۲ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزای خارجی رقیب سرسخت واکسن وطنی

واکسن آنفلوآنزا با فناوری نوترکیبی، توسط پژوهشگران و نخبگان مجموعه دانش‌بنیان کشور از حدود سه سال پیش در ایران تولید شده است.
کد خبر: ۱۴۲۱۳۷۶
نویسنده دکتر محمدامین قبادی | داروساز و دبیر انجمن داروسازان تهران

با افتخار می‌گوییم، کشورمان ایران پس از آمریکا دومین کشور موفق دنیا جهت تولید واکسن نوترکیب آنفلوآنزا است که توانسته با بهره‌گیری از فناوری نوین و همفکری نخبگان صنعت بیوتکنولوژی به این هدف بزرگ دست یابد.واکسن آنفلوآنزا در دنیا به دو شیوه تولید می‌شود؛ یا برپایه تخم مرغ تولید شده که ارزان است، ولی عوارض احتمالی و محدودیت‌های مصرف در افراد حساس را دارد یا این‌که با فناوری نوترکیب ساخته شده و استفاده از آن برای گروه‌های هدف به‌ویژه بیماران خاص توصیه شده است.واکسن چهار ظرفیتی فلوگارد، تولید داخل همه کارآزمایی‌های بالینی را سال‌ها پیش با موفقیت گذرانده، تاییدیه وزارت بهداشت، پزشکان و متخصصان مختلف را نیز دارد و خوشبختانه امسال سومین سال تولید و مصرف آن در کشور است.
نکته مهم این‌که واکسن خارجی آنفلوآنزا، تولید شده برپایه تخم‌مرغ پنج دلار قیمت دارد و توسط شرکت‌های وارد‌کننده با تخصیص ارز وارد و به شیوه‌های مختلف بازاریابی فروخته می‌شود اما واکسن نوترکیب آنفلوآنزا ۶۵دلار در دنیا فروخته می‌شود.
نکته مهم این‌که متخصصان کشورمان، واکسن ۶۵دلاری را با قیمت کمتر از پنج دلار تولید و عرضه کردند. (واکسن فلوگارد تولید داخل ۲۶۰هزار تومان قیمت دارد و در داروخانه‌های کشور عرضه شده است)؛ ولی متاسفانه حمایت لازم از این محصول ارزشمند توسط ارگان‌های داخلی و مجموعه‌های مصرف‌کننده صورت نمی‌گیرد!
امسال نیز بنابر پیش‌بینی و احتمال نیاز با تخمین و درخواست اولیه وزارت بهداشت، یک میلیون دوز واکسن آنفلوآنزای داخلی در کشور تولید شده که گفته می‌شود، فقط یک‌چهارم این حجم اکنون توسط وزارت بهداشت خریداری شده است.
این در شرایطی است که همزمان مجوز واردات بیش از دومیلیون دوز نمونه خارجی واکسن آنفلوآنزا صادر شده و به‌زودی توزیع می‌شود.سال گذشته به‌دلیل بی‌توجهی به همین موضوع واکسن تولید داخلی، حدود نیمی از واکسن‌های تولید شده در کشور بدون استفاده ماند و امحاء شد.این حجم محصول حدود ۱۷۰میلیارد تومان ارزش داشت که به دلیل واردات پرحجم واکسن آنفلوآنزای خارجی، ضرر و زیان هنگفت برجای گذاشت و متاسفانه هدر رفت.
یکی از شواهد مهم عدم حمایت از محصول داخلی، رغبت نداشتن ارگان‌های دولتی و غیر‌دولتی برای خرید این محصول تولیدی است؛ مورد دیگر تلاش وارد‌کنندگان خارجی برای کسب سهم بیشتر از بازار فروش در کشور است.   پرسش مهم این‌که، چرا هلال‌احمر کشور که متولی واکسیناسیون حجاج و زائران است، همچنین انیستیتو پاستور ایران که مراکز رسمی تزریق واکسن دارد، هیچ رغبتی به خرید واکسن آنفلوآنزای داخلی ندارند!
 انیستیتو پاستور ایران غریب‌نوازی کرده و همیشه از کشور فرانسه واکسن تهیه می‌کند و نیاز خود را از داروسازی سانوفی فرانسه که محصول غیر نوترکیب و برپایه تخم‌مرغ دارد، تامین می‌کند. چرا؟
چرا مجموعه‌های بزرگ مانند بهداشت و درمان نیروهای مسلح، بهداشت و درمان صنعت نفت، شرکت شهر سالم وابسته به شهرداری، بانک‌ها، بیمه‌ها، کارخانه‌های تولیدی داخلی... برای کارکنان خود محصول مورد تایید داخلی را تهیه و مصرف نمی‌کنند؟ مگر این محصول تایید علمی و کاربردی نشده است؟ پس چرا حمایت نکنیم؟
واکسن آنفلوآنزا زیر نظر ستاد توسعه زیست فناوری ریاست جمهوری و حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی، پیرو بیانات مقام معظم رهبری در حمایت از صنایع دانش‌بنیان و به‌دست جوانان ایرانی تولید شده، ولی تا‌کنون آن‌طور که باید مورد استقبال واقع نشده است. آیا با این روند بی‌توجهی و عدم حمایت، نخبه‌ها و تولید‌کنندگان دانش‌بنیان انگیزه و رمقی برای ادامه راه و توسعه سایر برنامه‌های تولیدی خواهند داشت.بیاییم از کالا و محصولات تولیدی و مورد تایید داخلی حمایت کنیم و این‌گونه فرصت‌های استراتژیک را جدی‌تر قدر بدانیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها