شورش بریکس علیه دیکتاتوری دلار

عضویت ایران در گروه بریکس یک دستاورد مهم برای ایران است. با این‌حال ممکن است هنوز بخشی از افکارعمومی به دلایل این دستاورد مهم واقف نباشند.
کد خبر: ۱۴۲۰۸۴۰

شورش بریکس علیه دیکتاتوری دلار

درخواست ایران برای عضویت دائم در بریکس در نشست اخیر سران کشورهای عضو این نهاد بین‌المللی در آفریقای جنوبی به همراه 5 کشور دیگر پذیرفته شد و  قرار است این کشورها از ابتدای سال 2024 فعالیت خود را در این سازمان آغاز کنند.

بریکس در سال 2009 توسط برزیل، روسیه، هند و چین فعالیت خود را با عنوان بریک آغاز کرد و در سال 2010 با عضویت آفریقای جنوبی به بریکس تغییر نام داد. این نهاد بین‌المللی در طول فعالیت 15 ساله خود و حتی مذاکرات طولانی تاسیس در دهه 1990 و دهه نخست قرن 21 تلاش کرده به‌عنوان نماد و نماینده کشورهای نوظهور اقتصادی در اقتصاد جهانی تبدیل شود. تأمل در اظهارات رهبران این نهاد بین‌المللی و محتوای مذاکرات اجلاسیه‌های مختلف آن نشان از هدف‌گذاری برای تغییر معادلات اقتصاد بین‌المللی غرب‌محور و پیشبرد ملاحظات و منافع قدرت‌های نوظهور اقتصادی دارد.

بنابراین عضویت در بریکس به ایران یک فرصت مهم‌جهانی برای دور زدن تحریم‌ها خواهد داد و کشورمان را از بند فشارهای دلاری رها خواهد کرد. واشنگتن در حال حاضر تنها به اعتبار نقش دلار در معاملات جهانی قدرت تحریم‌های بین‌المللی دارد. بنابراین اگر جایگاه دلار در جهان تضعیف شود، روشن است که قدرت اعمال تحریم واشنگتن نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

گروه بریکس از کشورهایی تشکیل شده که هر یک در مقطعی طعم تحریم‌های آمریکا و متحدانش را چشیده‌اند. بنابراین این کشورها هم از حیث اقتصادی و هم سیاسی علاقه‌مند به پایان سلطه دلار و شکستن قدرت اعمال تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده هستند.

عضویت ایران در این گروه این فرصت را به تهران خواهد داد تا در کنار قدرتهای نوظهور جهانی، معادلات اقتصادی را تغییر داده و تحولی در مبادلات اقتصادی خود، بدون مذاکره سیاسی، ایجاد کند.

بی‌تردید برای رسیدن به چنین موقعیتی نباید شتاب کرد، اما اعلام اهداف آشکار بریکس برای توسعه اعضای خود، این پیام را به اقتصاد غربی داد که کشورهای مسنقل می‌خواهند نظام اقتصادی جدیدی در جهان حاکم کنند که در آن امکان سودجویی تحریمی و دلاری از آمریکا و اروپا گرفته شده و در آن، قدرت‌های مستقل مجبور به تن دادن به دیکتاتوری دلار در فرآیندهای تجارت بین‌الملل نباشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها