در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران؛

۱۰ محصول دانش بنیان رونمایی شد

تجاری سازی محصول دانش بنیان قرص زعفران دانشگاه بیرجند، به دلیل نبود سرمایه گذار، خاک می خورد.
کد خبر: ۱۴۵۵۳۸۷

به گزارش جام جم آنلاین،مدیرگروه پژوهشی زعفران و عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند گفت: برای تهیه ترکیبات دارویی مؤثر و مجوز‌دار برای پیشگیری از سرطانها و اثرات بر افسردگی و تنش‌ها، برای اولین بار در کشور، قرص زعفران با برند تجاری سافرانال در شرکت دانش بنیان فناوران بهزیست شرق تولید شد.

محمدعلی بهدانی  با بیان اینکه قرص زعفران تولیدی در این شرکت دانش بنیان در پیشگیری و درمان سرطان و افسردگی و آلزایمر تأثیرگذار است، افزود:  در این زمینه با کمک محققان شرکت داروپخش pmf محصول توسط داروسازان برجسته تهیه شد که پس از تأیید، محصول با برند تجاری سافرانال ثبت، و پس از ثبت، فرآیند تولید محصول و اخذ مجوزهای لازم و دریافت کد اخلاق و جواز تأسیس برای شرکت نیز دریافت شد.

وی گفت: علیرغم تلاش برای تولید قرص زعفران برای جلوگیری از خام فروشی این محصول استراتژیک و تولید فرآورده با ارزش بالا  و عرضه آن برای استفاده در سبد دارویی کشور، همچنان تولید این محصول در نبود سرمایه گذار برزمین مانده است.

 مدیرگروه پژوهشی زعفران و عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند افزود: مجوز  تولید قرص زعفران از معاونت غذا وداروی وزارت بهداشت حدود یکسال قبل  اخذ شده اما چون کارخانه تولید دارو در استان وجود ندارد و سرمایه گذاری هم نمی شود این قرص هنوز تولید نشده و به دست مصرف کننده نمی رسد.

بهدانی با گلایه از عدم همکاری در این زمینه و فراموش شدن این موضوع گفت: خراسان جنوبی از نظر تولید گیاهان دارویی و محصولات استراتژیک دیگر نظیر زرشک و عناب سرآمد است و اگر پتانسیل فرآوری محصولات در استان وجود داشت قطعا این قرص و فرآورده های دیگر محصولات با هزینه کمتر و سرمایه کمتر به دست مشتریان و مصرف کنندگان می رسید.

وی گفت: در تلاش بودیم در مرحله اول حدود ۱۰ هزار قرص از محصول زعفران تولید شود، اما تنها یک کارخانه‌ در تهران آن هم با هزینه بالا برای تهیه هر قرص، پیشنهاد همکاری داد که میسر نشد.


دکتر بهدانی از مدیران خواست تا با حمایت  و سرمایه گذاری لازم، امکان تولید تجاری این محصول استراتژیک فراهم  شود تا ارزش افزوده بسیار بالایی برای تولیدکنندگان زعفران به ارمغان بیاورد.  

سطح زیر کشت زعفران در سال ۱۴۰۲ در خراسان جنوبی حدود ۱۲۰ هزار هکتار  بود که حدود ۴۵۰ تن زعفران از تولید شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها