بزرگداشت 5 سینماگر در جشنواره فیلم یاس تهران

بزرگداشت «داریوش ارجمند»، «چنگیز جلیلوند»، «ثریا قاسمی»، «فرهاد قائمیان» و «نادر مقدس» در دومین جشنواره بین‌المللی فیلم یاس تهران برگزار می‌شود.
کد خبر: ۵۶۳۴۰۲
بزرگداشت 5 سینماگر در جشنواره فیلم یاس تهران

داریوش ارجمند در سال ۱۳۲۳ در تهران به دنیا آمد.او دارای مدرک کارشناسی ارشد تئاتر و سینما از دانشگاه پاریس و کارشناسی تاریخ و جامعه ‌شناسی از دانشگاه مشهد است.

وی که از موسسان سینمای آزاد مشهد در اواخر دهه ۴۰ است، فعالیت سینمایی خود را با کارگردانی فیلم «گفت به زیر سلطه من آیید» آغاز کرد، اما حضور متفاوت و درخشان او در فیلم تحسین شده «ناخدا خورشید» ساخته ناصر تقوایی و کسب جایزه بهترین بازیگر مرد از پنجمین جشنواره فیلم فجر، او را برای فعالیت جدی‌تر در حوزه بازیگری ترغیب کرد.

ارجمند سپس با حضور در آثاری چون «کشتی آنجلیکا»، «پرده آخر»، سریال «امام علی(ع)»، «آدم برفی»، «هبوط»، «مسافر ری» و «اعتراض»، خود را به عنوان یکی از مطرح‌ترین بازیگران سینمایی معرفی کرد.

او با بازی در فیلم سینمایی «سگ کشی» ساخته بهرام بیضایی و دریافت جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشنواره نوزدهم فیلم فجر، بار دیگر توانایی خود را به رخ کشید.

از آثار مهم وی طی یک دهه گذشته می‌توان به «ازدواج به سبک ایرانی»، «رئیس»، «راه آبی ابریشم»، «جرم» و سریال‌های «یه تیکه زمین» و «ستایش» اشاره کرد.

او همچنین بازی در فیلم‌های تلویزیونی «فراموشی» و «حرف مردم» به کارگردانی داریوش یاری را در کارنامه دارد.

چنگیز جلیلوند متولد ۱۳۱۵، مدیر دوبلاژ و بازیگر، فعالیت هنری خود را در سال ۱۳۳۶ و با تئاتر آغاز کرد.

او در سال ۱۳۸۴ به کشور بازگشت و فعالیت‌های خود را دوباره از سر گرفت و با آموزش دوبلورهای جوان سعی کرد تجربیاتش را در اختیار آنان بگذارد.

وی طی مدت حضور مجدد در کشور، به عنوان یکی از فعالان حوزه فیلم‌های نمایش خانگی در حوزه دوبلاژ شناخته می‌شود.

ثریا قاسمی نیز متولد ۱۳۱۹ با بازی در فیلم «آرامش در حضور دیگران» ساخته ناصر تقوایی فعالیت‌های سینمایی‌ خود را آغاز کرد.

وی در اوایل دهه ۷۰ با ایفای نقش در سریال «در پناه تو» به کارگردانی حمید لبخنده بار دیگر قابلیت‌های هنری‌ خود را به رخ کشید و پس از آن با بازی در فیلم «مارال» ساخته مهدی صباغ‌زاده، مزد زحمات سالیان گذشته را با دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از نوزدهمین جشنواره فیلم فجر به دست آورد.

«عروسک»، «دعوت»، «رستگاری در هشت و بیست دقیقه»، «دختر شیرینی فروش» و «شام آخر» فیلم‌های شاخص وی طی سال‌های اخیر هستند.

قاسمی همچنین سابقه بازی در فیلم‌های تلویزیونی مثل کمی دورتر، بیا از گذشته حرف بزنیم، بن‌بست یلدا و پس از جدایی را در کارنامه دارد.

فرهاد قائمیان در سال ۱۳۴۴ در اردبیل ﻣﺘﻮﻟﺪ ﺷﺪ. او ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۳۷۰ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺑﺎﺯﯾﮕﺮﯼ خود ﺭﺍ ﺑﺎ ﻓﯿﻠﻢ «ﺩﻣﺮﻝ» ﺷﺮﻭﻉ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺗﺎ ﮐﻨﻮﻥ ﺩﺭ ﻓﯿﻠم ها ﻭﺳﺮﯾﺎﻟ‌ﻬﺎﯼ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺍﯾﻔﺎﯼ ﻧﻘﺶ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.

حضور او در سه فیلم از رسول ملاقلی‌پور، «هیوا»، «نسل سوخته» و «قارچ سمی» قابلیت‌های فراوان او را در این حوزه به خوبی نشان داد.

همکاری با ابراهیم حاتمی‌کیا در فیلم «دعوت»، با رسول صدر عاملی در «زندگی با چشمان بسته» و با مهدی کرم‌پور در اپیزود «تهران، سیم آخر»(فیلم طهران تهران) از شاخص‌ترین آثار دیگر وی است.

نادر مقدس کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده آملی سینمای ایران متولد ۱۳۳۷ است. وی فعالیت هنری خود را از دوران نوجوانی آغاز کرد و به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان راه یافت و به تدریس در زمینه موسیقی پرداخت و فعالیت فیلمسازی خود را از همین مرکز آغاز و سال‌ها بعد موفق به ساخت چندین فیلم کوتاه ۱۶و ۳۵ میلیمتری از جمله «کوره های آتش» شد. او دستیار زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور در چند فیلم او بوده است.

«دشت ارغوانی»، «شور عشق»، «رویای جوانی» و «ارتباط خانوادگی» از جمله آثار سینمایی او به حساب می‌آید.

مقدس همچنین در عرصه ساخت فیلم‌های ویدئویی یکی از فعالان ساله‌های اخیر است و سال گذشته در نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم یاس تهران، با دو فیلم «دست عشق» و «گنجینه جواهر پشته» حاضر بود.

دومین جشنواره بین‌المللی فیلم یاس تهران به دبیری «محمدرضا عباسیان» در دو بخش کلی مسابقه ایران و مسابقه بین‌الملل از ۱۰ تا ۱۵ تیر ماه در تهران و به طور همزمان در چهار گوشه کشور (ماکو، سرخس، خرمشهر و چابهار) برگزار می‌شود.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها