کد خبر: ۱۴۵۵۲۲۴

در صنعت و ساختمان از انواع ورق و پروفیل می‌توان به منظور افزایش استحکام مقاومتی و کششی سازه و همچنین کاهش وزن کلی ساختمان استفاده کرد. به همین دلیل است که می‌بایست در هنگام انتخاب این مقاطع فولادی با این محصولات آشنا باشید تا بر اساس مشخصات و ویژگی‌های آن‌ها بهترین پروفیل و ورق فولادی را انتخاب نمایید.

از آنجایی که تنوع این محصولات در بازار آهن بسیار زیاد است.

آهن ملت  مرجع فروش انواع آهن آلات صنعتی و ساختمانی به معرفی انواع ورق و پروفیل در این مقاله پرداخته است.

آشنایی با انواع پروفیل در صنعت و ساختمان

پروفیل‌ها را می‌توان از نظر جنس، وزن، شکل ظاهری و شیوه تولید به انواع مختلف دسته‌بندی نمود. در این بخش، ما قصد داریم به معرفی پروفیل‌های صنعتی و ساختمانی نگاهی داشته باشیم.

پروفیل ساختمانی

برای تولید پروفیل‌های ساختمانی، از روش‌های نورد گرم، نورد سرد یا مرکب استفاده می‌شود و همان‌طور که از نام آن‌ها مشخص است، از این پروفیل‌ها به طور گسترده در تولیدات ساختمان استفاده می‌گردد.

معرفی انواع ورق و پروفیل در صنعت و ساختمان

ورق‌های فولادی در روش نورد سرد، در طی فرایند پرس و خم به شکل مطلوب در می‌آیند.

از انواع پروفیل ساختمانی که به این روش تولید می‌گردند می‌توان در ساخت ناودان، چارچوب در و تیر سقف کاذب استفاده کرد. در مقابل، برای شکل‌دهی قطعات شمش فولادی باید این قطعات را در معرض دمای بسیار بالا نورد نمود. محصول نهایی که به این روش تولید می‌گردد شامل تسمه، ورق، لوله، سپر، میلگرد و قوطی هستند. منظور از روش مرکب برای تولید پروفیل‌های ساختمانی نیز، ترکیب دو روش نورد سرد و نورد گرم است.

برخی از رایج‌ترین پروفیل‌هایی که در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل مقاطع زیر هستند.

·        پروفیل آبرو

یکی از مقاطع فولادی پرمصرف در حوزه ساختمان‌سازی که از آن برای انتقال آب برف و باران استفاده می‌گردد. جنس این محصولات عمدتا از ورق گالوانیزه است تا از بروز زنگ‌زدگی در پروفیل جلوگیری شود.

·        تسمه

پروفیل تسمه با علامت اختصاری PL عرضی کمتر از 160 میلی‌متر دارد. از این محصولات  علاوه بر حوزه ساختمان‌سازی می‌توان به منظور ساخت گاردریل نیز استفاده کرد.

·        ناودانی

این مقاطع فولادی در انواع بال موازی یا C و بال ناموازی یا U در دسترس هستند. این پروفیل به منظور ساخت چهارچوب درب و پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرد و معمولا از جنس استیل، فولاد یا آلومینیوم ساخته شده است.

·        نبشی
نبشی را باید یکی از انواع پروفیل ساختمانی پرکاربرد دانست که در انواع بال مساوی با پهنای بال یکسان و بال نامساوی با پهنای با متفاوت تولید و به بازار عرضه می‌شوند. این پروفیل‌ها در نقشه‌های ساختمانی با نماد L نمایش داده می‌شوند.

·        سپری

پروفیل سپری که به روش نورد سرد و گرم تولید می‌شود به منظور برقراری اتصالات پل به ستون و همچنین سقف‌های کاذب و شیشه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. نماد این پروفیل حرف T است و علاوه بر کاربردهای فوق، می‌توان در زمینه اتصالات سازه‌های فولادی نیز از آن استفاده کرد.

برخی از کاربردهای سپری شامل ساخت خرپا، ساخت درب و پنجره، ساخت سقف شیروانی و ساخت اسکلت سقف کاذب است

معرفی انواع ورق و پروفیل در صنعت و ساختمان

·        پروفیل زد

پروفیل زد با نماد Z یکی از پروفیل‌های ساختمانی پرکاربرد شناخته می‌شود. ضخامت این پروفیل بین 2.5 تا 3 میلی‌متر بوده و می‌توان به دلیل حالت فیزیکی که دارد از آن در سقف سازه‌های عظیم و اسکلت‌های فلزی استفاده کرد. رایج‌ترین کاربردهای پروفیل زد، ساخت سقف شیروانی فلزی، پوشش سوله و سالن‌های ورزشی و... است.

·        تیرآهن

یکی از پروفیل‌های ساختمانی بسیار مطرح که در ساختمان‌سازی کاربرد دارد، تیرآهن است. تیرآهن متشکل از یک جان و دو بال است و در ساختمان از آن به منظور ساخت ستون و تیر استفاده می‌گردد. تیرآهن در سه نوع زیر تقسیم می‌گردد:

  1.    تیرآهن IPE


    2.    تیرآهن IPB


    3.    تیرآهن INP

 

·        میلگرد

میلگردها یکی دیگر از انواع پروفیل‌های ساختمانی پرکاربرد محسوب می‌شوند. تنها تفاوتی که میان این پروفیل با سایر پروفیل‌ها وجود دارد آن است که میلگرد، تو پُر است. میلگردها در 4 نوع زیر تولید و به بازار عرضه می‌شوند:

  1.    میلگرد A1
  2.     میلگرد A2
  3.    میلگرد A3
  4.    میلگرد A4

 

کاربرد پروفیل در حوزه ساختمان‌سازی

تا به این بخش، به طور خلاصه برخی از کابردهای انواع پروفیل را در حوزه ساختمان‌سازی مشاهده کردید. در این بخش، شما را با اصلی‌ترین کاربردهای پروفیل در این حوزه آشنا خواهیم کرد.


1.    ساخت درب و پنجره و چهارچوب درب و پنجره آلومینیومی
2.    تولید نرده‌های فلزی برای بخش‌های مختلف از جمله راه‌پله‌ها
3.    پوشش سقف سوله‌ها و سالن‌های بزرگ ورزشی و صنعتی
4.    ساخت ناودانی
5.    ساخت کرکره برقی


پروفیل صنعت

پروفیل‌های صنعتی در مقایسه با پروفیل ساختمانی در برابر خوردگی از مقاومت بالایی برخوردار هستند. همچنین استحکام بالایی دارند و قابلیت جوش‌پذیری مناسبی را در اختیار شما قرار می‌دهند. نکته قابل توجه آن است که این پروفیل‌ها از وزن کمی برخوردار هستند بنابراین می‌توانند سبب کاهش وزن نهایی محصولات در صنایع مختلف شوند.

رایج‌ترین کاربرد پروفیل‌های صنعتی را باید صنایع دفاعی و صنعت خودروسازی دانست. قیمت پروفیل به دلیل بروز نوسانات لحظه ای دچار تغییر می شود.


معرفی انواع ورق در صنعت و ساختمان

ورق‌های فولادی یکی از اجزای جدانشدنی در صنایع مختلف و ساختمان‌سازی هستند. به دلیل طیف وسیع و متنوعی از ویژگی‌ها که این ورق‌ها در اختیار صنایع مختلف قرار می‌دهند، به خوبی توانسته‌اند تا پاسخگوی نیازها باشند. دو ویژگی برجسته ورق‌های فولادی را باید تطبیق‌پذیری قابل توجه و استحکام بالای آن‌ها دانست.

به همین دلیل است که این ورق‌ها با اهداف مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌گردند. ورق‌های فولادی از نظر فرایند تولید، ترکیبات ساختاری و پوشش سطح در انواع مختلفی هستند که در ادامه، به معرفی برخی از مهم‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

ورق فولادی گالوانیزه
این نوع از ورق‌ها دارای یک لایه روی به عنوان پوشش محافظ خارجی بر روی سطح خود هستند. به همین دلیل است که این محصولات در برابر عوامل آسیب‌زا و خورنده در محیط‌های خارجی، مقاومت بالایی دارند. از این ورق‌های فولادی در صنایع مختلف از جمله تولید لوازم خانگی، ساخت سقف و سایندینگ سازه‌های مختلف استفاده می‌گردد.


ورق فولادی ضد زنگ

یکی از مهم‌ترین ورق‌های فولادی ضد زنگ، ورق استیل 304 است. این محصول به دلیل مقاومت بالا، سطح صیقلی و ظاهری تمیز خود، به یک ورق پرمصرف در طیف وسیعی از صنایع از جمله ساخت تجهیزات پزشکی، کاربردهای معماری و صنایع غذایی تبدیل شده است.


ورق فولادی آلیاژی

با اضافه کردن عناصر آلیاژی مختلف به فولاد، می‌توان ورق‌های فولادی آلیاژی را تولید نمود. این ورق‌ها از خواص مکانیکی قابل توجهی همچون مقاومت بالا در برابر سایش و حرارت، استحکام و سختی بالا برخودار هستند. بهترین راه برای خرید به صرفه، اقدام به استعلام قیمت انواع آهن آلات مانند قیمت ورق گالوانیزه و انواع ورق به صورت آنلاین است.


ورق فولادی
از ورق فولادی به دلیل ویژگی‌هایی همچون استحکام بالا می‌توان در ساخت و ساز، صنعت حمل و نقل، صنایع پزشکی و غذایی، ساخت ماشین‌آلات و... استفاده کرد.

همانگونه که مشاهده کردید، از ورق‌های فولادی و پروفیل‌ها در بسیاری از صنایع از جمله ساخت و ساز می‌توان به عنوان یک ماده پایه استفاده نمود. این محصولات به دلیل مقاومت و استحکام بالای خود و در عین حال وزن سبک، توانسته‌اند در بسیاری از صنایع پاسخگوی نیازهای مختلف باشند.

مشتریان بایستی پیش از خرید اقدام به استعلام قیمت آهن نموده و از بروز ضرر و زیان جلوگیری کنند. آهن ملت عنوان یکی از مراکز فروش و پخش انواع آهن آماده پاسخگویی به سوالات شما کاربران گرامی هستند.
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها