«جام‌جم» از خبرسازی‌ها در حوزه اقتصاد گزارش می‌دهد

۸شایعه علیه بازار

بازار در انتظار

دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 در جریان است و ایران و دنیا روی اخبار آن متمرکز شده است. به دلیل تاثیر این مذاکرات بر روند تحریم‌ها، هرگونه تحلیل برای تصمیم‌گیری در انجام فعالیت‌های اقتصادی به پس از مشخص شدن نتایج این مذاکرات منوط شده است.
کد خبر: ۶۱۷۷۵۲
بازار در انتظار

به عبارت دیگر، فعالان اقتصادی و بازیگران اقتصاد منتظرند ببینند کاهش، رفع یا ثابت ماندن وضع فعلی تحریم‌ها چه اثری بر قیمت‌ها خواهد گذاشت و افق چگونه ترسیم خواهد شد تا درباره ادامه یا تغییر زمینه سرمایه‌گذاری خود تصمیم بگیرند.

همچنین چون اقتصاد ایران بشدت وابسته به نرخ ارز یا دلار به عنوان یک شاخص مهم تعیین قیمت‌ های عمومی است، به احتمال زیاد، بازیگران منتظر نوسان قیمت دلار پس از اعلام نتایج مذاکرات خواهند ماند.

بنابراین عجیب نیست اگر این روزها مشاهده کنید فعالیت در بسیاری از بازارهای کشور چون طلا، ارز، مسکن و حتی بازارهای کالاهای مصرفی که به نرخ ارز برای تعیین قیمت خود متکی‌اند، راکد باشد یا دست‌کم فعالیتشان به آرامی و با احتیاط انجام شود.

علت این امر روشن است؛ چراکه ایجاد نوسان در قیمت ارز، ارزش کالاهای موجود و در راه آنها را متفاوت خواهد کرد و این تفاوت، مرز سوددهی یا زیان‌دهی آنان است بنابراین ابهام‌آلود بودن افق اقتصاد، بسیاری را بر آن داشته تا فعلا دست از فعالیت‌های مهم اقتصادی خود بکشند و به اصطلاح روی سرمایه‌شان بخوابند.

اینچنین است که بازار و اقتصاد ایران آخر هفته‌ای حساس و پراسترس در پیش دارد و شنبه آینده است که می‌توان به‌روشنی درباره آنچه خواهد شد، تحلیل کرد و حرف زد، اما در هر حال همه امیدواریم دستاورد مردان سیاسی ایران در ژنو، علاوه بر تامین حقوق حقه ایران، توافقی عادلانه و پایدار باشد که ضمنا بتواند به فوریت، دست‌کم بخشی از تحریم‌های غیرقانونی ایران را رفع کند، دستاوردی که بازار ایران را تکان خواهد داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ایرانی=مسلمان( شیعه اثنی عشری)
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
۰
۰
نكته حائز اهمیت اینجاست وقتی قیمت دلار و طلا بالا می رود قیمت بقیه اقلام مصرفی نیز بالطبع بالا می رود اما وقتی قیمت دلار و طلا كاهش پیدا می كند متاسفانه قیمت اقلام مصرفی تغییر نمی كند و هیچ كس هم پاسخگو نیست ؟

نیازمندی ها