کمبود به ‌آموکسی‌سیلین رسید | سرم دوباره نایاب شد
 آشفته بازار مدیریت دارو سبب شده شهروندان برای تامین داروهای معمولی نیز با مشکل رو به رو شوند

 کمبود به ‌آموکسی‌سیلین رسید | سرم دوباره نایاب شد

پس از گزارش وزیر بهداشت به نمایندگان صورت گرفت

حمایت بهارستان از «دارویار»

صبح دیروز، وقتی بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت گزارش خود را از اجرای طرح دارویار در صحن علنی مجلس به پایان برد، نخستین واکنش از سوی رئیس مجلس صورت گرفت که گفت «مردم عزیز باید بدانند در حوزه یارانه دارو به هیچ عنوان، ظرفیت ارز را حذف نخواهیم کرد بلکه در طرح دارویار، یارانه‌ها به‌صورت مستقیم به خود افراد پرداخت می‌شود به این صورت که شرکت‌های بیمه‌گذار این یارانه را در اختیار بیمار قرار می‌دهند.
صبح دیروز، وقتی بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت گزارش خود را از اجرای طرح دارویار در صحن علنی مجلس به پایان برد، نخستین واکنش از سوی رئیس مجلس صورت گرفت که گفت «مردم عزیز باید بدانند در حوزه یارانه دارو به هیچ عنوان، ظرفیت ارز را حذف نخواهیم کرد بلکه در طرح دارویار، یارانه‌ها به‌صورت مستقیم به خود افراد پرداخت می‌شود به این صورت که شرکت‌های بیمه‌گذار این یارانه را در اختیار بیمار قرار می‌دهند.
کد خبر: ۱۳۷۵۲۱۴
نویسنده گروه جامعه

پس این آرامش باید در جامعه وجود داشته باشد که ارز دارو به هیچ عنوان حذف نمی‌شود و نه قانونگذار و نه دولت به هیچ عنوان چنین سیاستی ندارند و نخواهند داشت.» سایر نمایندگان نیز پس از توضیحات وزیربهداشت مبنی بر تحقق بیمه همگانی، افزایش نیافتن پرداختی‌ها از جیب مردم و حتی کاهش آن، حذف قاچاق معکوس، رفع کمبود دارو و افزایش نسخه‌نویسی الکترونیک با اجرای دارویار هر یک در نطق‌های خود با وزیر همراهی کرده و فقط دغدغه‌هایی همچون لزوم تامین اعتبارات این طرح از سوی سازمان برنامه و بودجه، خوش حسابی بیمه‌ها با داروخانه‌ها و استمرار تخصیص منابع به این طرح را یادآور شدند که به نوعی تکرار یا تکمیل اظهارات وزیر بهداشت بود.

روز گذشته بهرام عین‌اللهی با حضور در مجلس شورای اسلامی جزئیات طرح دارویار را برای نمایندگان تشریح کرد.

او توضیح داد که این طرح با هدف جلوگیری از سوءاستفاده از ارز دارو، کمبودهای دارویی، قاچاق معکوس و کاهش بازار سیاه کلید خورده است. او با اشاره به قاچاق دارو گفت: بر اساس اسناد موجود در سال۱۳۹۸، ۵۰۰۰ میلیارد تومان قاچاق معکوس در حوزه دارو داشته‌‌ایم به طوری که تنها ۸۰ میلیون نفر از جمعیت کشور را پوشش نمی‌دادیم بلکه ۴۰۰میلیون نفر تحت پوشش داروهای یارانه‌ای ما بودند که مردم کشورهای همسایه را نیز شامل و آنها نیز از ارز ترجیحی ما برخوردار می‌شدند. پس از اجرایی شدن طرح دارویار اما تخصیص یارانه‌دارو به انتهای زنجیره یعنی مصرف‌کننده منتقل شد و بیماران با هر سطح نیازمندی توانستند از این طرح برخوردار شوند. او توضیح داد اقلام تولید داخل مشتمل بر ۹۶۳۳ قلم کالا قیمت‌گذاری و پیش از اجرای طرح این اطلاعات به بیمه‌ها داده شد. وزیر بهداشت همچنین توضیح داد شش‌میلیون نفر از سه دهک پایین جامعه تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و به بقیه جمعیت که حدود یک میلیون نفر بودند ، سه ماه فرصت داده شد تا بیمه رایگان دریافت کنند تا در این مدت، آزمون وسع آنها انجام شود. وزیر بهداشت یکی از نتایج اجرای طرح دارویار را کاهش میزان پرداختی از جیب بیماران در حوزه هزینه‌های دارویی دانست، چراکه دریافت دارو با نسخه ۴۰درصد افزایش داشته است.

حذف ارز ترجیحی؛ هرگز

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز دیروز پس از پایان اظهارات وزیر تاکید کرد حذف ارز ترجیحی، اشتباه‌ترین حرف ممکن در اجرای طرح دارویار است.

او ادامه داد در حوزه دارو و یارانه‌ها به هیچ‌عنوان ظرفیت ارز حذف نخواهد شد بلکه یارانه‌ها به‌صورت مستقیم به خود افراد پرداخت می‌شود. او با اشاره به ضمانت اجرایی طرح دارویار توضیح داد هوشمندسازی، ضمانت اجرایی این طرح است و اگر خلأیی در زمینه هوشمندسازی وجود داشته باشد و این موضوع در اجرای طرح دارویار صورت نگیرد، مردم اذیت خواهند شد، علاوه بر این افرادی که فاسد بوده و در حوزه‌‌های دارو منفعت می‌بردند، منفعت خود را به‌صورت ریالی خواهند برد. قالیباف به اجرایی شدن نسخه‌نویسی الکترونیک نیز اشاره کرد و توضیح داد، پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان باید کامل باشد، زیرا به‌اندازه اجرای طرح دارویار اهمیت دارد و نمایندگان در مجلس به‌صورت جدی پیگیر اجرای دقیق این موضوع خواهند بود. وی تأکید کرد: «اگر فردی در کشور تحت پوشش بیمه قرار نگیرد، نمی‌تواند از این امکان استفاده کند، پس نباید هیچ فرد ایرانی وجود داشته باشد که تحت پوشش بیمه سلامت یا تأمین‌اجتماعی و بیمه‌ها نباشد. البته امسال در مجلس برای سه دهک پایین جامعه پیش‌بینی کردیم پنج‌میلیون‌و‌۳۰۰هزار نفر از افرادی که بیمه نبودند، تحت پوشش بیمه قرار بگیرند که طبق آخرین اخبار تا پایان خرداد پنج میلیون و ۹۲هزار نفر به‌صورت غیرحضوری بیمه شده‌اند.»

حمایت همه جانبه از طرح

نگاه نمایندگان مجلس هم به طرح دارویار مثبت است. با وجود این برخی از نمایندگان نگرانی‌هایی درباره اجرایی شدن این طرح دارند. شاید به همین دلیل است که حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس روز گذشته گفت ۳۰درصد ریالی بازار کشور متعلق به ۳درصد داروهای وارداتی است و اکثر انحرافات و قاچاق در مورد این داروهاست و این داروها هنوز وارد لیست نشده و به دلیل تامین نشدن منابع مالی این نگرانی در مورد آنها وجود دارد که باز هم قاچاق آنها اتفاق بیفتد. از نظر شهریاری اما جدی‌ترین نکته این طرح هماهنگی بین سازمان‌های بیمه گر، وزارت بهداشت، وزارت رفاه، سازمان برنامه و بودجه، بانک‌ها و بانک مرکزی است که اگر تسهیل نشود، نگرانی‌های جدی ایجاد خواهد کرد. نظر سیدمحمد پاک‌مهر، نماینده بجنورد نیز درباره طرح دارویار این است که اگر این طرح به‌درستی عملیاتی شود در راستای حمایت از بیماران است، چراکه در این طرح فرانشیزی که بیمار پرداخت می‌کند هیچ‌گونه تغییری نمی‌کند و مابه‌التفاوت گرانی داروها را یارانه‌ها از طریق سازمان‌های بیمه‌گر پوشش می‌دهد.

سیدجلیل میرمحمدی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت هم توضیح داد در چهار ماهه ابتدایی امسال که این طرح اجرا نشد، یک میلیارد دلار ارز تخصیص یافت که ۷۰۰میلیون آن تأمین نشد. از سوی دیگر بیمارستان‌ها و مراکز دولتی برای دارو به مشکل تأمین اعتبار برخوردند که لازم است مجلس در این حوزه ورود کند. عبدالحسین روح‌الامینی، عضو کمیسیون بهداشت نیزعنوان کرد شرط اجرای درست طرح دارویار، پرداخت بدهی‌ها به صنعت داروست که در دو هفته اخیر تلاش بسیار خوبی از سوی بیمه نیروهای مسلح، بیمه سلامت و تامین اجتماعی صورت گرفته و این عقب افتادگی‌ها جبران شده است. او تاکید کرد هزینه‌هایی که در راستای این طرح تزریق می‌شود، نباید صرف امور دیگر شود. به اعتقاد وی، این طرح فرصت خوبی برای جبران ایرادات حوزه سلامت از جمله پزشک خانواده، فناوری اطلاعات و پرونده الکترونیک سلامت است.

پیش به سوی صادرات دارو

یکی از اهداف طرح دارویار رفع مشکل کمبود داروست؛ هدف مهم‌تری که البته در آینده محقق می‌شود صادرات است.

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت در این باره توضیح داد که در کشور امکانات و تجهیزات زیادی در حوزه تولید و صادرات دارو وجود دارد، اما تاکنون در این باره کار بزرگی انجام نشده است. این در حالی است که در اجرای طرح دارویار از تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان خریداری می‌شود تا این شرکت‌ها تقویت شوند ‎زیرا در شرایطی که کشور در تحریم قرار دارد از واردات برخی اقلام بی نیاز خواهیم شد. او با بیان این که با اصلاح سیاست‌ها مانع از توقف تولید واحدهای داخلی می‌شویم، گفت: طرح دارویار باعث شد صنایع دارویی پیشرفت کنند و با حمایت‌های انجام‌شده در آینده کمبود دارو به طور کامل رفع شده و به سوی صادرات دارو حرکت می‌کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها