در بازدید از مرکز تحقیقات و پژوهش‌های سازمان صداوسیما عنوان شد

سند تحول؛ مرجع اصلی کارهای پژوهشی

شاهید مظفری، رئیس مرکز طرح، برنامه و بودجه و مجموعه مدیران این مجموعه به‌منظور پایش چالش‌ها، برطرف‌کردن آنها و تعریف عملیات مشترک برای اجرای سند تحول رسانه‌ملی، از مرکز تحقیقات و پژوهش‌های صداوسیما بازدید کردند.
کد خبر: ۱۴۴۱۷۰۵
 
مظفری به اتفاق قائم‌مقام و مدیران ارشد خود در مرکز تحقیقات و پژوهش‌های سازمان حاضر و از نزدیک از برخی بخش‌های این مجموعه بازدید و با همکاران آن گفت‌وگو کرد و در جریان روند کاری آنان و مشکلات و موضوعات مورد دغدغه آنان قرار گرفت.
پس از بازدید مظفری با راهبری شاکری‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات ازدوبخش مهم و کلیدی مرکز، نشست مشترکی بین مدیران دو مرکز برگزار شد.دراین نشست پس از سخنان شاکری‌نژاد درخصوص اهداف، راهبردها و مشکلات، مظفری، رئیس مرکز طرح و برنامه و بودجه پیرامون موضوع اصلی و مورد بحث نشست یعنی تسهیل روند اجرای سند تحول در سیستم سازمانی و چگونگی پایش و پیاده‌سازی آن در ارکان سازمانی سخن گفت.
مظفری گفت: محتوای پژوهش پایه اگر به لحاظ مبانی تئوریک، فلسفی و نگرشی اصلاح نشود در اجرای سند تحول و اشراب آن در معاونت‌های محتوایی و برنامه‌ساز با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.
وی وظیفه اصلی مرکز طرح، برنامه و بودجه را اجرای سند تحول دانست و گفت: اگر عزم سازمانی برای اجرای سند تحول نباشد، اتفاقی نخواهد افتاد و این موضوع تنها به یک بخش، یک واحد، یک اداره کل یا یک فرد منتهی نمی‌شود و نیاز به یک جنبش همگانی برای اجرای سند تحول وجود دارد.
مظفری، مدل مطلوب پیاده‌سازی اسناد راهبردی را جاری و ساری‌سازی راهبردها و مفاهیم راهبردی در سطح عملیات برشمرد و در خصوص بازدیدهای خود از بخش‌های مختلف سازمان افزود: پس از بازدید از پخش‌ها که خط‌ مقدم و محل ارتباط با مخاطب هستند و ازجمله نقاط ژئوپلیتیک رسانه محسوب می‌شوند، در دومین حوزه بازدیدی خود مرکز تحقیقات و پژوهش را انتخاب کردیم که درواقع بازدید از سرچشمه محتوا و پیام است و به‌دنبال چرایی وقفه‌هایی هستیم که در مسیر مدیریت پیام به‌وجود آمده است.
وی ادامه داد: آنچه درسند تحول ودراین حوزه پیش‌بینی شده است هنوزاتفاق نیفتاده ودرواقع به‌تغییر و به‌روزرسانی ساختارهای ذهنی قبلی و ترسیم الگویی صحیح در حوزه فرآیندهای کاری و اولویت‌های مرکز تحقیقات و بازنگری صحیح در این حوزه در راستای سند تحول نیاز داریم.
رئیس مرکز طرح، برنامه و بودجه همچنین با بیان این‌که به بازنگری اساسی در روند امور نیازمند هستیم و باید بدانیم که سند تحول مرجع اصلی برای تشخیص اولویت کارهای پژوهشی است افزود: تاکنون براساس سند تحول پژوهش‌هایی که کاربردی بوده و مورد نیاز است و به آنتن و تهیه‌کننده کمک محتوایی می‌کند، به میزان مطلوب اتفاق نیفتاده است و باید بازنگری مجددی در حوزه اولویت‌های مرکز انجام شود و اولویت‌های محتوایی ۱۲گانه، رویکردها و سازوکارها اولویت‌های مطالعاتی مرکز تحقیقات قرار گیرد.
مظفری به نیازمرکز طرح، برنامه وبودجه برای رفع خلأهای پژوهشی جدی که وجود داردنیز اشاره کرد و افزود: از همکاران درخواست دارم برای ابعاد سند که برای اجرا نیازمند پیشینه پژوهشی است، تلاش ویژه کنند. درواقع سند تحول، ادبیات جدید، نرم‌افزار جدید و تفکر جدید تولید کرده است و برای کاربردی‌شدن نیازمند پشتوانه پژوهشی است.
وی از اعلام آمادگی مرکز خود برای طراحی و اجرای یک جشنواره ارزیابی تجربیات موفق میان هر دو حوزه نیز سخن گفت و افزود: با ایجاد یک دبیرخانه، از مدیران و کارشناسان دو مجموعه می‌خواهیم پروژه‌هایی که با موضوعات مختلف و مبتنی بر سند تحول موجب هم‌افزایی و تغییر اساسی می‌شوند را معرفی و اجرایی کنند.
مظفری مقصد اصلی محتوا یعنی مخاطب را ازجمله موضوعات مهم رسانه‌ای برشمرد که بن‌پایه اصلی طراحی پیام است و در ادامه افزود: باید طراحی براساس سند تحول و مبتنی بر گونه‌های خاص مخاطب صورت بگیرد.همچنین باید بررسی کنیم تحقیقاتی که انجام می‌شود و نتایجی که به‌دست می‌آید به چه میزان کاربردی ومورد استفاده آنتن و بهره‌برداران قرار می‌گیرد و این میزان استفاده، شاخص اصلی تصمیم‌گیری برای تقویت، حفظ یا حتی حذف آن خروجی است.
مظفری درپایان اززحمات همکاران مرکز تحقیقات در شرایط سخت کاری قدردانی و ابراز امیدواری کرد با تعامل هرچه بیشتر مشکلات به‌تدریج برطرف شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها