امسال کسی از نمایشگاه قرآن بازدید نمی​کند

بیست‌ و دومین نمایشگاه قرآن کریم در حالی برای نخستین‌ بار در باغ موزه دفاع مقدس برگزار می‌شود که پس از گذشت یک هفته با استقبال کمتر بازدیدکنندگان نسبت به گذشته همراه بوده است.
کد خبر: ۶۹۰۹۰۳
امسال کسی از نمایشگاه قرآن بازدید نمی​کند

به گزارش جام‌جم، بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با دوره‌های گذشته این نمایشگاه چند تفاوت اساسی دارد. نمایشگاه این دوره برخلاف چند سال اخیر که در مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار می‌شد، به باغ ‌موزه دفاع مقدس منتقل شده است؛ مکانی با فضایی گسترده که به بازدیدکنندگان امکان می‌دهد در کنار آشنایی با آثار و محصولات قرآنی با رشادت‌ها و فداکاری‌های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس نیز آشنا شوند.

از تفاوت‌های دیگر نمایشگاه امسال می‌توان به برگزاری نشست‌های کمیته علمی اشاره کرد. در دوره‌های گذشته برگزاری این نشست‌ها در شبستان مصلی سبب می‌شد تا سروصدا، کار آنها را با مشکل همراه کند و استقبال کمی از این نشست‌ها صورت گیرد، در حالی‌ که در نمایشگاه امسال مجزا بودن سالن برگزاری نشست‌ها، این مشکل را برطرف کرده است.

جداسازی بخش فروش از نمایشگاه قرآن یکی دیگر از تفاوت‌های این دوره است. بیشتر کارشناسان و فعالان قرآنی یکی از معایب نمایشگاه قرآن در ادوار گذشته را فروشگاهی شدن آن می‌دانستند. با وجود این، برخی غرفه‌داران، یکی از مشکلات این نمایشگاه را دور بودن غرفه‌های نمایش و فروش از یکدیگر بیان می‌کنند که بازدیدکنندگان را خسته می‌کند.

هرچند باغ موزه دفاع مقدس دارای فضای گسترده و سرسبزی است که وجود ادوات جنگی مانند تانک‌ها و زره‌پوش‌ها گردش در آن را مفرح و جذاب می‌کند، بزرگی فضا سبب شده بخش‌های مختلف نمایشگاه که برخلاف سال‌های گذشته در یکجا متمرکز بود، پراکنده و دور از هم باشند. وسعت باغ‌ موزه، شاید برای نمایشگاه قرآن یک مزیت محسوب شود، ولی گرمای هوا سبب شده بازدید از غرفه‌هایی که در فضای باز یا در چادرها برپا شده‌اند، کار آسانی نباشد.

در اغلب غرفه ها خبری از وسایل خنک‌کننده نیست و گرمای غرفه ها نیز در برخی از مواقع به حدی می‌رسد که غرفه‌داران را بشدت آزار می‌دهد.

اوج گرمای غرفه‌ها همزمان با آغاز به کار نمایشگاه یعنی از ساعت 18 شروع می‌شود. به گفته برخی از غرفه‌داران، با توجه به ماه مبارک رمضان و روزه بودن غرفه‌داران و بازدیدکنندگان، حضور در این غرفه‌ها دشوار است. برخی از آنها معتقدند باغ موزه دفاع مقدس با این امکانات برای برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها دست‌کم در فصل تابستان مناسب نیست و باید برای رفع مشکلات آن از جمله گرما فکری کرد. در نمایشگاه‌ بین‌المللی تهران یا مصلای تهران کمتر با این مشکل روبه‌رو هستیم.

به باور برخی از بازدیدکنندگان و غرفه‌داران، انتقال نمایشگاه قرآن به محل باغ موزه دفاع مقدس از میزان بازدیدکنندگان نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته این رویداد فرهنگی کاسته است. برخی از آنها اطلاع‌رسانی ضعیف در این خصوص را سبب کاهش تعداد مخاطبان می‌دانند. یکی دیگر از مسائلی که به چشم می‌خورد، رفت و آمد بازدیدکنندگان و دست‌اندرکاران نمایشگاه است. نمایشگاه ساعت 24 تعطیل می‌شود و در حالی که بازدیدکنندگان ترجیح می‌دهند پس از افطار برای بازدید در نمایشگاه حاضر شوند، دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی اهمیت دوچندانی دارد. اکنون ایستگاه‌های مترو تا ساعت 23 و 30 دقیقه و اتوبوس‌های شهری نیز تا ساعت یک بامداد بازدیدکنندگان را جابه‌جا می‌کنند.

بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از سوم‌تیر افتتاح شده و تا بیست و‌سوم تیر (پانزدهم رمضان) در باغ موزه دفاع مقدس برپاست. این نمایشگاه هر روز از ساعت 18 تا 24 میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها