قرآن از مصلای تهران می​رود

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از کاهش ده روزه و احتمال خداحافظی نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌کریم با مصلای بزرگ امام خمینی (ره) خبر می‌دهد و این‌که امسال این رویداد بزرگ قرآنی با تحول در برخی بخش‌ها به میزبانی باغ‌موزه دفاع مقدس یا بوستان گفت‌وگو برگزار می‌شود؛ اتفاقی که از سوی استادان و کارشناسان قرآنی مورد استقبال قرار گرفته است.
کد خبر: ۶۷۵۷۸۶
قرآن از مصلای تهران می​رود

به گزارش جام‌جم، نمایشگاه قرآن، سال‌های گذشته در آستانه ماه مبارک رمضان افتتاح می‌شد و تا پایان این ماه ادامه داشت. با این حال، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد در حالی از بیست‌وپنجم شعبان به عنوان زمان گشایش بیست‌و‌دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن یاد می‌کند که این نمایشگاه امسال فقط تا پانزدهم ماه مبارک رمضان ادامه دارد و با مراسم تکریم خادمان قرآن کریم به پایان می‌رسد؛ به این ترتیب نمایشگاه امسال به 20 روز کاهش می‌یابد. حشمتی که در برنامه رادیویی «افق» درباره بیست‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن سخن می‌گفت، در این باره به نظرسنجی از استادان و کارشناسان قرآنی و نظرسنجی‌هایی که در خود نمایشگاه قرآن انجام شده، اشاره کرد و گفت: «اتفاق نظر بر این بوده که بهتر است زمان برگزاری نمایشگاه کمتر از 30 روز باشد، به این دلیل که در ماه مبارک رمضان است، سختی‌هایی دارد که جامعه قرآنی نیز از این موضوع استقبال کردند که نمایشگاه بیست روزه باشد.»

از سوی دیگر، حشمتی با بیان این‌که ممکن است محل نمایشگاه قرآن که در این چند سال در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شد، تغییر کند، افزود: «ممکن است نمایشگاه قرآن در باغ موزه دفاع مقدس یا بوستان گفت‌وگو یا بوستان ولایت برگزار شود که این گزینه‌ها در حال بررسی است.»

کیفی‌سازی محتوای نمایشگاه

در این رابطه عباس سلیمی، از استادان پیشکسوت قرآنی در گفت‌وگو با جام‌جم از کاهش مدت نمایشگاه قرآن از یک ماه به 20 روز استقبال می‌کند و می‌گوید: «ما اگر تقدم کیفیت بر کمیت را در دستور کار قرار دهیم و بیشتر به دنبال کیفی‌سازی محتوای این نمایشگاه باشیم، در نتیجه این کاهش زمانی حداقل یک سوم هزینه‌های مربوط در سالی را که ما باید نگرش جدیدی به مسائل اقتصاد و اقتصاد مقاومتی داشته باشیم، کاهش خواهد داد. از این رو با کاهش زمان آن موافقم.» او هر چند تغییر مکان نمایشگاه را مسأله چندان مهمی نمی‌داند، امکان جابه‌جایی مکان نمایشگاه را در مجموع مثبت ارزیابی می‌کند. سلیمی با بیان این‌که هدف اصلی برگزاری نمایشگاه قرآن چه به صورت استانی، ملی و بین‌المللی و چه در مصلی یا بوستان گفت‌وگو و...، صرفا پرداختن به همین واژه‌ها و مفاهیم نیست، افزود: «متاسفانه نتوانسته‌ایم حتی به درصدی از وظایف خود در قبال قرآن عمل کنیم. از سوی دیگر، قرآن شریف با همه عظمت و مرتبتی که دارد، سهم چندانی در سبک زندگی ما ندارد. اگر به این واقعیت رسیده باشیم و واقعا خودمان را وامدار و مدیون قرآن به عنوان کتاب زندگی و سعادت و خوشبختی بشر بدانیم، حتی با نمایشگاهی که ممکن است وسعت آن از نظر فیزیکی و مدت زمان آن نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده باشد، اگر با اخلاص در خدمت قرآن قرار بگیریم و همه اهالی و دوستداران قرآن را کمک کنیم که به موازات عرضه ابعاد زیباشناختی و هنری و ظاهر قرآن، پیام قرآن را به جامعه منتقل کنند، آن زمان در محضر خدا احساس روسفیدی خواهیم کرد. به نظرم این باید در صدر دیدگاه‌ها و دستور کار ما در برگزاری نمایشگاه قرآن قرار گیرد.»

رحیم خاکی از قاریان و کارشناسان قرآنی کشور هم که در سال‌های گذشته عضو کمیته اجرایی و از مدیران نمایشگاه قرآن نیز بوده و از نزدیک با کم و کیف کار آشناست، به تیم باتجربه معاونت قرآنی وزارت ارشاد اشاره می‌کند و به جام‌جم می‌گوید: «طبیعتا این تیم با مطالعه و بررسی شرایط موجود این تصمیم را گرفته است. به هرحال، 20 روز نیز برای برگزارکنندگان، مجریان دستگاه‌ها و شرکت‌های مختلف و تمامی افرادی که در نمایشگاه حضور فعال دارند زمان کمی نیست. برای آنها این 20 روز حضور در نمایشگاه کار سنگینی است و من از این بابت خوشحالم که زمان قدری کوتاه‌تر شده است. اکنون با برنامه‌ریزی بهتر می‌توان کیفیت این نمایشگاه را بالا برد.»

خاکی درباره مکان نیز عنوان می‌کند: «فضای مصلی به هیچ وجه برای برپایی نمایشگاه‌ها، چه نمایشگاه قرآن چه نمایشگاه کتاب مناسب نیست. طبیعتا اگر فضای بهتری جایگزین آن شود، خواه بوستان گفت‌وگو باشد یا باغ‌موزه دفاع مقدس، می‌توانیم شاهد نقطه عطفی در برگزاری نمایشگاه باشیم.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها