گفت‌وگوی «جام‌جم» با تهیه‌کننده و مجری برنامه «در مسیر حسین»

پاسخگویی تلویزیونی به سؤالات زائران اربعین

برنامه تلویزیونی «در مسیر حسین» هر شب دل‌های عاشقان را راهی حرم امام‌حسین (ع) می‌کند. دل‌هایی که عاشقانه منتظر هستند تا ابا عبدا... (ع) نظری به آن‌ها داشته باشد.
کد خبر: ۱۳۷۹۸۴۷
نویسنده سیدپویا هاشمی - گروه رسانه
این برنامه تلویزیونی که به صورت زنده از شبکه افق روی آنتن می‌رود، از تولیدات گروه معارف این شبکه است که در اقدامی خلاقانه این بار تصمیم گرفت پرداخت رسانه‌ای قوی‌تری به اخبار و اتفاقات پیرامون اربعین حسینی داشته‌باشد و به سوالات پرتعداد زائران که درباره جزئیات این سفر مطرح می‌کنند، پاسخی دقیق بدهد. از این روی، برنامه در مسیر حسین هر شب میزبان یکی از دست‌اندرکاران سفر اربعین است؛ از رئیس و دبیران ستاد اربعین کشور گرفته تا مقامات مسئول در پلیس و اداره راهداری. سیدحسین حسینی، مجری نام آشنای رادیو و تلویزیون که پیش از این اجرای برنامه تلویزیونی «ایران‌شهر» را نیز در همین شبکه برعهده داشت، اجرای برنامه را برعهده دارد و سیداحمد حجازی نیز تهیه‌کننده آن است. با تهیه‌کننده و مجری، پیرامون برنامه گفتگو داشتیم.

سیداحمد حجازی، تهیه‌کننده برنامه در مسیر حسین درباره رویکرد کلی این برنامه تلویزیونی به جام‌جم می‌گوید: تاکنون چند قسمت از این برنامه روی آنتن شبکه افق سیما رفته و تا اربعین حسینی ادامه خواهد داشت. در این قسمت‌ها، دو محور اساسی را دنبال می‌کنیم؛ اول آن‌که سعی داریم تریبون خبررسانی برای همه اخبار، مربوط به پیاده‌روی اربعین حسینی باشد. به همین منظور، سراغ چهره‌های دست‌اندرکار در برپایی مراسم اربعین رفتیم تا جدیدترین اخبار را در رسانه‌ملی مطرح کنند.

وی ادامه می‌دهد: مهمانان برنامه در این بخش، افرادی از ستاد مرکزی اربعین، نیروی انتظامی، دستگاه‌های بهداشتی و اجتماعی، نهاد‌های مردمی و ... هستند و بسیاری از اخبار مربوط به این حوزه برای نخستین بار در برنامه در مسیر حسین اعلام شده‌است. درمجموع سعی داریم مدیریت اخبار در این عرصه را به دست گرفته و ضمن اطلاع‌رسانی دقیق و همه‌جانبه به زائران آنان را از سردرگمی‌هایی که بعضا در سال‌های گذشته به وجود می‌آمد، دور کنیم. تهیه‌کننده برنامه در مسیر حسین تاکید می‌کند پیاده‌روی اربعین نه‌تن‌ها رسانه‌ای بزرگ برای اسلام و شیعه است، بلکه بستری مهم برای جهاد تبیین نیز به‌شمار می‌رود.

وی می‌افزاید: با دعوت از نخبگان دانشگاهی، رسانه‌ای و علمی تلاش کرده‌ایم از جنبه‌ای دیگر به این راهپیمایی بزرگ و میلیونی نگاه و جنبه‌های فرهنگی تبلیغی این اتفاق را هم روایت کنیم. یکی از موضوعات مهم در این مراسم جهانی، تبیین مهم‌ترین آموزه‌های اسلامی است. ما هم در جهت عمل به فریضه «جهاد تبیین» که از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شد، گام‌هایی برداشتیم. برای مثال، آقای سهیل اسعد از مبلغان شناخته‌شده درباره زائرانی صحبت کرد که خود را از آن سوی دنیا یعنی آمریکای جنوبی به کربلا می‌رسانند. همچنین خانم دکتر فرشته روح‌افزا درباره عمق جریان هویتی اربعین در ایران و دیگر کشور‌های دنیا، نکات ارزشمندی را مطرح کرد. وی عنوان می‌کند: این برنامه تلویزیونی بخشی دارد که طی آن افرادی از مرز یا جاده‌های منتهی به آن به صورت تصویری مهمان برنامه شده و ضمن بیان مشکلات، آخرین اخبار از این مناطق را مخابره می‌کنند.

حجازی دراین‌باره توضیح می‌دهد: یکی از بخش‌های مهم برنامه، ارتباط با مرز‌های کشور بود. خوشبختانه طی ارتباطاتی که با چهره‌های فعال رسانه‌ای در مرز گرفتیم، توانستیم دقایقی از برنامه را به آنان اختصاص داده و دغدغه‌ها و مشکلاتی را که وجود دارد، بشنویم. بدون شک یکی از وظایف رسانه‌ملی رساندن صدای مردم به گوش مسئولان است و از این نظر گفتگو با افرادی که به‌صورت میدانی در صحنه حاضرند و نقاط ضعف و قوت را می‌بینند، بسیار موثر خواهدبود. جالب است بدانید بسیاری از نکاتی که در همین ارتباط‌های تلفنی مطرح می‌شد، بلافاصله از سوی مسئولان امر پیگیری و رفع شد.

مهم‌ترین و پرتکرارترین سوالات مردمی

این تهیه‌کننده بیان می‌کند: از سوی دیگر، یک سامانه پیامکی برای برنامه قرار دادیم تا مردم بتوانند سوالات‌شان را از مهمان حاضر در برنامه بپرسند. حتما دیدید که مجری برنامه، پرتکرار‌ترین سوالات مردم را که حین نمایش برنامه از سوی مخاطبان ارسال می‌شد روی آنتن می‌خواند و مهمان مسئول نیز به این سوالات پاسخ می‌داد. تاکید می‌کنم که هرشب پیام‌های زیادی را دریافت می‌کنیم که خواندن همه‌شان در برنامه وقت زیادی را می‌طلبد، اما مهم‌ترین و پرتکرارترین آن‌ها حتما خوانده می‌شود.

برنامه تلویزیونی در مسیر حسین تا اربعین حسینی هرشب به‌صورت زنده روی آنتن خواهد بود. اجرای یک برنامه زنده آن هم روزانه سختی‌های خاصی در دعوت از مهمان، هماهنگی عوامل و ... را دارد. تهیه‌کننده این برنامه دراین‌باره بیان می‌کند: طبیعتا اجرای برنامه زنده که هرشب روی آنتن می‌رود، سختی‌های زیادی دارد و پیگیری بسیار زیادی را می‌طلبد. دقت داشته باشید بسیاری از مهمانان برنامه که به استودیوی شبکه افق می‌آیند، پرکارترین و سخت‌ترین روز‌های کاری‌شان را سپری می‌کنند و طبیعتا هماهنگی آنان برای حضور در برنامه سخت است، اما این مسئولین عزیز به احترام زحمات بی‌دریغ رسانه‌ملی، مردم و زائرینی که قصد حضور در پیاده‌روی اربعین حسینی را دارند، قبول می‌کنند. البته باید از آقای صادق یزدانی، مدیر محترم شبکه افق و آقای سجاد بهمن‌آبادی، مدیر گروه معارف و انقلاب اسلامی این شبکه نیز تشکر کنم که یکی از بهترین ساعت‌های آنتن خود را در اختیار این برنامه قرار دادند.

آدم‌های صاف و خالص

سیدحسین حسینی، مجری برنامه تلویزیونی در مسیر حسین نیز نکات مهم و قابل‌تأملی را مطرح می‌کند. او بر اهمیت پیگیری مشکلات زائران تاکید دارد و به جام‌جم می‌گوید: درحالی‌که هرکدام از برنامه‌های رسانه‌ملی معطوف به موضوع اربعین شده‌اند و برنامه‌های تخصصی معارفی و اجتماعی درباره معنویت و کارکرد‌های فرهنگی این رویداد عظیم صحبت می‌کنند، ضرورت دارد که برنامه‌هایی هم برای پیگیری مشکلات زائران تهیه و تولید شود، به‌هرحال هر سفری نیاز به مقدمات، زیرساخت‌ها و پیش‌بینی‌هایی دارد که عمدتا جزو وظایف حاکمیتی است و بعضا سوالات و مشکلات، تبدیل به مطالبات عمومی جامعه می‌شود و طبیعتا یکی از وظایف رسانه پیگیری مسائلی است که دربرگیری قابل‌توجهی دارد.

توصیف این مجری تلویزیون از برنامه‌ای که اجرایش را برعهده دارد، شنیدنی است. او ادامه می‌دهد: تفاوت و تمایز، برگ‌برنده برنامه‌های رسانه‌ای در لابه‌لای انواع برنامه‌ها و حتی محتوا‌های رسانه‌های رقیب است. در مسیر حسین، برنامه مخصوص آدم‌های صاف و ساده و خالص است. افرادی که راحت زندگی را رها می‌کنند و سختی سفر، راه دور، کمبود امکانات، گرما و تشنگی را به جان می‌خرند تا جناب عشق را زیارت کنند. تنها چیزی که به ذهن‌مان رسید که برنامه را برای مخاطب قابل‌پذیرش کند این بود که مثل مخاطبان برنامه بشویم؛ ساده و صمیمی.

حسینی معتقد است که مخاطب برنامه در مسیر حسین با دیدن این برنامه به پاسخ همه سوالاتش می‌رسد. او در این زمینه بیان می‌کند: به نظرم مخاطب تا حد زیادی پاسخ پرسش‌هایش را در این برنامه دریافت می‌کند. فقط ممکن است به‌دلیل اقضائات رسانه، سوالی امشب در ذهن بیننده محترم ما مطرح شود که مثلا ما فردا یا روز‌های آینده میزبان مسئول مربوط به آن سؤال باشیم. البته سعی کرده‌ایم هر سوالی که در روز‌های هفته پرتکرارتر برای سامانه پیامکی برنامه ارسال می‌شود، مسئولان مربوط به همان بخش را دعوت کنیم. مثلا همان روز‌های اول برنامه که خیلی‌ها درباره تمدید یا صدور گذرنامه و برگه عبور موقت سؤال داشتند از مسئولان فراجا خواستیم در برنامه حاضر شوند یا وقتی بحث حمل‌ونقل زائران جدی شد همان شب از معاون وزیر راه برای پاسخ به پرسش‌های بینندگان دعوت کردیم.

دغدغه‌های زائران اربعین حسینی

سیداحمد حجازی، تهیه‌کننده در بخشی از صحبت‌هایش تصریح می‌کند: در روز‌های پیش‌رو و با نزدیک‌شدن به اربعین حسینی که بسیاری از هموطنان ما راه سفر به سوی مرز‌ها را در پیش می‌گیرند، حتما سوالات و دغدغه‌های زیادی پیش خواهد آمد و ما به عنوان یک رسانه، رسالت سنگینی را برای پاسخ به همه این موارد، بر دوش خود احساس می‌کنیم؛ بنابراین در دو هفته آینده پیش‌بینی روز‌های سخت و پرکاری را می‌کنیم. بااین‌حال خوشحالیم که به‌عنوان یک برنامه تلویزیونی سهم کوچکی در پیاده‌روی عاشقان حسینی داشته و به دغدغه‌های مردم پاسخ می‌دهیم.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها