با گذشت ۴۶ روز از جنگ غزه و شکست سنگینی که رژیم صهیونیستی متحمل شده این نظام آپارتاید تحت حمایت‌های غرب همچنان به جنایات خود علیه مردم فلسطین در اراضی اشغالی ادامه می‌دهد. درچنین شرایطی وظیفه انسانی و دینی دولت‌های اسلامی این است که با تمام توان وارد عرصه شوند و از مردم غزه دفاع کنند و درصدد تنبیه رژیم اشغالگر قدس برآیند.
با گذشت ۴۶ روز از جنگ غزه و شکست سنگینی که رژیم صهیونیستی متحمل شده این نظام آپارتاید تحت حمایت‌های غرب همچنان به جنایات خود علیه مردم فلسطین در اراضی اشغالی ادامه می‌دهد. درچنین شرایطی وظیفه انسانی و دینی دولت‌های اسلامی این است که با تمام توان وارد عرصه شوند و از مردم غزه دفاع کنند و درصدد تنبیه رژیم اشغالگر قدس برآیند.
کد خبر: ۱۴۳۱۹۷۶
نویسنده محسن پاک آیین، دیپلمات ارشد حوزه روابط بین‌الملل

در وهله اول باید به مسئولیت کشور‌های اسلامی در جریان جنگ غزه و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع فلسطین پرداخته شود. همان طور که رهبرانقلاب در بازدید اخیرشان از نمایشگاه هوافضای سپاه هم تاکید کردند برخی از این دولت‌های اسلامی این جنایت را محکوم کردند، اما روشن است که این نوع موضعگیری کافی نیست و به هیج وجه رافع مسئولیت‌های آن‌ها در قبال مردم مسلمان اراضی اشغالی نیست و وظایف و تکالیف آن‌ها همچنان باقی مانده است.

طبعا درباره نوع مواجهه کشور‌های اسلامی در برابر رژیم اشغالگر قدس می‌توان راهکار‌های مختلفی را در نظر گرفت. برخی از این کشور‌ها مثل قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکیه صادر کننده نفت و گاز به رژیم صهیونیستی هستند و به نوعی موتور جنگی این رژیم را روشن می‌کنند و با برای تنبیه متجاوز این امکان فراهم است که این کشور‌ها از فروش حامل‌های انرژی به تل آویو خودداری کنند. این دولت‌ها باید متوجه مسئولیت خطیر خود برای توقف جنگ در غزه باشند و اگر نسبت به این تکلیف بی توجهی نشان دهند حتما در حافظه تاریخی مردم خواهد ماند که اسرائیل با کمک برخی از کشور‌های اسلامی بود که غزه را ویران کرد و جنایت آفرید و بیش از ۱۳ هزار نفر را به خاک و خون کشید. طبیعی است که چنین انتظاری صرفا یک راهکار سیاسی و اقتصادی برای تنبیه رژیم اشغالگر قدس نیست بلکه مطالبه مردم این کشور‌ها هم هست که در مقطع فعلی همراه رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها است.

نکته دوم اینکه برخی از کشور‌ها وارد تعاملات اقتصادی با اسرائیل شدند و در مقطع کنونی یکی از موثرین اقدامات برای دفاع از ساکنان سرزمین‌های اشغالی این است که روابط اقتصادی خود را با رژیم اشغالگر قدس قطع کنند و این نظام آپارتاید را مورد تحریم قرار دهند. 

در حوزه بین الملل هم با توجه به اینکه ۱۲۰ کشور در مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را علیه رژیم صهیونیستی صادر کردند و خواهان آتش بس و ارسال کمک‌های انسان دوستانه به مردم غزه شده و همچنین با توجه به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که اخیر به تصویب رسید و حتی آمریکا و انگلیس هم به آن رای ممتنع دادند و فرانسه هم به آن رای مثبت داد طبیعتا انتظار این است که این قطعنامه هر چه زودتر روند اجرایی خود را طی کند و آتش بس اتفاق بیفتد. اگر چنین نشد کشور‌های اسلامی باید تقاضای تعلیق عضویت رژیم صهیونیستی در سازمان ملل و تمام نهاد‌های مرتبط را بکنند تا زمانی که اسرائیل به قوانین بین المللی تن در دهد و شرایط عادلانه‌ای را که حماس مبنی بر تبادل اسرا و بازکردن گذرگاه رفح و اتصال مجدد آب و برق و گاز در غزه مطرح کرده صورت اجرایی پیدا کند.

واقعیت آن است که در این برهه زمانی، انتظار جدی ملت‌های مسلمان این است که کشور‌های اسلامی مجدانه وارد صحنه شوند و با اقدامات سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک خود رژیم صهیونیستی را در تنگنا قرار دهند تا هر چه زودتر شرایط به نظر مردم غزه تغییر پیدا کند. 

در حال حاضر، برغم تحمیل شرایط سخت و دشوار به مردم غزه از سوی متجاوزان، رژیم اشغالگر قدس هم در عرصه میدانی شکست خورده و هم حیثیت و اعتبار اسرائیل و حامیان این رژیم مثل آمریکا و چند کشور اروپایی در اذهان عمومی و بین المللی زیر سوال رفته است. اکنون همان طور که رهبر انقلاب اسلامی تاکید دارند زمان آن هم فرارسیده که مردم اروپا تکلیف خود را با دولت هایشان مثل انگلیس، فرانسه و آلمان که از رژیم نژاد پرست اسرائیل روشن کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها