«جام‌جم» از اقدامات جدید آمریکا و غرب علیه ایران گزارش می دهد

شکست‌خوردگان،پشت نقاب تحریم

ماهنامه آمریکایی نشنال اینترست به مشکلات و دشواری های تحمیل شده به مردم و اقتصاد آمریکا در اثر تحریم ایران پرداخت و تحریم ها را مانع رشد اقتصادی و سیاسی آمریکا دانست و نوشت:اعمال تحریم های وحشت آور علیه ایران، هزینه های سرسام آوری برای شرکت های آمریکایی در بر دارد.
کد خبر: ۶۲۳۳۷۴
تحریم ایران مانع رشد اقتصادی و سیاسی آمریکا

این ماهنامه در گزارش خود به قلم «پال پیلار» نوشت: علاقه غیر عقلانی آمریکا به اعمال تحریم های اقتصادی علیه کشورهایی مانند ایران که آمریکا از آنها خوشش نمی آید، باعث نادیده گرفته شدن این امر می شود که قرار است تحریم ها ابزاری برای رسیدن به هدفی باشند، نه اینکه به خودی خود هدف بشوند.

نشنال اینترست در ادامه این گزارش افزود: عدم درک این موضوع، خود را عمدتا در تمایل به فکر کردن به فشار اقتصادی که تحریم ها بر کشور هدف وارد می کند، نشان می دهد، بطوری که گویی در جهانی با حاصل جمع صفر زندگی می کنیم که تحمیل رنج و درد بر کشوری، که آن را دوست نداریم، برابر با سودی برای ما است، اما ما در چنین جهانی زندگی نمی کنیم و درد و رنج کس دیگری مستقیما به معنی منفعت ما نیست.

ما همچنین این را نادیده می گیریم که تحریم ها برای خودمان نیز هزینه های مستقیم دارد که می توان از آن به عنوان تئوری اقتصادی یاد کرد.

به تحریم ها می توان به شکل دخالت دولت در کار بازار نگاه کرد. این امر بنگاه های تجاری را از تامین تقاضا در بازار باز می دارد که در نهایت به افزایش هزینه ها منجر می شود و ما مردم آمریکا باید آن را تحمل کنیم.

اعمال تحریم های وحشت آور علیه ایران، هزینه های سرسام آوری برای شرکت های آمریکایی در بر دارد. نه تنها این شرکت ها از برخی فرصت های بزرگ برای انجام تجارت های جدید جا می مانند، بلکه باید برای فرار از تنبیه های دولت برای انجام تجارت های کنونی خود نیز تلاش مضاعف کنند.

جالب این است که برخی از اعضای کنگره آمریکا که در مخالفت با قوانین طاقت فرسای دولت، تحریم ها را برای اقتصاد آمریکا مضر می نامند، به شکل مشتاقانه ای از تحریم ها پشتیبانی می کنند.

تحریم ها علیه ایران همچنین بر بازار نفت تاثیر می گذارد، بازاری که در تاریخ نیم قرن گذشته آمریکا یک عامل تاثیر گذار بوده است. این امر در کل و بدون در نظر گرفتن صنعت نفت به خودی خود، در برخی مواقع برای آمریکا مشکل ساز بوده و در برخی موارد مفید.

مشکل ساز از این رو که تولید کنندگان خارجی نفت، خصوصا اوپک یک تصمیم همگانی گرفته اند تا بهای نفت را افزایش دهند و مفید از این رو که برخی اوقات رقابت آزادتر در این بازار باعث پایین رفتن بهای نفت شده است. بالاتر رفتن بهای نفت به معنی افزایش هزینه های تجارت برای بسیاری از بخش های اقتصاد آمریکا است.

برغم امیدهای بالا برای تولید داخلی نفت شیلی، هنوز تولید نفت در خاورمیانه اهمیت دارد. ما می توانیم از رقابت زنده در بین تولید کنندگان خارجی که باعث پایین آمدن بهای نفت می شود استفاده کنیم.

امروز نفت وست تگزاس اینترمدیت به 97 دلار در هر بشکه رسیده است که نسبت به پنج سال پیش تقریبا دو برابر شده است. در همین راستا وزیر نفت ایران می گوید که قصد دارد این گونه رقابت ها را افزایش بدهد اما این مهم تا زمانی که تحریم ها علیه ایران ادامه داشته باشند، امکانپذیر نیست.

علاوه بر این، هزینه های غیر اقتصادی و غیر قابل شمارش و قابل توجه دیگری از قبل تحریم ها برای آمریکا ایجاد شده است.

هزینه های هنگفتی در راستای تلاش های دیپلماتیک برای همراه کردن دیگر کشورها برای اعمال و ادامه تحریم ها علیه ایران صورت گرفته است. این اقدام همچنین نیازمند صرف انرژی و توجه زیادی از سوی مقامات آمریکا است که خیلی بهتر بود این مقدار سرمایه سیاسی صرف چیزی می شد که منفعت مستقیم بیشتری برای آمریکا داشت.(ایرنا)

newsQrCode
برچسب ها: تحریم آمریکا
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها