«جام جم» در گفتگو با مسئولان علل عدم انتقال نمایشگاه‌ها از تهران به شهرآفتاب را بررسی می‌کند

کشمش بر سر درآمد‌های ناشی از برگزاری نمایشگاه ها!

کد خبر: ۱۴۵۶۳۶۰
نویسنده زهرا حامدی - گروه جامعه

برگزاری نمایشگاه‌های مختلف و ترغیب بسیاری از افراد برای حضور و شرکت در آن‌ها و در نتیجه چندبرابر کردن تراکم ترافیکی، در شهری مثل تهران که در حالت عادی نیز با معضل ترافیک دست و پنجه نرم می‌کند، شاید کمی غیرمنطقی بنظر برسد. بخصوص اگر این نمایشگاه در مسیر دو اتوبان اصلی پایتخت یعنی چمران و نیایش نیز قرار گرفته باشد که نورعلی نور است! اگرچه ترافیک اطراف نمایشگاه بین‌المللی با اعصاب و روان مردم بازی می‌کند، اما به گفته یکی از مسئولان شورای شهر، بنظر می‌رسد این ترافیک‌ها نه تنها برای عده‌ای ناخوشایند نیست بلکه محلی برای کسب درآمد‌های کلان آنهاست! ادعایی که آنطرف ماجرا یعنی مسئولان نمایشگاه بین المللی تهران آن را نقض می‌کنند و دلیل آن را سودمندی شهرداری و شورای شهر از درآمد حاصل از برگزاری نمایشگاه‌ها در شهرآفتاب می‌دانند. در حال حاضر این کشمش بر سر درآمد‌های ناشی از برگزاری نمایشگاه‌ها در حالی ادامه دارد که اصل ماجرا یعنی انتقال نمایشگاه از سئول به شهر آفتاب و حل معضل ترافیک آن محدوده همچنان بی نتیجه مانده است!
پروژه شهر آفتاب ۱۴ اردیبهشت ماه سال ۹۵ همزمان با آئین افتتاحیه بیست و نهمین نمایشگاه بین‏ المللی کتاب تهران، با حضور رئیس جمهور و شهردار وقت پایتخت به بهره‏ برداری رسید. این پروژه عظیم که با صرف هزینه بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان با هدف انتقال نمایشگاه‌های بزرگ و پرمخاطب از شهر تهران ساخته شد، امروز با گذشت ۸ سال از افتتاح آن و محقق نشدن اهداف ساخت این مجموعه، بنظر می‌رسد آنطور که انتظار میرفت اثرگذار نیست و در یک نگاه کلی انگار بود و نبود آن چندان فرقی هم ندارد!

انتقال نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب تنها کلید حل معضل ترافیک 

علیرضا اسماعیلی، رییس سابق پلیس راه کشور در گفتگو با «جام جم» در خصوص مشکلات ترافیکی ناشی از برگزاری نمایشگاه‌ها در نمایشگاه بین المللی تهران گفت: احداث نمایشگاه بین المللی تهران مربوط به زمانی که ترافیک تهران یک ترافیک روان و عادی بوده است. در حال حاضر باتوجه به گسترش شهر و جمعیت تهران هرکار انتظامی که انجام شود هم نمی‌تواند پاسخگوی حل مشکل ترافیکی اطراف نمایشگاه باشد و در حال حاضر برای حل این معضل راهی جز برگزاری نمایشگاه در محل‌هایی مثل شهر افتاب وجود ندارد.

اگرچه سال‌هاست که موضوع نمایشگاه شهر آفتاب به ویژه در مقاطعی از سال که حجم ترافیک اطراف خیابان سئول سنگین می‌شود مجددا مطرح می‌شود و بر الزام آن تاکید می‌شود، اما پس از مدتی عملا هیچ تغییری ایجاد نمی‌شود. علی رغم تاکید بر ضرورت انتقال نمایشگاه‌ها به خارج از شهر و حل معضل ترافیک منطقه شمال تهران از سوی پلیس راهور و دیگر دستگاه ها، اما بین برخی نهاد‌ها و مجموعه‌های مرتبط این حوزه نظرات متفاوتی وجوددارد و این موضوع برای برخی از مسئولان چندان توفیری ندارد. 

اصراری نداریم که نمایشگاه‌ها در جای خاصی برگزار شوند!

در همین راستا، احمد قیومی، معاون استاندار و فرماندار تهران در گفتگو با «جام جم» با بیان اینکه در حال حاضر هردو نمایشگاه بین المللی تهران و شهر آفتاب فعال هستند، می‌گوید: شاید تهران به دلیل حجم جمعیت و تراکم بالا نیاز به نمایشگاه دیگری داشته باشد، اما در حال حاضر بهینه کردن همین دو نمایشگاه کافی خواهد بود.
این مقام مسئول با بیان اینکه مواردی که برای برگزاری یک نمایشگاه بین المللی نیاز است از قبیل هتلینگ و اقامت افراد و دسترسی‌ها باید در شهر افتاب فراهم شود، می‌افزاید: ما اصراری نداریم که نمایشگاه‌ها در جای خاصی برگزار شود بلکه آنچه اهمیت دارد این است که شرایط نمایشگاهی با کیفیت بهتری فراهم شود. 
فرماندار تهران همچنین عنوان می‌کند: در کشور‌های دیگر چندین نمایشگاه در یک شهر وجود دارد و با یکدیگر منافاتی ندارند. اما در اینجا اصرار می‌شود که نمایشگاه بین المللی تهران تعطیل شود تا به شهر آفتاب توجه بیشتری شود که این بحث دیگری است. در هر حال ما اصراری به باز بودن و بسته بودن مکانی نداریم، اما طبق آنچه با مسئولان نمایشگاه بین المللی تهران هماهنگ شده است، قرار است نمایشگاه‌های پربازدید در شهر آفتاب برگزار شوند.

گیر و کش‌های مالی؛ مانعی بر سر راه انتقال نمایشگاه‌ها

فارغ از مباحث ترافیکی و اختلاف نظر بر سر میزان ضرورت انتقال نمایشگاه ها، اما در این میان ظاهرا زمزمه‌های انگیزه‌های مالی از هر دو سو یعنی مسئولان نمایشگاه بین المللی تهران و مسئولان شهرداری و شورای شهر هم به گوش می‌رسد! 
بطوریکه محمد آقامیری، رئیس کمیته حمل‌ونقل عمومی شورای شهر تهران چندروز پیش در اظهارنظری دلیل عدم انتقال نمایشگاه‌ها از تهران به شهرآفتاب را "کسب درآمد‌های کلان توسط عده‌ای خاص" دانست. موضوعی که آن طرف ماجرا یعنی مسئولان نمایشگاه بین المللی تهران آن را رد کردند و کذب دانستند.
محسن احمدزاده، سرپرست حوزه مدیرعامل، روابط عمومی و امور بین الملل نمایشگاه بین المللی تهران در گفتگو با «جام جم» در اینباره می‌گوید: درآمد حاصل از نمایشگاه بین المللی تهران به حساب هیچ فردی واریز نمی‌شود و مستقیما به خرانه دولت می‌رود.
احمدزاده نسبت به کسب درامد‌های کلان عده‌ای خاص در نمایشگاه بین المللی تهران، اینگونه واکنش نشان داد: لطفا مسئولان برای شفاف شدن این موضوع پاسخ دهند که منابع درامدی شهر افتاب غیر از شهرداری و شورای شهر به کجا واریز می‌شود؟ 
برای پیگیری و شفاف شدن این موضوع به سراغ مسئولان شهر آفتاب رفتیم. یک منبع آگاه در این مجموعه به «جام جم» گفت: درامد حاصل از شهر افتاب به خزانه شهرداری واریز می‌شود.

عده‌ای خاص از درون نمایشگاه بین المللی تهران دل نمی‌کنند!

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران در گفتگو با «جام جم» موضع اصلی شورای شهر تهران را انتقال نمایشگاه‌های بزرگ مقیاس به شهر افتاب دانست و در اینباره می‌گوید: وضعیت ترافیک شهروندان در هنگام برگزاری نمایشگاه‌های تهران بسیار نامناسب است. طبق جلاساتی که با راهور داشته ایم نظر این دستگاه نیز در خصوص برگزاری نمایشگاه‌ها در محل نمایشگاه‌های بین المللی تهران منفی است. 
سخنگوی شورای شهر تهران نیز انگیزه‌های مالی موجود در نمایشگاه بین المللی تهران را یکی از عوامل اصلی عدم انتقال به شهر آفتاب دانست.
وی در این باره مطرح میکند: رییس شورای شهر بار‌ها در خصوص انتقال نمایشگاه‌ها با دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت صمت، دستگاه‌های قضایی و.. صحبت کرده است، اما عدم دل کندن عده‌ای خاص از درون نمایشگاه و به هر صورت درامد ارزی آنجا شاید یکی از دلایل امتناع از این موضوع است. آنچه مسلم است، این است که برگزاری نمایشگاه، نقطه شمالی شهر را قفل می‌کند و بازخورد آن بار‌ها به شورا امده است.
به گفته نادعلی اگر منفعت مالی‌ای برای مسئولان نمایشگاه بین المللی تهران وجود ندارد پس منطقی‌تر این است که نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب انتقال پیدا کند. 

به حداقل رسیدن منفعت شهرداری از برگزاری نمایشگاه شهر افتاب 

سخنگوی شورای شهر تهران در واکنش به ادعا‌های موجود در خصوص عواید مالی شهر افتاب برای شهرداری و شورای شهر به «جام جم» می‌گوید: اخیرا مقرره‌ای در شورای شهر تصویب شده است که میزان انتفاع شهرداری و شورای شهر از برگزاری نمایشگاه شهر افتاب به حداقل برسد این قانون در راستای تشویق افراد برای برگزاری بیشتر نمایشگاه در این محل و افزایش درامد‌های انجا تصویب شده است. به گفته نادعلی، اگر موضوع واریز درامد‌های حاصل از شهر افتاب به حساب خزانه شهرداری درست هم بود، این درامد‌ها صرف شهر و توسعه همان نمایشگاه می‌شود و درجیب مجموعه و سازمانی نمی‌رود. 
اگرچه در این گزارش سعی شد تا از ابعاد مختلف موضوع عدم انتقال نمایشگاه‌های تهران به شهر آفتاب با هدف رفع معضل ترافیک و مشکلات نقطه شمالی تهران مورد بررسی قرار گیرد، اما آنچه بیش از هر چیز مهم است، آسایش و راحتی شهروندان است. امید است تا مسئولان مرتبط بااین موضوع با برگزاری جلسات مشترک، ابهامات موجود را برطرف و شفاف سازی کنند چراکه دود این عدم تفاهم تنها به چشم مردم می‌رود!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها