تهدید اخیر دیوید بارنیا، رئیس موساد علیه ایران چندین جنبه دارد، اولا ارزیابی‌های رژیم صهیونیستی حاکی از این است که وضعیت امنیتی این رژیم به دو جهت اصلی به‌شدت تنزل پیدا کرده که یکی بحران سیاسی داخلی و رو به تشدید است و نکته دیگر تبدیل شدن کرانه باختری به کانون بحران و تهدید علیه رژیم صهیونیستی است که در دو سال اخیر نشان از موفق بودن این تهدید علیه اسرائیل داشته است. در کنار این موضوع نیز چالش‌هایی همچون تهدید غزه و تهدید حوزه شمالی به تعبیر خود صهیونیست‌ها مشکل اصلی آنهاست که منظورشان سوریه و لبنان است.
کد خبر: ۱۴۲۲۵۳۷
نویسنده علی عبدی | کارشناس حوزه رژیم صهیونیستی

اما در کلان ماجرا، مهم‌ترین تهدید علیه آنها، مقاومت در منطقه است. بنابراین بلوک‌سازی موفقی که ایران در منطقه انجام داده، عملا بزرگ‌ترین و قوی‌ترین بلوک مقاومت ضداسرائیلی از بدو تاسیس این رژیم تاکنون بوده است؛ چراکه هیچ‌گاه منطقه غرب آسیا چنین مقاومتی را علیه این رژیم به خود ندیده است. به طور مثال با وجود جنگ‌هایی که اعراب با اسرائیل داشتند، هیچ‌گاه در طول این جنگ‌ها نتوانستند یک بلوک مقاومت را علیه اسرائیل سازماندهی کنند. حتی در جنگی که مصر و سوریه با یکدیگر متحد شدند هم این اتفاق نیفتاد. درواقع اعراب تنها توانستند جنگ کلاسیک را با اسرائیل پیش ببرند و مقاومت به معنی دقیق کلمه که فقط شامل بعد نظامی نباشد و جنبه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را هم دربر بگیرد و نوعی وحدت و یکپارچگی ایجاد کند، در آن دوره مشاهده نشد. همین موضوع سبب شکست اعراب از اسرائیل شد. جمهوری اسلامی ایران این تجربه را تصحیح و تکمیل کرده است؛ به این معنا که علی‌رغم این‌که جمهوری اسلامی تنها کشور رسمی است که با اسرائیل مبارزه می‌کند اما یک بلوک مقاومتی از عناصر و سازمان‌ها و گروه‌های مقاومت در منطقه علیه رژیم صهیونیستی شامل عراق سوریه لبنان فلسطین و یمن شکل داده که کاملا هم موفق بوده است. در حال حاضر این بلوک با وجود همه برنامه‌ریزی‌ها برای شکست آن، کار خود را پیش برده و با وجود فشارها بسیار موفق عمل کرده است. 
از سوی دیگر رئیس سابق سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل، اخیرا گفته بود که ایران اکنون در بهترین وضعیت ثبات امنیتی و سیاسی خود قرار دارد، بنابراین اگر شما این موضوع را با دوره ترامپ مقایسه کنید که ما در چه وضعیتی قرار داشتیم و رژیم صهیونیستی چه وضعیتی داشت، متوجه می‌شوید که اکنون چرخش به چه نحوی صورت گرفته؛ از‌این‌رو از نظر روانی هم این موضوع افکار عمومی داخلی رژیم صهیونیستی را به‌هم ریخته و افرادی همچون لاییر لاپید دائما تذکر می‌دهند که اسرائیل دچار تنزل و ناامنی شده است و مقصر اصلی آن را هم نتانیاهو می‌دانند. 
این وضعیت در جامعه اسرائیل، نیاز به یک بالانس دارد و اظهارات رئیس موساد از این جهت مطرح شده است. او سعی کرده با فرافکنی و اتخاذ مواضع تند علیه ایران، کار را به جایی برساند که ایران را مورد تهدید مستقیم قرار دهد و لیستی از فرماندهان ایرانی را به‌عنوان اهداف ترور منتشر کنند. 
به نظر می‌رسد پاسخ متقابل به این گستاخی، تشدید بحران برای اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی است، طوری که باید امان اسرائیل بریده شود و تجربه هم نشان داده هرگاه اسرائیل دارای ثبات و آرامش بوده، منطقه در ناامنی فرورفته اما هر زمان که تهدیدها علیه اسرائیل افزایش داشته، به همان میزان ما شاهد بودیم که تهدیدات منطقه‌ای هم کاهش داشته است. بنابراین باید به موساد و رژیم صهیونیستی نشان داده شود که ایران حتی تهدید را هم برنمی‌تابد چه رسد به اقدام. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها