نانوعایق‌های ایرانی حافظ منابع آبی
«جام‎ جم» از موفقیت یک شرکت دانش‌بنیان در استفاده از فناوری نانو برای جلوگیری از هدررفت آب گزارش می‎‌ دهد

نانوعایق‌های ایرانی حافظ منابع آبی

بررسی نسبت پیش‌بینی‌شده برداشت از منابع آبی به تأمین آب در جهان

آینده بحران آب در جهان

تأمین آب‌ شیرین برای مصارف روزمره این روزها به چالش مهمی در برخی کشورها تبدیل شده است و به نظر می‌رسد با افزایش خشکسالی‌ها، گرم‌شدن زمین و تغییرات اقلیمی در سال‌های پیش‌رو به بحرانی جهانی تبدیل شود.
کد خبر: ۱۴۰۴۵۱۶
نویسنده فراز سهیلی‌ آزاد - گروه دانش و سلامت

به گفته سازمان ملل: «وقتی سرزمینی ۲۵ درصد یا بیشتر از منابع آب‌ شیرین تجدیدپذیر خود را از دست بدهد، گفته می‌شود که در بحران آب قرار دارد.» در سطح جهانی در سال ۱۳۹۷، 18.4 درصد از کل منابع آب‌شیرین تجدیدپذیر از بین رفته است. این درحالی‌است که از نظر منطقه‌ای، درحال‌حاضر مکان‌هایی وجود دارد که مشکلات جدی تنش آب را تجربه می‌کنند.

شمال‌آفریقا دارای درجاتی از تنش آبی بحرانی است، درحالی‌که آسیای مرکزی و جنوبی هم به‌عنوان بخش‌های دارای تنش آبی بالا طبقه‌بندی می‌شوند. در این میان ۳۱ درصد از جمعیت جهان در سطح بدون استرس آبی باقی مانده‌اند.

همان‌طور که پیش‌بینی‌های موسسه منابع جهانی برای سال ۲۰۴۰ نشان می‌دهد، این مشکل با افزایش جمعیت به‌مراتب گسترده‌تر خواهد شد. در گزارش واحد اطلاعات اکونومیست آمده است: افزایش سریع شهرنشینی، رشد جمعیت، تغییرات آب‌وهوایی و توسعه اقتصادی بر سیستم‌های آبی فشار وارد می‌کند.براساس این چشم‌انداز، ۴۴ کشور تا سال ۲۰۴۰ با سطوح «بسیار بالا» یا «بالا»ی تنش‌آبی مواجه هستند.

همان‌طور که در گزارش اکونومیست هشدار داده شده است، در همان زمان، افزایش سطح دریاها تعداد فزاینده‌ای از مناطق جغرافیایی، به‌ویژه در شرق و جنوب‌شرقی آسیا را در معرض خطر بیشتر سیل قرار‌خواهد داد. این موضوع هم می‌تواند سیستم‌های بهداشتی تأمین آب را تحت‌الشعاع قرار دهد و منابع آب آشامیدنی را آلوده کند.

منبع: World Resources Institute

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها