مثنوی جنایات غرب در افغانستان

گرچه آمریکا و اعضای ناتو رسما از افغانستان خارج شده‌اند اما کشتار، آوارگی و مفقودی میلیون‌ها غیرنظامی افغان و لاپوشانی این حجم از جنایت، موضوع ساده‌ای محسوب نمی‌شود. افشاگری بخشی بسیار اندک از جنایات اشغالگران انگلیس در بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۱ در افغانستان، بیانگر پرونده‌ای قطور، خونین و غیرقابل تصور از اقدامات خونبار ناتو در این کشور آسیایی محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۳۷۳۳۹۹
نویسنده ​​​​​​​سعید سبحانی - گروه بین‌الملل
به گزارش جام جم آنلاین، قطعا در این معادله، سیاستمداران غربی دخیل در این روند جملگی باید به عنوان جنایتکارانی جنگی مورد شناسایی، محاکمه و مجازات قرار گیرند.

یک افشاگری تکان‌دهنده

طی روز‌های اخیر برخی منابع غربی ناچار به افشای بخشی اندک از جنایات انگلیس در افغانستان شده‌اند. بر این اساس، نیرو‌های ویژه انگلیسی در زمان حضورشان در افغانستان در جریان یک دوره ماموریت شش‌ماهه در جنوب این کشور، حدود ۵۴غیرنظامی را به‌طور غیرقانونی کشته‌اند.

چرا بی‌بی‌سی گزارش را منتشر کرده است؟

نکته جالب توجه، انتشار این گزارش توسط شبکه بی‌بی‌سی است که خود از اصلی‌ترین حامیان اشغال افغانستان و خونبازی غرب در این کشور محسوب می‌شد. سوال اصلی اینجاست که چرا چنین گزارشی از سوی شبکه‌ای مغرض و حامی اشغالگری مانند بی‌بی‌سی باید منتشر شود؟ بی‌بی‌سی نزدیک به چهار سال تحقیقات جدی روی اسناد داخلی وزارت دفاع بریتانیا، ایمیل‌های افراد مسوول در داخل وزارت دفاع در آن زمان، شرح و توضیح رسمی عملیات‌های شبانه در ولایت‌های جنوبی افغانستان و تطبیق آن با نظرخواهی از افراد متخصص در امور عملیات‌های نظامی و صحبت با شاهدان عینی در افغانستان را انجام داده است. این یافته‌ها نشان می‌دهد که نیرو‌های ویژه انگلیس در افغانستان احتمالا مرتکب «جنایات جنگی» شده‌اند. وزارت دفاع انگلیس در واکنش به این گزارش گفته است که نیرو‌های انگلیسی در افغانستان با شجاعت و تخصص تمام ماموریت انجام داده‌اند. واقعیت امر این است که ما شاهد پیش‌دستی شبکه بی‌بی‌سی در افشای این اسناد هستیم نه اصل افشای آن! این اسناد مدت‌هاست از سوی بسیاری از رسانه‌ها، موسسات حقوقی بشری مستقل و شهروندان افغان مورد استناد قرار گرفته است، اما ترس رسانه‌های انگلیسی و دولت این کشور از افشای ابعاد عمیق‌تر و گسترده‌تر جنایات این کشور در افغانستان، منجر به نوعی خودافشایی ناخواسته از سوی لندن شده است.

بدون شک پرونده جنایات آمریکا، انگلیس و سایر کشور‌های عضو ناتو در افغانستان معطوف به چند مورد خاص نیست! از سوی دیگر، شکست ناتو در افغانستان از جنس شکست‌های استراتژیک و راهبردی در
حوزه روابط بین‌الملل محسوب می‌شود. موضوع دیگر به آینده‌پژوهی رفتار غرب در افغانستان باز‌می‌گردد. همان‌گونه که تاکید شد، اکنون پس از شکست راهبردی واشنگتن و ناتو در افغانستان و شبه‌قاره هند، آمریکا قاعدتا در‌صدد بازطراحی خطوط جدید استراتژیک در این کشور برخواهد آمد. در این معادله، به‌هیچ عنوان نمی‌توان پیوند تروریسم داعش و تروریسم آمریکایی-انگلیسی را نادیده انگاشت یا از کنار آن به‌سادگی عبور کرد! پیوند تروریسم غربی به عنوان تروریسم مولد و تروریسم تکفیری طی سال‌های گذشته و اخیر، کاملا قابل رصد و تحلیل بوده است.

ادامه جنایات انگلیس در افغانستان

هم‌اکنون شبکه‌های سیاسی و رسانه‌ای در انگلیس و دیگر کشور‌های غربی، در ماورای خودافشایی محدود در قبال جنایات خود در افغانستان دو هدف جدی را دنبال می‌کنند: نخست این‌که به افکار عمومی دنیا القا کنند که نقض حقوق بشر توسط آن‌ها در افغانستان سیستماتیک نبوده و کاملا تصادفی رخ داده است! هدف دوم این است که آن‌ها روایت محدود خود را به عنوان روایت اصلی به افکار عمومی جهان ارائه کنند. در این میان، سوالاتی وجود دارد که مقامات انگلیسی باید نسبت به آن پاسخگو باشند. سؤال اصلی اینجاست که تروریست‌های تکفیری در کدام قالب، مجرا و مکانیسم حمایتی از عراق و سوریه به افغاستان هدایت و منتقل شده‌اند؟! از سوی دیگر، تلاش سال‌های اخیر دولت‌های انگلیس و آمریکا در‌خصوص تثبیت حضور نیرو‌های داعش در برخی مناطق افغانستان، چه معنایی دارد؟ واقعیت این است که اعضای ناتو روی قدرت تخریب داعش و فرصتی که بحران‌سازی مزمن امنیتی تروریست‌های تکفیری به آن‌ها می‌دهد، حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند! گرچه خروج فضاحت‌بار آمریکا از افغانستان، اعتماد به‌نفس تروریست‌های وابسته به کاخ سفید و لندن را در این کشور جنگ زده از بین برده، اما فراموش نکنیم تحلیل عمیق و صحیح هر پدیده و واقعه‌ای در افغانستان، بدون در‌نظر گرفتن پیوند داعش و سرویس‌های امنیتی آمریکا و انگلیس غیرممکن خواهد بود.

جنایات سیستماتیک غرب

چندی پیش روزنامه «نیویورک تایمز» آمریکا نیز در گزارشی اذعان کرد که فرماندهی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) شمار این غیرنظامیان قربانی را که در بین آن‌ها کودک نیز وجود دارد، منتشر نکرده است. آماده‌کنندگان این گزارش، به بیش از ۱۳۰۰ سند داخلی از پنتاگون دست پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد فرماندهی پنتاگون تحقیقات کاملی در این ارتباط انجام نداده و اقدامات لازم برای عدم تکرار آن در آینده را نیز اتخاذ نکرده است. براساس اسناد پنتاگون، ۱۴۱۷ غیرنظامی سال ۲۰۱۴ در حمله آمریکا علیه تروریست‌های داعش در سوریه و عراق جان خود را از دست داده‌اند و ۱۸۸ غیرنظامی نیز در حمله هوایی آمریکا در افغانستان در سال ۲۰۱۸ کشته شده‌اند.

تهیه‌کنندگان این گزارش گفته‌اند که صد‌ها قربانی از بین ساکنان غیرنظامی این مناطق در آمار تلفات حملات آمریکایی‌ها به‌راحتی محاسبه نشده‌اند. براساس این گزارش، تلفات جانی غیرنظامیان در اغلب موارد ناشی از این واقعیت بود که ارتش آمریکا به هنگام آماده شدن برای حمله، اساسا اهمیتی برای جان غیرنظامیان قائل نشده است.

گوشه‌ای از جنایات ناتو در افغانستان

۲۵اکتبر ۲۰۰۶: کشته شدن ۱۵۵تا ۳۰۰نفر از ساکنان روستای کامه ادو در ننگرهار در بمباران هوایی جنگنده‌های آمریکایی.
۲۸ژوئن ۲۰۰۷: بمباران سنگین حیدرآباد ولایت هلمند توسط ناتو که به کشته شدن بیش از ۱۰۰نفر انجامید و ۴۵نفر از آن‌ها زن و کودک بودند.
۴می ۲۰۰۹: حملات هوایی ناتو در منطقه گرانای ولایت فراه باعث کشته شدن ۱۴غیرنظامی از جمله ۹۲کودک و ۲۲زن شد.
۳۰دسامبر ۲۰۰۹: حمله نیرو‌های ناتو به مدرسه‌ای در روستای شهرستان نارنگ ولایت کنر که باعث جان باختن ۱۰دانش‌آموز شد.
۱۱مارس ۲۰۱۲: یک سرباز آمریکایی به روستای نزدیک پایگاه قندهار حمله کرده و ۱۶ شهروند را که بیشترشان زن و کودک بودند به قتل رساند.
۳اکتبر ۲۰۱۵: جنگنده‌های آمریکایی بیمارستان قندوز را هدف حمله قرار دادند که در این حمله ۴۲ غیرنظامی کشته شدند.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها