جنایت‌‌هایی را که با انگیزه ارثیه رقم خورده، بررسی کردیم

جنایت به خاطر ارثیه شوم

دارایی زیاد همیشه خوب نیست وگاهی بلای جان می‌شود‌.درجنایت‌هایی، این فرزند است که سناریوی قتل را می‌نویسد و برای رسیدن زودتر به ارث، پدر یا اعضای خانواده را می‌کشد و درپرونده‌هایی دیگر دعوا برسر تقسیم ارث انگیزه جنایت می‌شود‌. مدتی است پای دامادهای خانواده هم به این جنایت‌ها باز شده وسناریوی قتل اعضای خانواده همسر را اجرا می‌کنند‌. این هفته به بررسی این دست جنایت‌ها پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
کد خبر: ۱۴۵۵۷۷۴
نویسنده محمد غمخوار - تپش
جنایت به خاطر ارثیه شوم
قتل عام پسر دانشجو 
دومین پرونده مربوط به پسر جوانی است که برای رسیدن به ارثیه با همدستی دوستش، اعضای خانواده‌اش را به قتل رساند‌. او با همدستی دوستش این جنایت هولناک را پاییز سال ۱۳۹۸رقم زد و مردی همراه پسر، عروس، نوه و دوست نوه‌اش با ضربات چاقو به قتل رسیدند. تیم جنایی با حضور در محل قتل خیلی زود به پسر این خانواده مشکوک شدند و بازجویی از او را آغاز کردند‌. پسر جوان خیلی زود لب به اعتراف باز کرد و گفت‌: پدر و مادرم به خواهرم بیشتر از من اهمیت می‌دادند و رفتار خوبی با من نداشتند. احساس می‌کردم علاقه‌ای به من ندارند و با خودم نقشه کشیده بودم که اگر آنها را از بین ببرم همه ارثیه خانواده نصیب من می‌شود. چندبار قصد کشتن آنها را داشتم اما موفق نشدم تا این‌که روز حادثه رسید.از قبل به یکی از دوستانم به نام حمیدرضا که کارگر نجاری بود گفته بودم که اگر به من در قتل خانواده‌ام کمک کند، برایش مغازه‌‌ای در رشت می‌خرم تا دیگر نیازی نباشد در کارگاه نجاری کارگری کند و بتواند کارگاه خودش را بزند.وی ادامه داد: بعدازظهر روز حادثه اعضای خانواده‌ام به همراه دوست خواهرم که مهمان ما بود برای تفریح بیرون رفتند. همان موقع به فکر اجرای نقشه‌ام افتادم. با حمیدرضا تماس گرفتم و خودش را به خانه ما رساند. او را در یکی از اتاق‌ها مخفی کردم. حدود ساعت ۸ شب بود که خانواده‌ام برگشتند. خواهرم و دوستش به خانه تازه‌ساخت رفتند. پدر و مادر و پدربزرگم نیز به خانه ویلایی قدیمی در گوشه حیاط. مادرم سرگرم تهیه شام شد. همان موقع به همراه دوستم محمدرضا نقشه را شروع کردیم.خواهرم را غافلگیر کردم و با چند ضربه عمیق چاقو او را به قتل رساندم. حمیدرضا هم سراغ سارا رفت و از پشت سر به او نزدیک شد و با چند ضربه چاقو او را به قتل رساند. پس از آن منتظر ماندیم تا مادرم شام را بیاورد. وقتی مادرم وارد خانه تازه‌ساخت شد، او را به قتل رساندیم. بعد با هم به خانه قدیمی رفتیم و پدر و پدربزرگم را که در حال استراحت بودند به قتل رساندیم و برای این‌که پلیس را گمراه کنیم، وسایل خانه را به‌هم ریختیم که صحنه‌سازی کنیم. اعترافات محمد را همدستش حمیدرضا که ساعاتی پس از او دستگیر شد، تأیید کرد.

دستمزد ۴ میلیاردی به قاتلان اجاره‌ای
در نخستین پرونده مرد جوان وقتی دریافت مادرزن، خواهرزن وهمسرش تنها وارثان ارثیه نجومی خانواده هستند دو قاتل اجیر کرد تا با کشتن مادرزن و خواهرزنش، تمام اموال به همسرش برسد. این مرد طمعکار نام همسرش را هم در لیست مرگ گذاشته بود. رسیدگی به این پرونده از ساعت ۹ و۴۰ دقیقه صبح یکشنبه ۱۵بهمن سال گذشته و با گزارش قتل مادر و دختری در خانه‌شان در غرب تهران آغاز شد‌. آنها با روسری خفه شده بودند .‌در ادامه تحقیقات مشخص شد پدر خانواده مرد ثروتمندی بوده و میلیاردها تومان ملک و املاک داشته و فقط ماهی ۵۰۰میلیون تومان اجاره مغازه‌ها و املاکش بوده است. تنها وارثان او نیز دو دختر و همسرش بوده‌اند. با مرگ دختر جوان و مادرش، تمامی اموال و املاک به دختر دیگر خانواده می‌رسید و همین موضوع نظر تیم جنایی را به خود جلب کرد. تحقیقات روی داماد خانواده متمرکز شد وماموران دریافتند او‌با اجیرکردن دو آدمکش ازطریق دوستش، نقشه قتل مادر و خواهرزنش را اجرا کرده بود‌. او‌ برای اجرای نقشه چهار میلیارد تومان به قاتلان اجاره‌ای داده بود .‌با افشای این موضوع چهار متهم پرونده دستگیر و مشخص شد، رسیدن به ارثیه و اختلافات خانوادگی انگیزه داماد برای این جنایت بود.

لیست سیاه قتل برای ارثیه
در جنایت هولناک دیگری که در استان البرز رقم خورد، مردی برای رسیدن به ارثیه ابتدا برادر و بعد پدر و مادر زنش را کشت‌. این مرد زمانی دستگیر شد که ۲۶شهریورماه سال گذشته دو جنایت خونین دریک ویلا در طالقان به پلیس گزارش و مشخص شد زن و شوهری مسن کشته شده‌اند. کارآگاهان پس ازتحقیقات مقدماتی به داماد خانواده که دستش زخمی بود، ظنین شدند و به این ترتیب مرد جنایتکار که با طمع تصاحب اموال پدرزن و مادرزنش، آنها را باچاقوبه قتل رسانده بود، دستگیر شد.در جریان تحقیقات مشخص شد پسر این زوج نیز هفت سال قبل در تهران کشته شده ومردی به اتهام قتل او در زندان به سر می‌برد.داماد جنایتکار درباره انگیزه‌‌اش از قتل مادرزن و پدرزن خود گفت:همسرم تنها وارث آنها بود، تصمیم گرفتم با این قتل‌ها تمام اموال زودتر نصیب خانواده‌ام شود. برای همین در آخر روزهای تابستان سراغ پدرزن ومادرهمسرم رفتم.آنها ساکن تهران بودند اما به خانه ویلایی خود در طالقان رفته بودند. ابتدا در حیاط ویلا پدرزنم را با چاقو زدم و بعد سراغ مادرزنم رفتم.او را هم در اتاق خواب کشتم. وقتی بالای سر مادرزنم که خواب بود رفتم، او بیدار شد و یک سیلی به صورتم زد وبعد هم با من درگیر شد که باعث زخمی شدن دست‌هایم شد اما من او را هم با ضربات چاقو به قتل رساندم.درپی اعتراف داماد خانواده به قتل والدین همسرش این احتمال مطرح شد که پسرآنها نیز به دست همین مرد کشته شده باشد.در نهایت داماد طماع که ابتدا به قتل والدین همسرش اقرار کرده بود، به قتل برادرزن خود نیزاعتراف کردوگفت:برادرزنم مانع رسیدن من به همه اموال پدر و مادرهمسرم بود.تصور می‌کردم با قتل او می‌توانم پدر و مادر همسرم را راضی کنم اموال‌شان را به نام همسرم کنند. بعد از قتل برادرزنم گوشی موبایل او را دزدیدم و در ماشین یک مسافرکش انداختم که در نهایت آن فرد دستگیر و یک بار حکم قصاص هم برایش صادر شد. از طرفی در راضی کردن مادر و پدر همسرم برای این‌که اموال‌شان را به نام همسرم کنند موفق نبودم برای همین نقشه قتل آنها را هم کشیدم.

نگران طراح قتل
در پرونده دیگری که در شمال تهران تشکیل شد، دختر جوان طراح سناریوی قتل پدر پولدارش بود تا خیلی زود به ارثیه میلیاردی برسد‌. او با وعده دستمزد دو میلیاردی، دو قاتل را اجیر و با خود همراه کرد‌. بر اساس نقشه روز حادثه دختر مقتول وارد خانه شده و در را برای قاتلان اجیر شده بازگذاشت‌.سپس دو متهم وارد خانه شده و بامرد پولدار درگیر شدند‌.او بدون اطلاع ازتوطئه دخترش سعی داشت از او در برابر مهاجمان مراقبت کند که در نهایت با ضربه‌های چاقو به قتل رسید‌.با گزارش این قتل به پلیس خیلی زود متهمان دستگیر و دختر جوان اعتراف کرد به دلیل اختلاف خانوادگی و به دست آوردن ارثیه این جنایت را مرتکب شده بود.

قتل‌عام خانواده برادر
در یکی از جنایت‌های هولناک خانوادگی، اختلاف دو برادر بر سر ارثیه پدری و زمین‌های کشاورزی تا آنجا پیش رفت که یکی از آنها با دردست داشتن سلاح کلاشنیکف راهی خانه دیگری شد وبرادرش و پنج عضو خانواده او را به قتل رساند.این جنایت هولناک در شهرستان دلفان استان لرستان رخ داد. ماجرا از این قرار بود که دو برادر از مدتی قبل و بعد از فوت پدرشان برسر ارثیه و زمین‌های کشاورزی متعلق به پدرشان دچار اختلاف شده بودند. آنها چندین بار برسر این مسأله با هم بحث و مشاجره کرده بودند و در نهایت صبح پنجشنبه، یکی ازآنها که از این ماجرا به‌شدت عصبانی بود با دردست داشتن یک قبضه سلاح کلاشنیکف راهی خانه برادرش شد تا نقشه هولناکی را که در سر داشت عملی کند. این مرد پس از ورود به خانه و در اقدامی هولناک ابتدا برادرش و همسر او و پس از آن چهار فرزند آنها را به گلوله بست و پا به فرار گذاشت. در همان ابتدا معلوم شد که بر اثر این تیراندازی پنج نفر جانشان را در دم از دست داده‌اند، اما یکی از اعضای خانواده هنوز نفس می‌کشید که به سرعت به بیمارستان انتقال یافت، اما به دلیل شدت جراحات وی نیز جانش را از دست داد. ماموران پلیس در همان ابتدا هویت ضارب را که عموی خانواده بود شناسایی کردند و در جریان بررسی‌ها دریافتند که وی در خانه‌ای در یکی از روستاهای اطراف نورآباد مخفی شده است. به این ترتیب تیم‌های عملیاتی راهی این محل شدند و متهم را یک ساعت پس از وقوع جنایت دستگیر کردند. 

خواهرکشی با سنگ 
در قتلی عجیب، زن جوان به‌دلیل اختلاف بر سر تقسیم ارث،خواهرش را باضربه‌های سنگ کشت. متهم با صحنه‌سازی قصد داشت انگیزه قتل را سرقت نشان دهد. رسیدگی به این پرونده با تماس زنی با پلیس البرز وگزارش قتل خواهرش آغاز شد. خواهر ۴۰ساله مقتول در جریان تحقیقات گفت: پدرم حدود دو ماه قبل فوت کرد. خواهرم بعد از جدایی از همسرش همراه فرزندش نزد ما آمده بود. چند روز قبل مادرم به شمال کشور رفت. من و خواهرم امروز در خانه بودیم. من برای عزاداری به امامزاده رفتم اما وقتی به خانه برگشتم با صحنه هولناکی روبه‌رو شدم. جسد خواهرم غرق در خون در پذیرایی بود. طلاها و تلفن‌همراهش نیز سرقت شده بود. سارقان با اطلاع از تنها بودن خواهرم به اینجا آمده و مرتکب سرقت و قتل شدند.پس از بررسی صحنه قتل، جسد با دستور قضایی برای تعیین علت مرگ به پزشکی‌قانونی منتقل شد که پزشکان در گزارش اولیه خود، اصابت جسم سخت به سر این زن را علت مرگ اعلام کردند. کارآگاهان در تحقیقات خود دریافتند هیچ آثاری از ورود به زور روی در وجود ندارد و به‌هم‌ریختگی وسایل هم طبیعی نیست. به‌همین دلیل به خواهر مقتول شک کرده و این شک زمانی قوت گرفت که در ادامه بررسی‌های خود متوجه اختلاف دو خواهر بر سر تقسیم ارثیه شدند.زن جوان با دستور قضایی بازداشت شد و وقتی فهمید پلیس از این جنایت رازگشایی کرده، به کشتن خواهرش اعتراف کرد و گفت: چند روز قبل چهلم پدرم بود و بعد از آن اختلاف من و خواهرم بر سر تقسیم ارث شدت گرفت. روز حادثه ساعت ۴ و ۳۰ دقیقه صبح دوباره با هم درگیر شدیم. عصبانی شده و با سنگ چند ضربه به خواهرم زدم. وقتی به خودم آمدم او مرده بود. ترسیده بودم و برای صحنه‌سازی از خانه بیرون رفتم و با مخفی‌کردن طلا و تلفن‌همراه خواهرم طوری وانمود کردم که او قربانی سرقت شده است.

محروم از ارث
دربحث‌ جنایت ‌برسرارثیه دو‌بحث جامعه‌شناسی و‌حقوقی راباید بررسی کرد‌. ازباب جامعه شناسی این جنایت‌هااغلب در خانواده‌هایی رخ می‌دهد که از انسجام و همبستگی کافی برخوردار نیستند‌. در این‌ خانواده‌ها شاهدیم‌ مفهوم ‌خانواده کارکرد خود را از دست داده و ‌منافع شخصی جایگزین منافع خانوادگی می‌شود‌. گاهی تفاوت سهم‌الارث‌ دختران و پسران از دیگر مواردی است که باعث ‌اختلاف و درگیری می‌شود‌. در حالی که به این موضوع در فقه و قانون صراحتا اشاره شده اما برخی آن را نمی‌پذیرند‌ و معتقد به تقسیم مساوی ارث هستند‌. به همین‌ دلیل نمی‌توانند از مسیر قانون خواسته خود را به نتیجه برسانند و سراغ اختلاف، لجبازی و ‌درگیری می‌روند‌. بحث‌ دیگر تبعیض والدین در تقسیم دارایی یا محروم از ارث کردن است‌. برخی والدین در زمان حیات خود برای بعد از مرگ تقسیم اموال کرده و ‌سهم ‌بیشتری را به یکی از فرزندان داده و باعث کینه و اختلاف می‌شوند. یا اعلام می‌کنند فلان فرزند را از ارث محروم می‌کنم‌. طرح این موضوعات نه فقط پشتوانه قانونی ندارد بلکه بذر کینه را در دل فرزندان می‌کارد‌. بر اساس قانون، فرد قبل از مرگ فقط درباره یک‌سوم از دارایی‌اش می‌تواند تصمیم‌گیری کند‌ و بحث محرومیت از ارث صحیح نیست‌. البته در قانون به موضوعاتی مثل لعان، کفر و تولد نامشروع به عنوان موانع ارث اشاره شده است‌. با وجود اختلاف فقهای مذاهب اسلامی، در تعداد موانع ارث اما همگی بریکی از این موانع که قتل نام دارد متفق‌القولند.در این زمینه باید قتل را از منظر عمدی یا غیر عمدی بودن مورد بررسی قرار داد، زیرا اگرشخصی به عمد مرتکب قتل شده باشد خواه به شکل مباشرتی یا به شکل تسبیبی، از هرگونه ارث مقتول محروم خواهد شد. قتل غیر عمد نیز به جهت دفاع از جان خود انجام می‌شود و قانون در مواجهه با ارتکاب قتل غیرعمد قوانین مخصوص به خود را دارد. درصورتی که مشخص شود قاتل مرتکب قتل غیرعمد شده است از ارث مقتول محروم نخواهد شد.پس افرادی که با هدف زودتر رسیدن به ارث مرتکب قتل می‌شوند، توجه داشته باشند که با قتل، خود را از ارث محروم می‌کنند.


 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها