افزایش فشارها علیه جامعه دینداران جمهوری آذربایجان

حاج طالع باقراف، روحانی مبارز آذربایجانی پس از دستگیری در مقر پلیس این کشور تحت شکنجه و ضرب و شتم قرار گرفته و بر اثر ضربات وارده قادر به حرکت دادن دست راست خود نیست.
کد خبر: ۵۵۱۴۴۱
افزایش فشارها علیه جامعه دینداران جمهوری آذربایجان

ساعاتی پیش منابع خبری اسلامگرای جمهوری آذربایجان به نقل از وکیل مدافع حاج طالع باقراف از شکنجه او توسط پلیس این کشور خبر دادند.

طالع باقراف، روحانی مبارز آذربایجانی که دو روز پیش، خبر دستگیری او توسط نهادهای امنیتی دولت جمهوری آذربایجان پس از یک شبانه‌روز ناپدید شدن منتشر شد، در مقر پلیس این کشور تحت شکنجه و ضرب و شتم قرار گرفته و بر اثر ضربات وارده قادر به حرکت دادن دست راست خود نیست.

جواد جواداف که از سوی خانواده باقراف به عنوان وکیل مدافع او معرفی شده، پس از دیدار با طالع باقراف گفت: حاج طالع باقراف پس از بازداشت در روز 31 مارس در اداره پلیس مورد  ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته است و آثار شکنجه هم‌چنان در بدن او وجود دارد.

وی ادامه داد: طالع باقراف به من گفت که پس از بازداشت، دست‌های او را با زنجیر به پاهایش بسته و وی را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند و بر اثر فشاری که بر مچ دست او وارد شده، گردش خون در دست او با مشکل مواجه شده و وی قادر به حرکت دادن دست راست خود نیست.

با وجود آن که طالع باقراف از سوی دولت جمهوری آذربایجان متهم به حمل مواد مخدر شناخته شده است، اما دیروز وی از طرف اداره مبارزه با جنایات تشکل یافته وزارت امنیت این کشور تحویل گرفته شده و در بازداشتگاه این اداره به سر می‌برد.

دادگاه فعلاً دو ماه حبس اولیه برای باقراف در نظر گرفته است.

چند روز پیش با انتشار خبر ناپدید شدن طالع باقراف توسط رسانه‌های اسلامگرای جمهوری آذربایجان و افزایش شایعات در مورد احتمال دستگیری وی، متدینان انقلابی باکو در روز یک آوریل تجمع اعتراضی چندصد نفره در میدان امام حسین(ع) شهرک نارداران برگزار کردند که بدون دخالت پلیس و به آرامی به پایان رسید. اما خبرهای رسیده حکایت از آن دارد که دو تن از فعالان در این تجمع، به نام‌های بختیار قربا‌ن‌اف و رویال عسکراف روز گذشته بدون هیچ اطلاع قبلی ناپدید شده‌اند. پلیس باکو نیز منکر دستگیری این دو شخص شده است.

علاوه بر نارداران در شهر لنکران نیز تجمع اعتراضی برای این مسئله برگزار شده است. دستگیری حاج طالع باقراف، در رسانه‌های اسلامگرای ترکیه نیز انعکاس بالایی داشته و انجمن‌ها و گروه‌های اسلامگرای این کشور این اقدام دولت جمهوری آذربایجان و نیز اتهام عنوان شده علیه باقراف را محکوم کرده‌اند.

طالع باقراف متولد 1984 باکو و دانش آموخته اقتصاد از دانشگاه اقتصاد باکو است. او از سال 2005 تا 2010 با حضور در حوزه علمیه قم به مطالعه علوم اسلامی پرداخت و پس از یک سال اقامت در حوزه نجف به جمهوری آذربایجان بازگشت.

این دستگیری، دومین دستگیری باقراف در دوره حضور وی در وطن است. وی چهار ماه پیش پس از تحمل 18 ماه حبس به سبب اعتراض به قانون ممنوعیت حجاب در دبیرستان‌های این کشور آزاد شده بود. در این چهار ماه باقراف توانست با سخنرانی‌ها و اقدامات خود جو سنگین روانی ایجاد شده از سوی حاکمیت باکو علیه دینداران و روحانیون را شکسته و روح جدیدی را در میان متدینان این کشور مسلمان ایجاد کند.

وی در آخرین سخنرانی خود در باکو از تهدیداتی که از سوی دولت علیه او انجام می‌گیرد سخن گفته و از منع غیر رسمی‌ خود برای حضور در مسجد خبر داده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها