پلیس در خواست کرده است که جرائم رانندگی به طور میانگین حدود سه برابر افزایش پیدا کند. اما هستند کارشناسانی که تاکید می‌کنند؛ بین میزان جرائم رانندگی و خدماتی که به شهروندان ارائه می‌شود، باید رابطه‌ای منطقی وجود داشته باشد. در واقع این حق شهروندان است که به خودرو، پارکینگ و معابر مناسب نیز دسترسی داشته باشند.
کد خبر: ۱۴۳۹۷۲۹

چرا افزایش ۳ برابری جرائم رانندگی منطقی نیست؟ 

به گزارش جام جم آنلاین، پلیس راهور به‌تازگی درخواست کرده است که جرایم راهنمایی و رانندگی به طور میانگین سه برابر افزایش پیدا کند. این درحالی است که کارشناسان تاکید می‌کنند در کنار افزایش جرائم رانندگی باید شرایطی ایجاد کرد که شهروندان به امکانات مناسب مانند پارکینگ و معابر مناسب نیز دسترسی داشته باشند.

 علیرضا اسماعیلی، عضو هیات علمی دانشگاه پلیس در این باره به جام جم آنلاین گفت: یکی از ابزار‌های کنترل تخلفات رانندگی در دنیا مجازات نقدی است و در برخی کشور‌ها مجازات‌های سختی در نظر می‌گیرند که شخص ناچار می‌شود حقوق چند ماه خود را به عنوان جریمه بپردازد.

اما کارشناسان تاکید می‌کنند که در نظر گرفتن جریمه نقدی سنگین بدون ارائه خدمات مناسب به شهروندان درست نیست.

اسماعیلی در این باره عنوان کرد: باید رابطه‌ای منطقی نیز در این بین وجود داشته باشد. یعنی در کنار افزایش جرایم رانندگی باید خدمات مناسبی به شهروندان ارائه کرد، مثلا دسترسی به پارکینگ به آسانی فراهم باشد یا معابر از خط‌‌ کشی، تابلو و علائم مناسبی برخوردار باشد.

در جست‌وجوی خدمات مناسب

چرا افزایش ۳ برابری جرائم رانندگی منطقی نیست؟

در واقع افزایش جرایم رانندگی بدون ارائه خدمات مناسب به شهروندان مانند این است که دولت مالیات را افزایش دهد. اما برای اشتغال هیچ کاری انجام ندهد. به عبارت دیگر نباید فقط افزایش جرائم رانندگی را از کشور‌های موفق الگوبرداری کرد.‌

 عضو هیات علمی دانشگاه پلیس یادآور شد: کشور‌هایی که برای جرائم رانندگی مجازات سنگین در نظر می‌گیرند در همه ابعاد توسعه‌ای موازن دارند. به این شکل که اگر جریمه پارک خودرو به صورت دوبل سنگین است. اما براحتی در مناطق مختلف می‌توان به پارکینگ‌های عمومی دسترسی داشت و یا معابر استانداردی ایجاد می‌کنند که از خط کشی و علائم راهنمایی و رانندگی مناسبی برخوردار است.

 اسماعیلی ادامه داد: در واقع پیش از افزایش جرائم رانندگی باید شرایطی ایجاد کرد که شهروندان براحتی بتوانند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند. برای نمونه این روز‌ها شهروندان تمایلی به استفاده از خودروی شخصی ندارند، زیرا ترافیک در معابر سنگین است و در بسیاری از مناطق نیز محل پارک خودرو پیدا نمی‌شود.

وی ‌یادآور شد: در چنین شرایطی شهروندان با استفاده از حمل و نقل عمومی نیز نمی‌توانند به راحتی سفر‌های درون شهری خود را انجام دهند. به همین دلیل ناچار از خودروی شخصی استفاده می‌کنند.

 نکته دیگری که در این بین کارشناسان به آن اشاره می‌کنند در نظر گرفتن مجازات‌های اجتماعی برای تخلفات راهنمایی و رانندگی است.

اسماعیلی در این باره توضیح داد: در دنیا جریمه و مجازات‌های اجتماعی نیز برای متخلفان در نظر گرفته می‌شود، زیرا برخی افراد که شرایط مالی مناسبی دارند، براحتی از پس پرداخت جرایم بر می‌آیند. اما وقتی ارتکاب جرائم رانندگی سبب در نظر گرفتن برخی محرومیت‌های اجتماعی نیز شود، شخص دیگر به خود اجازه نمی‌دهد که مرتکب تخلف شود.

 بنابراین باید تاکید کرد که این حق شهروندان است که به پارکینگ و معابر استاندارد دسترسی داشته باشند و تا پیش از فراهم کردن ناوگان حمل و نقل عمومی استاندارد نباید با ایجاد محدوده‌هایی مانند طرح ترافیک و زوج فرد تردد آن‌ها را با مشکل مواجه کرد. در واقع کشور‌های موفق برای تخلفات رانندگی مجازات‌های سنگینی در نظر می‌گیرند. اما در کنار چنین قوانین بازدارنده‌ای برای شهروندان حق انتخاب مناسبی نیز در نظر می‌گیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها