپروری و درمان معتادان گرفته تا آموزشگاه، پارک، هتل و ... حتی خانه‌هایی برای انس بیشتر فرد با خانواده ساخته شود، طرحی که خبری شدن آن با واکنش‌های مختلفی از سوی کارشناسان حوزه اجتماعی و اعتیاد همراه شد.
کد خبر: ۱۳۵۳۹۰۹
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، طبق آنچه گفته شده، طرح دهکده سلامت قرار است که برای بازپروری و حرفه آموزی ۱۰ هزار نفر فعالیت کند و براساس برآورد‌های انجام شده فاز نخست این دهکده طی دو سال و فاز دوم آن طی سه سال ایجاد خواهد شد که نیازمند اعتباری در حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان است.

اما طبق سخنان سرهنگ عبدالوهاب حسنوند، رییس پلیس مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ، سوله‌هایی با عنوان آسایشگاه برای نگهداری مددجویان، ساختمان غربالگری برای ورود افراد جدید به دهکده، حسینیه با مساحت یک هزار مترمربع، آموزشگاه‌های ۲۱گانه در دو ساختمان مجزا، احداث ۲۰ کارگاه، یک هتل آپارتمان، منازل کارگری، ساختمان چندمنظوره سینما، تئاتر، ساختمانی برای افراد نگهداری معتادان متجاهر با سن زیر ۱۸ سال، پارک مجهز با سبک و سیاق مدرن و ویژه با سایت‌های مختلف اعم از پارک علم و فناوری، مرکز مطالعات بالینی مواد مخدر، سایت پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، چهار باغ هنر شامل باغ کتاب، هنر، فلسفه و هنر‌های دستی، زمین‌های ورزشی، جاده تندرستی و آب‌نما‌های مختلف در طراحی این دهکده پیش‌بینی شده است.

این درحالیست که برخی پژوهشگران و کارشناسان حوزه درمان اعتیاد نسبت به این طرح مخالفت کردند. به طوریکه رامین رادفر، پژوهشگر این حوزه درخصوص اعتبار موردنیاز اعلام شده برای این طرح به ایسنا گفته بود «در صورتی که چنین بودجه‌ای تامین شود نباید کارتن‌خواب‌ها را از هرندی و ... جمع‌آوری و در جای دیگری نگهداری کرد بلکه باید همان محله آسیب خیز همچون هرندی را ارتقاء داد و برای اینکه چرخه تولید اعتیاد متوقف شود، لازم است در چنین محله‌ای سرمایه‌گذاری شود.»

در این میان هومان نارنجی‌ها، یکی دیگر از پژوهشگران و درمانگران این حوزه به اینکه حدود ۸۰ درصد معتادان دچار اختلالات روانپزشکی هستند اشاره‌ای کرد و درخصوص این طرح به ایسنا اینطور گفت: «خیلی ساده‌انگارانه است اگر فکر کنیم فرد دارای اعتیاد در یک شهر بسته، دوچرخه‌سواری کند و اعتیاد را فراموش می‌کند.»

از سویی دیگر، اما معاون پژوهشی موسسه کادراس این طرح را مشروط بر رعایت چند اقدام، طرحی خوب عنوان کرد.

اما از آنجایی که گفته می‌شود جزئیات این طرح به ستاد مباره با مواد مخدر ارائه شده است در این راستا خبرنگار ایسنا، پیگیر نظر ستاد در باره این طرح شد. این درحالیست که سردار اسکندر مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در پاسخ به سوالی درخصوص طرح دهکده سلامت معتادان به جملات کوتاهی بسنده کرد و در این‌باره این چنین گفت: «مجموعه رویکرد جدید این است که معتادان متجاهری که به مراکز می‌آیند، سم‌زدایی، درمان شوند و مهارتی را بیاموزند و بعد از مهارت‌آموزی تولیدی داشته باشند و تولیداتشان عرضه شود و در مرحله بعدی بدون هرگونه وابستگی به مواد کارشان در آنجا به پایان برسد. مرحله آخر شناسایی خانواده و تحویل آن‌ها به خانواده است. اگر این چرخه کامل شود، برگشت‌شان به اعتیاد کمتر می‌شود و گام نهایی این است.»

وی افزود: البته در مرکز مهر سروش حداقل حدود ۹۰ درصد مددجویان تحویل خانواده‌ها می‌شوند و این باید مرحله نهایی ما باشد که خانواده‌ها آن‌ها را تحویل بگیرند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ستاد مبارزه با مواد مخدر بر روی این طرح (دهکده سلامت) مطالعاتی انجام داده است؟ گفت: «ممکن است در یک مرکز در قالب یک طرح باشد. اکنون در اردوگاه فشافویه، شهید زیادیان و اردوگاه اخوان بهزیستی این چرخه وجود دارد. ما می‌گوییم نگهداری تنها نباید باشد و حتما باید مهارت‌آموزی، تولید و ارتباط با خانواده باشد و این طرح کلی است که اجرا می‌شود».
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها