آتش جنگل روی کاغذ خاموش می‌شود

تا پایان تیرماه امسال 786 مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور اتفاق افتاده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته می‌توان گفت 148 مورد افزایش داشته است، این در حالی است که رئیس سازمان جنگل‌ها با ارائه این آمار ادعا می‌کند وسعتی که طعمه حریق شده نسبت به سال گذشته حدود 9 درصد کاهش داشته است، ادعایی که با توجه به شرایط مقابله با آتش‌سوزی‌های جنگل و این‌که تعداد آتش‌سوزی‌ها 23 درصد افزایش یافته نمی‌توان زیاد به آن دلخوش کرد.
کد خبر: ۸۲۴۷۵۲
آتش جنگل روی کاغذ خاموش می‌شود

براساس آماری که سازمان جنگل‌ها اعلام کرده در چهار ماهه اول امسال 6438 هکتار مجموع سطحی بوده که دچار حریق شده است. اما این آمار در مدت مشابه سال گذشته 7047 هکتار بوده است، روز گذشته خداکرم جلالی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها این دو آمار را با یکدیگر مقایسه کرد تا بگوید آتش‌سوزی‌ها امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9 درصد کاهش داشته است.

زاگرس رکورددار حریق

در چند ماهی که از سال 94 و شروع آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های کشور می‌گذرد باید گفت جنگل‌های زاگرس رکورد بیشترین حریق را به خود اختصاص داده‌ است، زیرا حدود 70 درصد از آتش‌سوزی‌ها در این منطقه اتفاق افتاده است. در این میان 3درصد آتش‌سوزی‌ها در دل جنگل‌های هیرکانی شعله کشیده و 27 درصد دیگر نیز به دیگر رویشگاه‌های جنگلی مربوط می‌شود. رئیس سازمان جنگل‌ها در پاسخ به پرسش جام‌جم درباره این‌که میانگین اطلاع از وقوع آتش‌سوزی درجنگل چقدر است، اظهار کرد: آمار متفاوتی دراین حوزه وجود دارد، اما به شکل میانگین دست‌کم یکساعت زمان می‌برد تا نیروهای اطفای حریق به محل آتش‌سوزی برسند.

ضعف در اطفای حریق با بالگرد

به گفته رئیس سازمان جنگل‌ها 25 استان کشور شرایط حساسی نسبت به آتش‌سوزی دارند و باید به آنها توجه ویژه‌ای کرد این درحالی است که فقط دو پایگاه اطفای حریق مجهز به بالگرد در کشور وجود دارد و قرار است تا پایان شهریور تعداد آنها به عدد شش برسد.

جلالی به قیمت بالای استفاده از بالگرد برای مهار آتش‌سوزی نیز اشاره کرد و یادآور شد: هر ساعت پرواز بالگرد حدود 12 میلیون تومان هزینه دارد.

این در حالی است که باید خاطرنشان کرد مشکل اصلی ما در کشور در استفاده از بالگرد نبود خلبان آموزش‌دیده برای اطفای حریق است، زیرا آنها بدرستی نمی‌توانند آبی را که برای خاموش کردن آتش‌سوزی حمل می‌کنند، روی منطقه‌ای که آتش گرفته بریزند.

انسان متهم ردیف اول

دیروز رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور آمار تامل‌برانگیزی درباره علت آتش‌سوزی‌های جنگل ارائه کرد.

به گفته وی حدود ۹۵ درصد این آتش‌سوزی‌ها از سوی عامل انسانی رقم خورده و حدود ۵ درصد به دلیل عوامل طبیعی مانند صاعقه اتفاق افتاده است، جالب اینجاست که ۵ درصد عوامل انسانی به عمد بوده یعنی برخی مرتعداران عمدا منابع طبیعی را به آتش می‌کشند.

رئیس سازمان جنگل‌ها به مساحت جنگل‌های شمال کشور نیز اشاره کرد و درباره میزان کاهش سطح جنگل‌های شمال یادآور شد: از سال ۱۳۳۴ تا سال ۱۳۴۶ هر سال 8261 هکتار از سطح جنگل‌های شمال کشور کاسته شده است. این کاهش در سال‌های ۱۳۴۶ تا ۱۳۷۳ سالانه برابر با 5243 هکتار بوده است اما این در حالی است که به گفته جلالی از سال ۱۳۷۳ تا سال ۱۳۸۴ هر سال حدود 8000 هکتار به سطح جنگل‌های شمال کشور اضافه شده است.

وی ابراز کرد: عکسبرداری هوایی از جنگل‌های شمال کشور نیز را پیگیری می‌کنیم، قرار است تا پایان سال تغییرات ایجاد شده در جنگل‌های شمال کاملا مشخص شود.

مهدی آیینی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها