۴۵ هزار هکتار از اراضی استان همدان شور شده است

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: ۴۵ هزار هکتار از اراضی استان در دشت همدان، قهاوند، فامنین و رزن دچار شوری شده است.
کد خبر: ۱۳۸۹۵۲۱

به گزارش جام جم آنلاین همدان، امیر لاهوتیان افزود: بر اساس تحقیقات انجام شده بیش از ۷۰ درصد اراضی استان همدان جزو خاک های جوان و کمتر توسعه یافته محسوب می شود.

وی ادامه داد: بر همین اساس ۶۵ درصد اراضی استان همدان دچار کمبود فسفر ، ۳۰ درصد اراضی کمبود پتاسیم، ۳۰ درصد کمبود مس ، ۸۴ درصد دچار کمبود روی و ۹۰ درصد اراضی دچار کمبود آهن است.

وی گفت: ۶۶ درصد از اراضی استان زیر یک درصد مواد آلی دارند، در حالیکه خاک باید بالای ۲ درصد ماده آلی داشته باشد، تا به عنوان خاک حاصلخیز برای کشاورزی محسوب شود و فقط چهار درصد اراضی استان چنین خاصیتی را دارد.

لاهوتیان با اشاره به اینکه به دنبال افزایش مواد آلی خاک از طریق کشت مستقیم و تناوب کشت هستیم، افزود: کودهای عرضه شده در بازار کنترل می شود و کودهای وارداتی نیز همواره مورد آزمایش قرار می گیرند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در این نشست گفت: گلخانه ها را ملزم کرده ایم در کنار فضای کشت، استخر پرورش ماهی نیز احداث تا از فضولات آبزیان به عنوان مواد آلی و کود برای تغذیه گیاهان خود استفاده کنند.

رضا بهراملو با اشاره به اینکه هدف جهاد کشاورزی تامین غذای کافی و سالم برای آحاد جامعه و امنیت پایدار غذایی است افزود: اجرای طرحهای کشاورزی یک تا سه سال زمان می برد تا نتایج تغذیه ای محصولات کشاورزی مورد ارزیابی دقیق فنی قرار گیرد.

وی خاک را منشا غذا و محل چرای دام، زراعت و ذخیره آب دانست و تاکید کرد: خاک زراعی شامل مواد آلی است و پوشش گیاهی همدان خیلی غنی نیست.

بهراملو با بیان اینکه عمق خاک زراعی قابل کشت ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر است افزود: امنیت خاک را باید حفظ کنیم بنابراین با ساخت و ساز در خاک های زراعی درجه یک و ۲ مخالفت می کنیم چرا که از خاک حاصلخیز باید به شدت مراقبت کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها