عبدالله بحرالعلومی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل: تئاتر، هنر جامعی است و سایر هنرها در ارتباط با تئاتر می توانند درخشش های خاصی داشته باشد.
عبدالله بحرالعلومی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل: تئاتر، هنر جامعی است و سایر هنرها در ارتباط با تئاتر می توانند درخشش های خاصی داشته باشد.
کد خبر: ۱۳۵۰۳۴۷

تئاتر اتفاق بزرگی در عرصه فرهنگ و هنر است و اساساً وقتی جامعه ای می‌خواهد نمودار قابل توجهی از شاخص‌های فرهنگی خود را در معرض دید قرار دهد، تئاتر آن منطقه را معرفی می کند.
 در اردبیل ما با همه تنگ نظری‌ها و کمبود امکانات و اعتبارات، هنرمندان و آثار شاخصی‌ داریم که می‌ توانند به عنوان یک نماد ملی و چهره فرهنگی در استان و  کشور مطرح شوند.
اما اینکه چطور می شود تئاتر را در سبد نیازهای مردم و جامعه قرار دارد جای بحث و تامل دارد. اینکه صندلی های تماشگران را چه قشری از جامعه پُر می کند و تئاتر اولویت چندم زندگی این مردم است. معمولا نمایش هایی که اجرا می شود مخاطبان و تماشاگرانش را اهالی تئاتر تشکیل می دهند و به ندرت دیده می شود یک خانواده تئاتر را جایگزین تفریح و بساط در مجتمع تفریحی شورابیل کند. بگذریم که غم نان چه اندازه پاگیر سلایقمان شده اما تاثیرتعلیم و تربیت جامعه در جهت رشد فکری و فضاسازی و تبلیغات فرهنگی را نباید نادیده گرفت.
 
آئین اختتامیه بیست و نهمین دوره جشنواره تئاتر استانی اردبیل با حضور جمعی از مسئولین استانی در مجتمع فرهنگی و هنری فدک برگزار و برگزیدگان این دوره از جشنواره معرفی گردیدند.
 
در بیانیه هیئت داوران بیست و نهمین دوره جشنواره تئاتر استانی اردبیل که محمد عارف، ساسان قجر و علی فتوحی حضور داشتند،آمده است:

تئاتر وسیله ای است برای رسیدن به کمال انسانی، فرصتی است برای گفتگو و تعامل و خلق لحظه های ناب انسانی و جشنواره تئاتر، بستری است برای این مهم.

در این بین، ما دوران طلایی تئاتر استان اردبیل را می شناسیم بزرگانی چون زنده یاد مهندس جلایی و زنده یاد واحدی زاده و هنرمندان برجسته ای که در قید حیات هستند و امید داریم نسل جوان و نو ظهور دوران طلایی دیگری را برای تئاتر استان اردبیل رقم بزنند به فضل پروردگار.

ما امروز نکاتی را برای رسیدن به اهداف والا یادآوری می شویم شاید در جشنواره سالهای بعد، شرایط بهتر و پویاتر گردد.

- پرداخت جدی و مداوم به امور آموزش و برگزاری کارگاههای تخصصی

- ایجاد بستر و فضای مناسب برای حضور تمام اعضای فعال هنرهای نمایشی در کنار یکدیگر و همراهی پیشکسوتان این عرصه با نسل پویا و جوان امروز

- برنامه ریزی اساسی و حمایت از آثار تولیدی برای اجرای عمومی در سطح استان

- پرداختن به مقوله پژوهش در حوزه تئاتر، زیرا داشتن پشتوانه علمی باعث تولید آثار بهتر و درخور توجه میگردد.

- اهمیت دادن و حمایت از نمایشنامه نویسان بومی، چرا که مهمترین بخش در تولید یک اثر تأثیرگذار و خوب، داشتن نمایشنامه درست می باشد.

در ادامه عبدالله بحرالعلومی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در آئین اختتامیه بیست و نهمین دوره جشنواره تئاتر استانی اردبیل با اظهار امیدواری از حضور پرشور هنرمندان و علاقه‌مندان تئاتر، افزود: حضور پرشور هنرمندان و علاقه‌مندان تئاتردر جشنواره، پیامی را به جامعه مخاطب خود، تقدیم کرد که آن پیام صمیمیت و یکدلی است.

وی افزود: صمیمیت و یکدلی، همراه خودش هارمونی و هماهنگی را می آورد که این امر، خصیصۀ هنر است و یک اثر هنری با هارمونی و هماهنگی اجزائ مختلف و عناصر مختلف شکل میگیرد و وقتی که این اجزاء از جنس انسانی باشد پدیده های اجتماعی بسیار شگرفی را می آفریند که دنیایی را حیرت زده می کند.
بحرالعلومی بیان کرد: پس از رکود ۲ ساله بدلیل محدودیت های کرونایی در عرصه فعالیت‌های اجتماعی و بخصوص هنری، این شکوه، شوکت و صمیمیت و این شور و اشتیاق، نویدبخش روزهای روشنی برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری در استان اردبیل خواهد بود.
رئیس شورای سیاستگذاری بیست و نهمین دوره جشنواره تئاتر استانی اردبیل بیان کرد: تئاتر، هنر جامعی است و سایر هنرها در ارتباط با تئاتر می توانند درخشش های خاصی داشته باشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل افزود: تئاتر موتور محرک هنرهای دیگر است و هرچه اهمیت بیشتری به تئاتر بدهیم، می‌توانیم رونق و نشاط وهیجان هنرهای دیگر را هم داشته باشیم.
وی اظهار داشت: مطمئنم روزهای پیش رو، روزهای روشنی برای هنر و فرهنگ استان اردبیل خواهد بود؛ زیرا اهالی تئاتر با شور و اشتیاق خاصی در عرصه و میدان هستند و با شور و اشتیاق فعالیت می کنند.
بحرالعلومی یادآور شد: بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل، سومین جشنواره‌ هنرهای نمایشی است که در استان شاهد هستیم و ۲ رویداد نمایشی از ابتدای سال‌جاری در شهرستان‌های بیله‌سوار و خلخال را داشتیم، و تا پایان سال و حدود یک ماه دیگر، رویدادی دیگر نیز در شهرستان مشگین‌شهر خواهیم داشت.
وی اظهار کرد: برگزاری چهار جشنواره در عرصه هنرهای نمایشی در استان اردبیل در کمتر از یک سال بی‌سابقه است که این امر نشان می‌دهد اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این عرصه اهتمامی ویژه دارد.
 
در ادامه برنامه آئین اختتامیه بیست و نهمین دوره جشنواره تئاتر استانی اردبیل، با رای هیأت داوران؛ حسین پورقلی برای اثر «دور از دسترس اطفال نگهداری شود»، یوسف دادجو برای اثر «سرزمین آسمان» و سعید افخمی برای اثر «پنجره» به ترتیب به عنوان‌های اول تا سوم بهترین کارگردانی بیست و نهمین دوره جشنواره تئاتر استانی اردبیل انتخاب شدند.
هیات داوران در بخش بهترین بازیگر مرد؛ اکبر صادقی را به عنوان نفر اول(نمایش دور از دسترس اطفال نگهداری شود)، یوسف دادجو(نمایش سرزمین آسمان) و سعید افخمی(نمایش پنجره) را به طور مشترک در جایگاه دوم و مجید مصدق(دور از دسترس اطفال نگهداری شود) را به عنوان نفر سوم معرفی کردند.
همچنین هیات داوران شادی باهنر(نمایش سرزمین آسمان) و سیما بشارتی(نمایش دور از دستری اطفال نگهداری شود) را به ترتیب به عنوان مقام اول و دوم بهترین بازیگر زن جشنواره برگزیدند و فائزه اسماعیل‌زاده( نمایش کاغذ باطله) و نیره آخوند(نمایش پنجره) به طور مشترک سوم شدند.
فرشته فرشاد(نمایش دور از دسترس اطفال نگهداری شود) و یونس ایمانی(نمایش سندرومی به نام دنیا) نیز به عنوان اول و دوم بخش بهترین نمایش‌نامه برگزیده و فرزاد فرزانه (نمایش آفتابگردان) و نسرین احمدخانی(نمایش کاغذ باطله) هم به طور مشترک سوم شدند.
لوح تقدیر و جایزه طراحی لباس این دوره از جشنواره هم از سوی هیات داوران به المیرا دادخواه(نمایش سرزمین و در بخش گریم به رحیم پرواسی و فاطمه اجاقی(نمایش پنجره) اهدا شد.
در بخش طراحی صحنه هیات داوران جایزه ویژه خود را به سعید افخمی برای نمایش «پنجره» و در بخش موسیقی نیز به مجید عبدالرحیمی برای «نمایش سندرومی به نام دنیا» اهدا کرد.«
همچنین با رای محمدعارف، ساسان قجر و علی فتوحی در مقام هیأت داوران، نمایش‌های «سرزمین آسمان» و «دور از دسترس اطفال نگهداری شود» به عنوان اثرهای برگزیده این دوره از جشنواره انتخاب شدند که به عنوان نمایندگان استان اردبیل به دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند.
 
 
 
سولمازنعمتی خبرنگار جام جم آنلاین
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها