در گفتگو با مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت  مطرح شد؛

ویژگی‌های سحری، شام و افطار مناسب

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ‌گفت: ‌تمامی گروه‌های اصلی غذایی ( نان و غلات، سبزی‌، میوه‌، لبنیات و گوشت‌) باید در سه وعده سحری، افطار و شام به مقدار کافی گنجانده شود.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ‌گفت: ‌تمامی گروه‌های اصلی غذایی ( نان و غلات، سبزی‌، میوه‌، لبنیات و گوشت‌) باید در سه وعده سحری، افطار و شام به مقدار کافی گنجانده شود.
کد خبر: ۱۴۴۸۷۲۸

به گزارش  جام جم آنلاین، احمد اسماعیل زاده درباره رعایت الگوی صحیح تغذیه ‌ افزود: توجه به مواد غذایی مصرفی ‌هنگام سحر و افطار و شام در ماه مبارک رمضان می‌تواند به حفظ یک الگوی صحیح غذایی در این ماه کمک کند .

وی با تاکید بر مصرف غذای سبک در وعده افطار‌ ادامه داد: روزه داران می توانند با مصرف غذای سبک در وعده افطار، شام نیز میل کنند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت یادآور شد: یک اصل کلی در مورد تغذیه آن است که تمامی گروه های اصلی غذایی ( نان و غلات، سبزی‌، میوه‌، لبنیات و گوشت‌)  باید در سه وعده سحری، افطار و شام به مقدار کافی دریافت شود.

‌نوشیدن آب را فراموش نکنید

‌ اسماعیل زاده با تاکید بر نوشیدن ۶ تا ۸ لیوان آب در فاصله افطار تا سحر، بیان کرد: متاسفانه دیده می ‌شود که برخی از افراد بدون سحری روزه می‌گیرند که این برخلاف اصول تغذیه ای بوده و توصیه می‌ شود که وعده سحری به مقدار کافی و مناسب میل شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: توصیه می ‌شود در وعده سحری دو عدد خرما، شیر، نان سبوس ‌دار، ‌ دو عدد گردو، یک عدد تخم مرغ و دو عدد میوه فصل، استفاده شود.

به گفته وی استفاده از لیموترش تازه در وعده سحری به منظور پیشگیری از احساس تشنگی در ساعات بعدی روز مفید است.

‌اسماعیل زاده با اشاره به اینکه استفاده از خوراک‌های حبوبات (مثل عدسی) به همراه آب نارنج یا آب لیمو نیز از انتخاب های غذایی مناسب به هنگام سحر است، ادامه داد: حبوبات دارای کربوهیدرات های کمپلکس و فیبر زیاد به همراه املاح و ویتامین ها هستند و قند خون را به تدریج افزایش داده و در نتیجه بر سطح انسولین خون اثرات نامطلوبی نمی‌گذارند و ساعات زیادی افراد را سیر نگه می‌دارند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت عنوان کرد: جهت پیشگیری از نفخ و یا احتمالاً ناراحتی های گوارشی بهتر است چند ساعت قبل از مصرف حبوبات را در آب خیس کرده و آب آنها را دور ریخته و سپس حبوبات را در غذا مصرف کنیم.

وی با تاکید بر پرهیز از مصرف غذاهای حجیم، خیلی چرب و خیلی شیرین ‌ هنگام سحری، افزود: در وعده افطار بهتر است دو عدد خرما، یک لیوان شیر ولرم (نه داغ و نه سرد)، آب جوشیده ولرم، سبزی خوردن تازه، پنیر، نان سبوس‌دار، مربا، یا شله زرد، بیسکویت سبوس دار، چای کم رنگ ، سبزی خوردن و یا خیار و گوجه مصرف شود.

اسماعیل زاده تصریح کرد: در فاصله بین وعده افطار و سحری، دو تا سه واحد میوه فصل مصرف شود تا فیبر لازم به بدن رسیده و از ایجاد یبوست پیشگیری شود.

وی ادامه داد: در وعده شام می‌توان از هر یک از غذاهای اصلی و سنتی ایران نظیر چلو مرغ، چلوکباب، انواع خورشت ‌ها، خوراک ها، آش و سوپ استفاده کرد؛ در واقع شام فرصتی است برای دریافت انواع پروتئین های گیاهی و حیوانی و انواع سبزیجات که در قالب غذاها مصرف می ‌شود. مصرف ماست نیز به هنگام شام توصیه می‌شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: بهتر است وعده شام و افطاری یکی نشود، چراکه افطار سنگین به معده و دستگاه گوارش فشار می آورد. با جدا کردن وعده افطار و شام از یکدیگر نیز باید حجم غذای مصرفی در وعده افطار و وعده شام سبک باشد؛ بعد از صرف شام و در واقع قبل از خواب نیز مصرف یک عدد میوه فصل توصیه می ‌شود.

اسماعیل زاده عنوان کرد: چه در هنگام سحری و چه افطار، بهتر است اولین غذای مصرفی یک لیوان آب جوشیده ولرم باشد. به منظور پیشگیری از بروز ناراحتی ‌های گوارشی، ترش کردن و سوزش سر معده از مصرف غذاهای سرخ کرده و پرچرب نیز پرهیز شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها