برگزاری نشست خبری مهمترین رویداد فرهنگی سال

مردم دوست دارند نمایشگاه در مصلی برگزار شود

نشست خبری سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران به همراه بازدید خبرنگاران از فرآیند آماده سازی غرفه‌های نمایشگاه دیروز در محل مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد.
نشست خبری سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران به همراه بازدید خبرنگاران از فرآیند آماده سازی غرفه‌های نمایشگاه دیروز در محل مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد.
کد خبر: ۱۴۵۵۳۰۲
نویسنده آرش شفاعی - گروه فرهنگ و هنر

در این نشست یاسر احمدوند معاون امورفرهنگی وزیر ارشاد و رئیس نمایشگاه و علی رمضانی مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و قائم مقام و سخنگوی نمایشگاه اطلاعاتی درباره روند برگزاری نمایشگاه سی و سوم ارائه دادند. 

خبرنگار جام جم با اشاره به رویکرد وزارت ارشاد در تبدیل کردن نمایشگاه به محلی برای گردشگری ادبی از معاون وزیر ارشاد پرسید: یکی از عوامل تبدیل شدن نمایشگاه به محلی برای گردشگری ادبی، داشتن اطلاعات از تاریخچه و چگونگی برگزاری نمایشگاه برای گردشگران خارجی است و این درحالی است که نمایشگاه حتی مکان ثابتی ندارد. آیا این قول را می‌دهید که پایان این دولت تصمیم نهایی برای مکان برگزاری دائمی نمایشگاه گرفته شود؟ احمدوند با اشاره به اینکه برنامه‌هایی برای شناساندن نمایشگاه و ظرفیت‌های آن به مردم خودمان و دیگر کشور‌ها داریم، گفت: البته این گونه نیست که در همه جای دنیا محل برگزاری نمایشگاه‌های کتاب یک مکان خاص باشد و در برخی نمایشگاه‌های مهم کتاب جهان هم محل برگزاری نمایشگاه تغییر می‌کند. وی افزود: بهترین مکان برای برگزاری نمایشگاه کتاب در تهران، مصلی است. اگر روزگاری در تهران جای بهتری پیدا شد، می‌شود درباره انتقال نمایشگاه به آنجا تصمیم گرفت، اما فعلاً مصلی به دلیل جایگاه فرهنگی و دسترسی‌ها و امکاناتی که دارد، بهترین مکان است و در نظرسنجی‌ها هم مشخص شده که مردم به مصلی اقبال بیشتری دارند البته باید اشکالات مصلی هم برطرف شود. 

وی همچنین در خصوص هزینه‌های برگزاری نمایشگاه گفت: تا چند سال قبل بخش عمده هزینه‌های برگزاری نمایشگاه یعنی حدود ۷۰ درصد آن را دولت پرداخت می‌کرد و مجموع درآمد‌های نمایشگاه از جمله حامی مالی، اجاره غرفه‌ها و درآمد‌های تبلیغاتی کمتر از یک پنجم هزینه‌های نمایشگاه را پوشش می‌داد و نمایشگاه با این روند در معرض تعطیلی بود، ولی در دولت سیزدهم این روند برعکس شد و نمایشگاه توانسته است حدود ۸۰ درصد هزینه‌های خود را از محل درآمدهایش پوشش دهد و تلاش ما این است که تا پایان دولت، نمایشگاه به خودکفایی برسد. 

نمایشگاه از منظر آمار و ارقام
ناشران داخلی ۲۶۱۹
ناشران خارجی ۶۰
عناوین کتاب‌های خارجی ۵۰ هزار 
حجم مرسوله کتاب‌های خارجی ۷۰ تن
میزان یارانه دانشجویان وطلاب ۷۰۰ هزار تومان (۴۰ درصد سهم ارشاد، ۶۰ درصد سهم فرد)
میزان یارانه استادان دانشگاه ۸۰۰ هزار تومان (۴۰ درصد سهم ارشاد، ۶۰ درصد سهم فرد)
ناشران متخلف محروم از نمایشگاه ۲
خبرنگاران خارجی پوشش دهنده نمایشگاه ۳۰۰

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها