سرشماری بهاره گونه حمایت شده قرقاول (نماد حیات وحش استان اردبیل)در زیستگاه های استان آغاز و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد.
کد خبر: ۱۴۵۵۷۲۷

به گزارش جام جم آنلاین،و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی استان اردبیل گفت: همه ساله با فرا رسیدن فصل بهار، آوای قلمرو طلبی و جفت یابی قرقاول ها در زیستگاه های حاشیه رودخانه ارس، بالها رود و سایر زیستگاه های شمال استان طنین انداز می شود که نشان از آغاز چرخه ای زیستی در جفت یابی و تولید مثل این پرنده ی زیباست.

سرشماری بهاره قرقاول، نماد حیات وحش استان اردبیل آغاز شد
رامین جمشیدی با اشاره به اینکه پرنده قرقاول یک گونه حمایت شده است افزود: سرشماری گونه مذکور همه ساله در دو مرحله، ابتدا در فصل بهار بر اساس ثبت صدا و مشاهده مستقیم و زمانی که جنس نر شروع به آوازخوانی در زیستگاه می‌کند و بار دوم در فصل پاییز بعد از برداشت محصولات کشاورزی و با توجه به پوشش مناسب گیاهی منطقه، از طریق مشاهده مستقیم انجام می‌شود.
جمشیدی با تاکید بر اینکه زیستگاه‌های حساس و سایت‌های سرشماری این گونه حمایت شده تعیین شده است گفت: صدای قرقاول نر در فصل جفت‌گیری یکی از بهترین راه‌های سرشماری این پرنده است و کارشناسان و محیط بانان قبل از طلوع خورشید در مناطق حضور یافته و اقدام به سرشماری قرقاول ها می نمایند.
وی خاطر نشان کرد: این سرشماری با هدف برآورد جمعیت، تعیین ترکیب جنسیتی، آگاهی از وضعیت زیستگاه، اطلاع از زاد و ولد و مقایسه آمار جمعیتی نسبت به سال‌های قبل انجام می شود و برای حفاظت و حراست از این گونه ارزشمند برنامه ریزی های لازم انجام شده است.
جمشیدی با اشاره به اینکه سال گذشته حدود 573 طاقه قرقاول سرشماری گردید، تصریح کرد: قرقاول ایرانی با توجه به ویژگی های زیستی و اکولوژیک جز خالص‌‏ترین نژادهای قرقاول جهان محسوب می‌‏شود و از نقطه نظر ذخیره ژنتیکی از ارزش بین المللی و ملی خاصی برخوردار است و با همکاری مردم و اقدامات انجام شده در سال‌های گذشته، جمعیت این پرنده رو به بهبود برآورد شده است.
رامین جمشیدی استفاده از سموم دفع آفات نباتی، شکار غیرمجاز، از بین رفتن زیستگاه های پراکنش گونه به دلیل زیر کشت رفتن زمین ها، سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی و آتش سوزی در زیستگاه ها را از مهم ترین عوامل تهدید این پرنده زیبا دانست.
قرقاول بعنوان نماد حیات وحش استان معرفی و زیستگاه این پرنده در شمال استان اردبیل و در شهرستان های گرمی، بیله سوار و پارس آباد واقع شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها