گفت‌وگو با دبیر نمایشگاه «رصتا»

ویترین باشکوه توانمندی‌ها

خاطره‌سازی به سبک تلویزیون

تلویزیون همیشه در قامت یک قاب خاطره‌ساز نقش‌آفرینی کرده است. چه زمانی که در مناسبت‌های مختلف تلاش کرده تا برنامه‌های سرگرم‌کننده و آموزشی تولید کند و چه در نوروز هر سال که با پخش برنامه‌های مختلف، می‌کوشد همه نوع سلیقه را تامین کرده و مخاطب را پای قاب جادویی خود نگه دارد.
کد خبر: ۱۳۹۸۸۱۵
نویسنده ​​​​​​​سپیده اشرفی - گروه رسانه

هر سال نزدیک نوروز، جدولی متنوع از برنامه‌های مختلف برای پخش از تلویزیون اعلام می‌شود. شاید در نگاه اول یک اتفاق ساده به نظر برسد اما نباید فراموش کرد که تلویزیون در قامت یک رسانه‌ملی، همیشه تلاش کرده در کارکرد سرگرمی و آموزشی خود به‌درستی و دقت حضور داشته باشد. حالا با نزدیک شدن به نوروز۱۴۰۲ دوباره همین برنامه‌ریزی تازه و برنامه‌های رنگارنگ از جدول پخش سر درآورده است.

دو نکته در این میان قابل توجه است و باید به‌صورت ویژه به آن توجه کرد. نکته اول توجه به ملاحظات و خط قرمزهایی است که رسانه‌ملی تلاش کرده در طول این مدت برای برنامه‌های تلویزیونی خود در نظر بگیرد. نباید فراموش کرد که مخاطب تلویزیون مردم عام هستند و در زمان نوروز امکان جمع شدن این مخاطبان کنار هم بیشتر هم می‌شود. در چنین شرایطی، توجه به خط قرمزهای خانوادگی بیشتر از قبل وجود دارد و صد البته که کار تلویزیون هم برای توجه به آن، سخت‌تر خواهد بود.

نکته دیگر مسأله تنوع برنامه‌هاست. این‌که جدولی از برنامه‌های متنوع ــ از انیمیشن گرفته تا فیلم و سریال در گونه‌های مختلف ــ برای مخاطب تدارک دیده شود، کاری بس دشوار است که شاید از بیرون ساده به نظر برسد. ناگفته پیداست که نوروز فرصتی برای خانواده‌هاست تا بتوانند کنار هم وقت بیشتری بگذرانند و اگر جدول پخش تلویزیون متنوع باشد، این دورهمی به یک جمع خاطره‌انگیز برای‌شان تبدیل می‌شود. اگر کمی به قبل برگردیم، این خاطره‌سازی تلویزیون مشهودتر خواهد بود. همین حالا هم اگر با خانواده‌ها صحبت کنیم، بسیاری از سریال‌ها یا مسابقه‌های تلویزیونی را فهرست می‌کنند که برای ‌آنها خاطره نوروز را به جا گذاشته است.

البته این نکته هم قابل ذکر است که موضوع برنامه‌های تلویزیونی در نوروز هر سال قدری به موضوع خانواده و عید مرتبط است. مثل پایتخت که شروع آن از نوروز بود و مخاطب توانست با قصه هما و نقی و مشکلاتی که برای رسیدن به خانه خودشان در نزدیک نوروز مواجه بودند، همراه شود. همین انتخاب موضوع هوشمندانه، نکته‌ای است که تلویزیون در طول این سال‌ها به آن توجه کرده یا ویژه برنامه کلاه‌قرمزی که با خلق شخصیت‌های مختلف، توانست مخاطبان عام و خاص را همراه خود کند و خانواده‌ها با خیال راحت از رعایت خط قرمزها، همراه کودکان و نوجوانان خود می‌توانستند به تماشای این برنامه بنشینند.

به نظر می‌رسد امسال هم این تنوع تامین سلیقه در برنامه‌های تلویزیونی لحاظ و تلاش شده تا مخاطبان مختلف دوباره در این ایام پای تلویزیون بنشینند. تلویزیون به هر حال یک رسانه است و در طول این سال‌ها هم ثابت کرده تلاش برای برنامه‌سازی در راستای تامین سلیقه مخاطب و توجه به سرگرمی و گسترش فرهنگ درست بوده است.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که تلویزیون همیشه گزینه خوبی برای خانواده‌ها بوده و توانسته خاطره‌سازی درست و مناسبی برای این گروه داشته باشد. حالا با توجه به تنوعی که در طول چند ماه گذشته دربخش ژانر مربوط به سریال‌ها شاهد بودیم، باید انتظار یک نوروز متنوع‌تر و سرگرم‌کننده‌تر را هم داشت.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها