«جام‌جم» از جزئیات حلقه آخر کریدور شمال به جنوب گزارش می‌دهد

کریدور خنثی‌سازی تحریم

کریدور ترانزیتی شمال به جنوب تکمیل شد

با تکمیل خط آهن گرگان ـ اینچه‌برون به عنوان حلقه مفقوده کریدور شمال ـ جنوب، آرزوی دیرینه کشورهای CIS برای اتصال ترانزیتی به خلیج فارس و اقیانوس هند محقق شد.
کد خبر: ۵۶۱۴۸۶
کریدور ترانزیتی شمال به جنوب تکمیل شد

در نشست مشترک رؤسای جمهوری کشورهای ایران، ترکمنستان و قزاقستان در سال 1388 اتصال خطوط ریلی سه کشور با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه اجرایی شد.

راه‌آهن گرگان ـ اینچه‌برون ـ اترک ـ برکت در سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان در حال ساخت است؛ این مسیر ریلی 900 کیلومتری در شرق دریای خزر ساخته شده که 120 کیلومتر آن در کشور قزاقستان، 700 کیلومتر آن در ترکمنستان و 80 کیلومتر آن در کشور ایران است.

این ریل، کشورهای CIS را به خلیج فارس و اقیانوس هند و کشورهای جنوب شرقی آسیا متصل می‌کند.

در واقع راه‌آهن گرگان ـ اینچه‌برون ـ اترک ـ برکت پروژه ریلی بزرگ سه کشور مذکور است که از ناحیه اوزن در کشور قزاقستان آغاز و پس از عبور از شرق دریای خزر به کشور ترکمنستان رسیده و با عبور از محدوده اترک از اینچه برون به ایستگاه گرگان 2 متصل می‌شود.

این خط ریلی در محدوده اترک واقع در منطقه داشلی‌برون و اینچه‌برون از خاک ترکمنستان خارج می‌شود.

این مسیر ریلی در راستای ارتقاء سطح ترانزیتی کشور و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی اهمیت دارد، ضمن آنکه از طرح‌های مهم اقتصادی کشور بوده و از اصلی‌ترین پروژه‌های مهر ماندگار استان گلستان است.

خط آهن 80 کیلومتری گرگان تا اینچه‌برون از ایستگاه قره‌تپه در محور ریلی تهران ـ گرگان شروع شده و به مرز اینچه‌برون در شرق گرگان متصل می‌شود.

با اتمام این خط آهن، اتصال دوم ایران به آسیای میانه برقرار شد و تسهیلات در زمینه ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه و روسیه به آب‌های خلیج فارس و دریاهای آزاد فراهم شده است.

طبق گفته مسئولان؛ این مسیر ریلی با مشخصات فنی نوین و برای حرکت قطارهای مسافری با سرعت 160 کیلومتر در ساعت و قطارهای باری با سرعت 120 کیلومتر در ساعت ساخته شد.

در حال حاضر از کل مسیر گرگان ـ اینچه‌برون ـ اترک ـ برکت قطعه مربوط به کشور قزاقستان و 80 کیلومتر سهم ایران به اتمام رسیده است و در کشور ترکمنستان نیز 250 کیلومتر از این مسیر تکمیل شده است.

تکمیل این مسیر ریلی، آرزوی دیرینه کشورهای CIS بود که از طریق ایران و توسط راه‌آهن به آب‌های آزاد متصل شوند.

برای اولین بار کریدور شمال ـ جنوب جمهوری اسلامی ایران در سال 75 با اتصال مشهد ـ سرخس و سپس تکمیل آن تا بندرعباس محقق شد، اما در راستای کاهش طول مسیر ترانزیت ریلی در ایران، خط آهن بافق ـ مشهد تکمیل شد که 800 کیلومتر مسیر را کوتاه می‌کند و امروز با ساخت این مسیر تسهیلاتی برای ترانزیت کالا فراهم شده است.

این خط آهن موجب افزایش حمل و نقل داخلی و بین‌المللی و توسعه تجارت منطقه خواهد شد، ضمن آنکه با تکمیل کل مسیر، اتصال کشورهای آسیای میانه به خلیج فارس از طریق ایران و درنهایت به سمت آسیای شرقی و آسیای جنوب شرقی می‌شود.

حمل بار نظیر غلات از قزاقستان به کشورهای حاشیه خلیج فارس از مسیر راه‌آهن شمال بزرگ‌ترین مزیت اتصال ریلی گرگان به اینچه‌برون است، ضمن آنکه تأثیر اقتصادی در توسعه استان گلستان را نباید فراموش کرد.

کشور قزاقستان سالانه 13 میلیون تن غلات تولید می‌کند که 7 میلیون تن آن قابلیت صادرات دارد؛ کشورهای حوزه خلیج فارس بازار اصلی غلات قزاقستان هستند، بنابراین راه‌آهن شمال باصرفه‌ترین مسیر برای رساندن این غلات به حاشیه خلیج فارس است. (فارس)

newsQrCode
برچسب ها: ترانزیت کریدور
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها