نتایج تحقیقات جدید نشان داد

سویا با کاهش التهاب راه‌های هوایی به بیماران مبتلا به آسم کمک می‌کند

گروهی از محققان ژاپنی اثربخشی رژیم‌های غذایی غنی از سویا بر بهبود تنفس افراد مبتلا به آسم را مورد بررسی قرار داده‌اند.
گروهی از محققان ژاپنی اثربخشی رژیم‌های غذایی غنی از سویا بر بهبود تنفس افراد مبتلا به آسم را مورد بررسی قرار داده‌اند.
کد خبر: ۱۳۴۴۷۴۱
به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از نیواطلس، گروهی از پژوهشگران ژاپنی که در حال بررسی درمان‌های جدید برای آسم هستند، به کشف امیدوارکننده‌ای دست یافته‌اند؛ آن‌ها مشاهده کرده‌اند که نوعی محصول تخمیر شده سویا می‌تواند به کاهش التهاب مرتبط با این بیماری در مدل‌های حیوانی کمک کند. به نظر می‌رسد که مکمل غذایی این اثرات ضدالتهابی را با اثر بر سلول‌های کلیدی در برونش‌ها القا می‌کند. این مشاهده می‌تواند امید دستیابی به روش مکملی برای مدیریت این بیماری در مواردی که استنشاق‌های استروئیدی تجویز نمی‌شود را افزایش دهد.

این ایده که رژیم غذایی سرشار از محصولات سویا می‌تواند به کاهش شدت علائم آسم کمک کند، ایده‌ای است که دانشمندان مدتی است در حال بررسی آن بوده‌اند. مقاله مهمی در این رابطه به نام کارآزمایی اثر ایزوفلاون‌های سویا بر آسم در سال ۲۰۱۵ منتشر شد که در آن محققان به دنبال تأیید فرضیه‌های پیش‌تر مطرح شده در خصوص این بود که این مکمل‌ها می‌توانند شدت بیماری آسم را در بیمارانی که آسم آن‌ها کمتر کنترل شده است، کاهش دهند. اما این مطالعه چند ساله به چنین نتیجه‌ای نرسید. با این حال، تحقیقات بعدی نشان داد که این رژیم غذایی در واقع می‌توانند برای مبتلایان به آسم با جهش‌های ژنتیکی بسیار خاص مفید باشند.

هیداکی کادوتانی، محقق اصلی این مطالعه جدید از دانشگاه اوزاکا می‌گوید: «ارتباط بین مصرف سویا و بیماری‌های آلرژیک در گذشته از نظر اپیدمیولوژیک گزارش شده است، که نشان می‌دهد اجزای سویا ممکن است اثرات ضد حساسیت داشته باشند.»

محققان این ایده را با تغذیه مدل‌های موش مبتلا به آسم با رژیم غذایی غنی شده با محصول تخمیر شده سویا به نام «ایمیو بالانس» (ImmuBalance) و موش‌هایی که از رژیم غذایی معمولی استفاده می‌کردند، مورد بررسی قرار دادند. در گروه ایمیو بالانس، دانشمندان کاهش قابل توجهی در گلبول‌های سفید خون مرتبط با آسم به نام ائوزینوفیل، همراه با سرکوب التهاب در برونش‌ها و تولید مخاط مشاهده کردند. علاوه بر این، دانشمندان کاهش پروتئین‌ها و آنتی‌بادی‌های مرتبط با التهاب را در مقایسه با موش‌هایی که رژیم غذایی معمولی داشتند، گزارش کردند.

کازوئیسا آسای، یکی از محققان اصلی این پژوهش، توضیح می‌دهد: «گزارش شده است که عدم تعادل در میکروبیوتای روده ممکن است در سیستم ایمنی و بیماری‌های آلرژیک دخیل باشد و فیبر‌های تخمیر شده غذایی، مانند آنچه در سویا یافت می‌شود، ممکن است اثرات مفیدی در مدل‌های آسم آلرژیک داشته باشد.»

برای بررسی اینکه چگونه این اثرات مشاهده شده در موش‌ها در رژیم‌های غذایی غنی از سویا ممکن است به افراد مبتلا به آسم تعمیم داده شود، به کار بیشتری نیاز است، اما دانشمندان معتقدند این یافته‌ها مسیری بالقوه برای مدیریت راحت‌تر این بیماری در آینده را نشان می‌دهد.

پروفسور تومویا کاواگوچی، محقق دیگر این مطالعه، می‌گوید: «در بالین، دارو‌های استروئیدی استنشاقی به عنوان درمان اصلی آسم تجویز می‌شود، با این حال مشخص شده است که این دارو‌ها دارای عوارض جانبی نامطلوب هستند. نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهد که مصرف محصولات تخمیر شده سویا می‌تواند به عنوان یک استراتژی مکمل مقابله با آسم با عوارض جانبی کمتر توصیه شود.»

نتایج این تحقیق در نشریه علمی Nutrients منتشر شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها