ترور شینزو آبه چه تاثیری بر معادلات امنیتی توکیو خواهد گذاشت؟

شوک به سامورایی‌ها

ترور شینزوآبه، نخست وزیر سابق ژاپن در جریان یک سخنرانی انتخاباتی، مولد ابهامات و دغدغه‌های تازه‌ای در توکیو بوده است. گرچه بخشی از تمرکز پلیس و نیرو‌های امنیتی ژاپن متوجه شخص قاتل و انگیزه‌های وی است، اما بخش اعظم ماجرا مربوط به تأثیر این حادثه بر معادلات امنیتی و داخلی این کشور است. ژاپن به‌عنوان کشوری که ترور سیاستمداران مدت‌ها بود از آن رخت بسته بود، اکنون با شوک تازه‌ای مواجه شده است.
کد خبر: ۱۳۷۲۷۵۸
نویسنده سعید سبحانی - گروه بین‌الملل
به گزارش جام جم آنلاین، پلیس ژاپن تحقیقات جنایی را در مورد قتل شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن آغاز کرده، اما همچنان اطلاعات محدودی در مورد مظنون به قتل وجود دارد. شینزو آبه ساعت ۱۱و۳۰ دقیقه روز جمعه ۸ ژوئیه (۱۷ تیر) در شهر «نارا» هدف شلیک گلوله قرار گرفت. حدود پنج ساعت پس از اصابت گلوله، مرگ آبه ۶۷ ساله توسط پزشکان بیمارستانی در شهر نارا علام شد. بر اساس گزارش یورونیوز، شینزو آبه در شهر نارا و در مقابل جمعیتی کوچک در حال ایراد سخنرانی انتخاباتی بود که از پشت هدف گلوله قرار گرفت.

قاتل کیست؟

پلیس شهر در جریان یک کنفرانس خبری گفت تتسویا یاماگامی، ۴۱ساله به شلیک به آبه اعتراف کرده است. یاماگامی که بیکار است به بازرسان گفت نسبت به گروه خاصی که فکر می‌کرد آبه با آن‌ها مرتبط است نفرت دارد. به گفته پلیس، یاماگامی به‌عنوان مظنون در یک پرونده قتل تحت بازجویی است و ۹۰ بازپرس برای این پرونده تعیین شده است. پلیس گفت مظنون در تیراندازی از یک سلاح دست‌ساز استفاده کرده است و تصاویر از صحنه قتل سلاحی افتاده بر زمین را نشان می‌دهد با دو لوله فلزی که در نواری سیاه رنگ پیچیده شده است. مقامات بعدا چند سلاح دست‌ساز شبیه تپانچه را از آپارتمان مظنون ضبط کردند.

ان اچ کی، شبکه خبری رسمی ژاپن به نقل از پلیس گزارش داد، یاماگامی انواع مختلفی از تفنگ‌ها را با لوله‌های آهنی ساخته بود که در نوار چسب پیچیده شده بودند. به گزارش ان اچ کی، پلیس معتقد است مظنون از قوی‌ترین سلاحی که به قصد ترور ساخته بوده، استفاده کرده است.

واکنش نیرو‌های امنیتی چگونه بوده است؟

در زمان تیراندازی، آبه در حمایت از نامزد‌های حزب حاکم لیبرال دموکرات در آستانه انتخابات مجلس علیا در ۱۰ژوئیه، سخنرانی می‌کرد. آبه به‌رغم استعفا از سمت نخست وزیری ژاپن در سال ۲۰۲۰ به دلایل سلامتی و پزشکی، همچنان یکی از چهره‌های تاثیرگذار در این کشور باقی ماند و برای موفقیت حزب لیبرال دموکرات تلاش می‌کرد. پلیس ژاپن اعلام کرد ترتیبات امنیتی اتخاذ شده قبل از تیراندازی روز ترور را بررسی خواهد کرد. امنیت این سخنرانی توسط پلیس شهر نارا انجام می‌شد. رسانه‌های ژاپنی گفته‌اند ده‌ها مأمور امنیتی پلیس متروپولیتن توکیو در حال انجام وظیفه بودند و بنا بر گزارش‌ها، آبه را از همه سو در طول سخنرانی زیر نظر داشته‌اند. با این حال تحلیلگران مسائل امنیتی و سیاسی در ژاپن تاکید دارند مهم‌ترین دلیل واکنش نشان ندادن به‌موقع نیرو‌های امنیتی، پیش‌بینی ناپذیر بودن این حادثه بوده است به گونه‌ای که آن‌ها هرگز تصور وقوع چنین اتفاقی را در کشورشان (آن هم در مراسم سخنرانی نخست وزیر سابق ژاپن) نمی‌کردند، اما برخی دیگر، ماجرا را به این سادگی تلقی نمی‌کنند.

پای یک کلیسا در میان است؟!

گرچه پلیس ژاپن هنوز اطلاعات دقیقی در خصوص انگیزه قاتل منتشر نکرده، اما به نظرمی رسد همکاری آبه با یک کلیسا، عامل و انگیزه اصلی این ترور بوده است. بر اساس اخبار غیر رسمی، انگیزه قتل شیزو آبه به گفته قاتلش وابستگی نخست‌وزیر سابق ژاپن به یک گروه مذهبی خاص بوده است. گمان می‌رود منظور از این گروه، فرقه مون است که مسیحیان تندرو را در بر می‌گیرد. استفاده از واژه فرقه خاص مذهبی توسط رسانه‌های ژاپن گمانه‌زنی درباره این گروه را دامن زده است.

در شبکه‌های اجتماعی بحث بر سر این‌که منظور چه گروهی است، بالا گرفته و اکثر گمانه‌زنی‌ها بر این است که منظور کلیسای متحد سان‌مونگ مون کره‌ای، مؤسس فرقه مون است. مون سال‌ها پیش درگذشت، اما فرقه او همچنان در بسیاری از کشور‌های جهان فعالیت دارد از جمله در ژاپن و از نظر سیاسی به گروه‌های محافظه‌کار نزدیک است. برخی سیاستمداران مانند ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا و شینزو آبه روابط نزدیک و دوستانه‌ای با این گروه داشتند. مون که به‌شدت ضدکمونیست بود در سال ۱۹۵۴ این گروه را تأسیس کرد.
 
آن‌طور که تلویزیون دولتی ژاپن گزارش داده، عامل قتل آبه در بازجویی‌ها به پلیس گفته مادرش عضو گروه مون بوده و کمک‌های مالی بیش از حد او به این گروه، خانواده آن‌ها را از هم گسسته است. به همین دلیل او از این فرقه نفرت دارد.

معما‌هایی که پابرجاست

اکنون معمای ترور آبه و چرایی این اقدام به قوت خود باقی است. ترور نخست وزیر پیشین ژاپن همه دنیا را تکان داد، چرا‌که این کشور یکی از امن‌ترین کشور‌های جهان است و سخت‌ترین قوانین حمل سلاح را دارد. این حمله دو روز پیش از انتخابات پارلمانی ژاپن که روز یکشنبه ۱۰ژوئیه برگزار می‌شود، صورت گرفت و حوزه امنیتی این کشور را با چالش بزرگی روبه‌رو کرد. پرسشی که بسیار پررنگ مطرح می‌شود این است که چطور عامل حمله توانسته با یک سلاح دست‌ساز تا سه متری شینزو آبه جلو برود؟ فراتر از آن، وابستگی شینزو آبه به کلیسای مون تا چه اندازه‌ای بوده که از دل آن، چنین عملیات تروری صورت گرفته است؟! آیا پاسخ این سؤالات در آینده‌ای نزدیک مشخص خواهد شد؟

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها