سازمان ملل متحد هشدار داد؛

سوءتعذیه شدید نیمی از کودکان در یمن

سازمان ملل متحد هشدار داد، صد‌ها هزار کودک یمنی به علت نبود کمک‌های بشردوستانه کافی در سال ۲۰۲۱میلادی جان خود را از دست خواهند داد.
کد خبر: ۱۳۰۴۰۵۷

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صداوسیما، سازمان ملل متحد هشدار داد، نیمی از کودکان زیر پنج سال در یمن از سوءتغذیه رنج می‌برند و صد‌ها هزار نفر از آن‌ها به علت نبود کمک‌های بشردوستانه کافی درسال ۲۰۲۱ جان خود را از دست خواهند داد.

بنابراعلام سازمان ملل متحد، درگیری که این کشور فقیر، اما با موقعیت جغرافیایی راهبردی را فراگرفته، تاکنون سبب شده است این کشور در وخیم‌ترین بحران انسانی جهان فرو رود. در جنگ یمن‏، ده‌ها هزار نفر کشته و هزاران نفر آواره شدند و جمعیتی در آستانه قحطی قرار دارند.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، برنامه جهانی غذا و سازمان جهانی بهداشت هشدار دادند «در یمن‏، سوءتغذیه حاد تهدیدی برای نیمی از کودکان زیر پنج سال (نزدیک به دو میلیون و ۳۰۰ هزار کودک) در سال ۲۰۲۱ به شمار می‌آید».

این نهاد‌های وابسته به سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند «در بین آنها‏، احتمالا ۴۰۰ هزار نفر از سوءتغذیه شدید رنج می‌برند و چنانچه فوری درمان نشوند‏ ممکن است جان خود را از دست بدهند». این آمار در مقایسه با سال ۲۰۲۰، ۲۲ درصد افزایش داشته است.

هانریتا فور مدیرکل یونیسف هشدار داد «هر روز که بدون اقدام می‌گذرد‏، مرگ شمار بیشتری کودک را در پی دارد. سازمان‌های بشردوستانه به منابع قابل پیش بینی و دسترسی بلامانع به مردم یمن نیاز فوری دارند».

این چهار نهاد سازمان ملل متحد خاطرنشان کردند‏، علاوه براین، در سال ۲۰۲۱، احتمالا، تقریبا یک میلیون و ۲۰۰ هزار زن باردار یا شیرده نیز از سوءتغذیه شدید رنج خواهند برد.

این منابع اعلام کردند، این سطح سوءتغذیه شدید در بین بالاترین سطوح ثبت شده در یمن از زمان بالا گرفتن تنش‌ها در سال ۲۰۱۵ قرار دارد. سال ۲۰۱۵، تاریخ مداخله ائتلاف نظامی تحت هدایت عربستان سعودی است.

دیوید بیزلی مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا خاطرنشان کرد «بحران یمن ترکیبی سمی از درگیری، رکود اقتصادی و کمبود شدید منابع مالی برای کمک‌های حیاتی است».

وی تأکید کرد «راه حلی که برای قحطی وجود دارد این است: پایان خشونت‌ها و تغذیه».

سازمان ملل متحد و سازمان‌های بشردوستانه به طور مداوم از کمبود منابع مالی کمک‌های بین المللی به یمن به ویژه در بحبوحه شیوع کووید ۱۹ ابراز تأسف کردند.

نهاد‌های سازمان ملل متحد اعلام کردند در سال ۲۰۲۰، در چارچوب طرح کمک‌های بشردوستانه به این کشور فقط یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار از سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار لازم دریافت شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها