کد خبر: ۱۴۵۵۷۴۹

لپتاپ گیمینگ یا کنسول بازی؟ کدام بهتر است؟

اگر از علاقه‌مندان پر و پا قرص بازی‌های آنلاین و آفلاین هستید، احتمالا این سوال برایتان مطرح شده که برای بازی کردن، لپتاپ گیمینگ بهتر است یا کنسول بازی؟ کدام یک تجربه‌ی بهتری را ارائه می‌دهد؟ در نهایت برای اجرای بازی‌های مورد علاقه‌مان، کدام یک از این دو گزینه را انتخاب کنیم؟

در این مقاله لپتاپ گیمینگ را با کنسول بازی مقایسه می‌کنیم تا افرادی که مایل به خرید یکی از آن‌ها هستند، با تفاوت‌ها و نقاط قوت و ضعف هر کدام آشنا شوند و تجربه خرید بهتری داشته باشند.

پس همراهمان باشید.

ویژگی‌های لپتاپ گیمینگ

لپتاپ گیمینگ به‌طور خلاصه، نوعی لپتاپ است که علاوه‌بر استفاده از سخت‌افزار مناسب برای تجربه بازی‌های مدرن، دارای ویژگی‌ها و فناوری‌های اختصاصی دیگری است که تجربه بهتری از انواع بازی‌ها را برای کاربر فراهم می‌کند. در ادامه، ویژگی‌هایی که موجب برتری این نوع لپتاپ به کنسول بازی هستند، بررسی می‌کنیم.

1.قابل‌ حمل بودن

بدون شک اصلی‌ترین ویژگی هر لپتاپ، قابلیت حمل آن است. داشتن یک کامپیوتر قابل‌حمل این امکان را به شما می‌دهد که در هر زمان و مکانی به کارهای خود بپردازید یا سرگرمی‌های مختلف را دنبال کنید.


2. ظرفیت رم بالا

بیشتر لپتاپ‌های گیمینگ رم‌هایی با ظرفیت بالا دارند. ظرفیت رم در لپتاپ‌های گیمینگ می‌تواند از 8 گیگابایت شروع شود و تا 64 گیگابایت یا بیشتر افزایش یابد. این ویژگی به این لپتاپ‌ها انعطاف‌پذیری بیشتری برای اجرای بازی‌های سنگین و سایر برنامه‌های کاربردی می‌دهد.

3. سیستم خنک‌کننده قوی

با توجه به نیاز پردازنده و کارت گرافیک به توان پردازشی بالا، لپتاپ‌های گیمینگ از سیستم‌های خنک‌کننده قدرتمندی بهره می‌برند تا از گرمای بیش ‌از حد جلوگیری کنند و مانع افزایش بیش از اندازه دما شوند.

4. تنوع بالای مدل‌ها

هر سال ده‌ها مدل متنوع از لپتاپ‌های گیمینگ توسط برندهای مختلفی مانند ایسوس، ریزر، ایسر، و MSI عرضه می‌شوند که بر اساس عواملی مانند قدرت سخت‌افزاری، طراحی ظاهری، قیمت، و غیره با یکدیگر تفاوت دارند. این تنوع بالا، انتخاب‌های بیشتری را برای خریداران فراهم می‌کند تا بتوانند بهترین مدل متناسب با نیازهای خود را انتخاب و خریداری کنند.


5. مانیتور باکیفیت

لپتاپ‌های گیمینگ معمولا از مانیتورهایی با وضوح و کیفیت بالا بهره می‌برند که تصاویر روشن و شفاف را ارائه می‌دهند. برای خرید مانیتور گیمینگ به صورت جداگانه نیز می‌توانید همین حالا از طریق سایت https://shopmit.com/ این کار را انجام دهید.


معایب لپتاپ گیمینگ

لپتاپ های گیمینگ البته دارای معایبی نیز هستند که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد.

1. گرم شدن

لپتاپ‌های گیمینگ به‌ ویژه نوع استوک، اغلب پس از مدتی استفاده طبیعی گرم می‌شوند و دمای آن‌ها افزایش پیدا می‌کند که این امر منجر به مشکلاتی مانند خاموش شدن خودکار سیستم می‌شود.

2. باتری ضعیف‌تر

لپتاپ‌های گیمینگ معمولا باتری ضعیف‌تری دارند که زمان بازی‌کردن را محدود می‌کند.

3. قیمت بالاتر

قیمت این لپتاپ‌ها معمولا از کنسول‌های بازی بالاتر است که این موضوع برای کاربرانی که به‌دنبال یک گزینه ارزان‌تر می‌گردند، یک معیار تصمیم‌گیری مهم است.

لپتاپ گیمینگ یا کنسول بازی؟ کدام بهتر است؟

ویژگی‌های کنسول بازی

کنسول‌های بازی همان‌طور که از نامشان مشخص است، دستگاه‌هایی هستند که برای تجربه بازی‌های ویدیویی طراحی شده‌اند. این دستگاه‌ها هم از نظر سخت‌افزاری و هم از نظر نرم‌افزاری باید به‌طور کامل بهینه‌سازی و با یکدیگر هماهنگ شوند تا بهترین عملکرد ممکن را ارائه دهند.


1. سخت‌افزار قوی و مناسب برای بازی‌های جدید

همان‌طور که اشاره کردیم، قطعات مختلف یک کنسول بازی باید هم‌زمان سازگار و قدرتمند باشند تا بتوانند بازی‌های جدید را با فناوری‌های روز اجرا کنند. مثلا کنسول‌های نسل نهم مانند پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری ایکس می‌توانند بازی‌های روز را با وضوح 4K  و فریم‌ ریت 60 یا حتی 120 اجرا کنند.
مزیت کنسول نسبت ‌به کامپیوتر یا لپتاپ گیمینگ در این است که شرکت‌ها بازی‌های خود را به‌طور خاص برای اجرا روی کنسول‌ها بهینه می‌کنند. نتیجه این است که بسیاری از بازی‌ها روی یک کنسول نسبت‌ به یک رایانه شخصی با سخت‌افزار مشابه، کیفیت بالاتری دارند و روان‌تر اجرا می‌شوند.

2. قیمت کمتر

یکی از بزرگ‌ترین مزایای کنسول‌های بازی در مقایسه با لپتاپ‌های گیمینگ، قیمت مناسب‌تر آن‌ها است. در حالیکه قدرتمندترین کنسول‌ها قیمتی کمتر از 500 دلار دارند، قیمت این لپتاپ‌ها در بهترین حالت از 649 دلار به بالا شروع می‌شود.

3. وجود بازی‌های انحصاری

یکی از دلایلی که باعث می‌شود علاقه‌مندان بازی‌های ویدیویی در سراسر جهان به سمت کنسول‌ها جذب شوند، وجود عناوین انحصاری برای این پلتفرم‌ها است. هر سه شرکت سونی، مایکروسافت، و نینتندو بازی‌هایی را برای کنسول‌های خود تولید می‌کنند که تنها روی همان کنسول قابل اجرا هستند.

معایب کنسول بازی

مانند لپتاپ های گیمینگ، کنسول های بازی نیز بدون عیب نیستند که در ادامه با این معایب آشنا خواهیم شد.

1.قابلیت ارتقا محدود

کنسول‌های بازی معمولا به‌شکلی طراحی شده‌اند که قابل ارتقا نیستند یا امکان ارتقای آن‌ها بسیار محدود است. بنابراین پس از مدتی به ‌دلیل ناتوانی در ارتقا سخت‌افزار، نمی‌توانید بازی‌های جدید را با بهترین کیفیت اجرا کنید.

2. هزینه بازی‌ها

هزینه بازی‌های کنسول معمولا بالاتر از نسخه‌های PC است. این موضوع به‌ خاطر هزینه‌های انحصاری و صدور مجوز برای کنسول‌ها است.

3. نیاز به مانیتور جداگانه

برخلاف لپتاپ‌های گیمینگ که دارای صفحه‌نمایش داخلی هستند، کنسول‌های بازی نیاز به تلویزیون یا مانیتور جداگانه دارند.

4. ظرفیت رم محدود

کنسول‌های نسل جدید مانند پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری X/S معمولا رم ثابت با ظرفیت‌های مشخص دارند. مثلا، پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری X هر دو 16 گیگابایت رم دارند. این ظرفیت برای بازی‌های کنسولی بهینه شده است، اما امکان افزایش آن نیست.

لپتاپ گیمینگ یا کنسول بازی؟ کدام بهتر است؟

مقایسه ssd در لپتاپ گیمینگ و کنسول بازی

تاثیر هارد SSD در بازی چنان زیاد است که نیاز است در مقایسه بین SSD در لپتاپ گیمینگ و کنسول بازی، به چند نکته کلیدی زیر توجه کنید.
ابتدا سرعت قرار دارد.


·         کنسول‌های بازی: کنسول‌های نسل جدید مانند پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس به‌دلیل استفاده از SSDهای بسیار سریع، بارگیری بسیار سریع‌تر بازی‌ها و تجربه بازی روان‌تری را ارائه می‌دهند. این کنسول‌ها معمولا از  SSDهای سفارشی استفاده می‌کنند که برای کاهش زمان بارگیری بهینه شده‌اند.


·         لپتاپ‌های گیمینگ: لپتاپ‌های گیمینگ معمولا از SSDهای NVMe یا SATA استفاده می‌کنند. اگرچه بعضی از آن‌ها سرعت‌های بالایی ارائه می‌دهند، اما سرعتشان ممکن است به اندازه ssdهای کنسول‌های نسل جدید نباشد.موضوع مهم دیگر فضای ذخیره‌سازی است.


·         کنسول‌های بازی: کنسول‌های جدید با فضای ذخیره‌سازی SSD از پیش تعیین‌شده عرضه می‌شوند که معمولا بین 512 گیگابایت تا 1 ترابایت است. افزایش فضای ذخیره‌سازی احتمالا با هزینه بیشتر همراه است یا نیاز به استفاده از حافظه‌های خارجی خواهید داشت.


·         لپتاپ‌های گیمینگ: لپتاپ‌های گیمینگ معمولا انعطاف‌پذیری بیشتری در انتخاب میزان ظرفیتSSD  دارند و می‌توانند از چندین درایو استفاده کنند. این قابلیت ارتقا به کاربر اجازه می‌دهد تا بر اساس نیازهای خود فضای ذخیره‌سازی را افزایش دهد.

سخن نهایی

در پایان، انتخاب بین لپتاپ گیمینگ و کنسول بازی به نیازها و ترجیحات شما بستگی دارد. اگر می‌خواهید بازی‌های ویدیویی را با کیفیت بالا و بدون نگرانی از سازگاری و ارتقای سخت‌افزاری تجربه کنید، کنسول بازی انتخابی ایده‌آل است. از سوی دیگر اگر به انعطاف‌پذیری و توانایی انجام کارهای متنوع در کنار بازی‌کردن اهمیت می‌دهید، لپتاپ گیمینگ گزینه مناسبی خواهد بود.

فروشگاه اینترنتی شاپ ام.آی‌تی یکی از بهترین مراکز برای خرید انواع قطعات سخت افزاری کامپیوتر و کنسول های بازی است. از مزایای خرید از این فروشگاه باید به قیمت مناسب به دلیل حذف واسطه‌ها، تضمین قیمت و تنوع محصول اشاره کنیم. علاوه‌بر این محصولات با گارانتی معتبر شرکتی فروخته می‌شوند تا از کیفیت آن‌ها مطمئن باشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها