آئین بیل گردانی نیمور محلات هر ساله در فروردین ماه برگزار می‌شود که امسال نیز در تاریخ 30 فروردین ماه اجرا خواهد شد.
کد خبر: ۵۵۴۳۳۴
آئین بیل گردانی نیمور محلات برگزار می‌شود

به گزارش روز دوشنبه جام‌جم آنلاین به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی استان مرکزی، این جشن کهن با قدمت 2 هزار سال نمادی از روحیه همدلی، صفا و پهلوانی بین مردم این خطه است.

جشن بیل گردانی از جمله ورزش‌های بومی محلی استان مرکزی است که در تاریخ بیستم دی ماه سال 1389 در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت ملی رسید.

در این مراسم تعداد 50 نفر از کشاورزان و میرآب‌های شهر اوایل هر سال جوی ها، نهرها و کانال‌های آورنده آب به شهر که در فصل پاییز و زمستان مملو از گل و لای و گیاهان می‌شده، مسیر 18 کیلومتری را در کاری دسته جمعی و طاقت فرسا طی یک ماه از 15 اسفند تا 15 فروردین تمیز می‌کردند.

پس از اتمام این کار، مردم به استقبال آنها می‌آمدند و مراسم جشنی را با نیت شکرگزاری از برکات نازل شده و قدردانی از این کار ارزشمند ترتیب می‌دادند سپس پهلوانان شهر 7 بیل اسپار را به صورت 4 بیل در دست راست و 3 بیل در دست چپ بسته به توان هر شخص، از 5 تا 30 دور بالای سر می‌چرخاندند و در پایان، شخص برگزیده به عنوان پهلوان شهر انتخاب می‌شد سپس میرآب و مسئولان گروه گزارش کار را به والی منطقه می‌داد و پاداش هم دریافت می‌کرد.

این مراسم منحصر به فرد بوده و در برگزاری 30 ساله مراسم ورزشی بومی و محلی در کشور شبیه این مراسم در هیچ جای کشور مشاهده نشده است.

newsQrCode
برچسب ها: بیل گردانی محلات
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها