تحلیلگر مسائل دیلماتیک در گفت و گو با جام‌ جم آنلاین:

میانجیگری قطر میان ایران و آمریکا فراتر از نامه رسانی است

یک تحلیلگر مسائل دیپلماسی به بررسی نقش قطر در توسعه روابط خارجی ایران به ویژه در ارتباط با غرب پرداخت.
کد خبر: ۱۳۹۶۶۶۳

مرتضی مکی کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت وگو با جام جم آنلاین با اشاره به پویایی نظام بین الملل گفت: این نظام نه بر پایه خیر و شر بلکه براساس نفوذ و قدرت کشورها استوار است و هر چه که به جلو می رویم پویایی نظام بین الملل با توجه به توسعه ارتباطات و سرعت شگفت انگیز علم و تکنولوژی بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه دیگر جهان بر محور مدار دو یا چند قدرت جهانی نمی گردد، خاطرنشان کرد: اگرچه کشورهایی در سطح جهان همچنان قدرت و نفوذ برای اثر گذاری در روند تو تحولات بین المللی و منطقه ای دارند اما کشورهایی هم هستند که با قرار گرفتن در مسیر درست توسعه و رشد و کنش گری در سطح منطقه ای و جهانی حداکثر استفاده از ظرفیت ها و فرصت ها برای توسعه و ارتقای خود می کنند و محدودیت های جغرافیایی، جمعیتی و اقتصادی مانعی برای هیچ کشوری نیست که به دنبال ارتقای جایگاه منطقه‌ای و جهانی خود است.

این کارشناس سیاست خارجی اضافه کرد: مهم این است که تصمیم گیران یک کشور با استفاده از تمام ظرفیت ها و فرصت‌ها برای ارتقای جایگاه خود باشند. چین، اندونزی، مالزی کره جنوبی، سنگاپور، هند، بنگلادش ، ویتنام، تایلند و دیگر کشورها با قبول الزامات رشد و توسعه اقتصادی توانسته اند گام های بلندی را برای ارتقای جایگاه خود در سطح منطقه ای و جهانی بردارند.

وی با اشاره به وقوع تحولات سیاسی و اقتصادی در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس گفت: عمان، امارات و قطر از جمله کشورهایی هستند که می کوشند محدودیت‌های جغرافیایی و آب و هوایی را به فرصتی برای توسعه و پیشرفت تبدیل کنند.

مکی خاطرنشان کرد: قطر تنها کشور ذره‌ای جهان است که می کوشد در سطح جهانی کنش کند. ایرلاین این کشور یکی از بزرگترین ایرلاین‌های جهان است و قطر هم اکنون به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان انرژی در جهان تبدیل شده است.

برگزاری موفق جام جهانی فوتبال پرستیژ جهانی را برای این کشور به ارمغان آورده است. دولتمردان قطری می کوشند روابط متوازن و منطقی با قدرت‌های جهانی داشته باشند . این سیاست این ظرفیت را برای دوحه ایجاد کرده که نقش میانجی را در کانون‌های بحرانی ایفا کند و تلاش برای میانجیگیری میان ایران و آمریکا هم در این راستا است.

مکی گفت: میانجیگری قطر میان ایران و آمریکا فراتر از نامه رسانی است و این کشور تلاش می کند دیدگاه های تهران و واشنگتن را به هم نزدیک کند و جدا از اینکه این کنش گری به نتیجه برسد این اقدام سیاسی گام بلندی برای ارتقای جهانی این کشور ذره‌ای است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها