نگاهی به سریال‌های پلیسی

صدا، دوربین، امنیت!

حل معماهای پلیسی کره‌ای

در کره‌جنوبی این جمله به‌صورت یک شوخی متداول درآمده زمانی که تماشاگران تلویزیونی از دیدن ماجراجویی‌های رمانتیک و عاشقانه مجموعه‌های ملودرام (که خیلی به آنها علاقه دارند) خسته می‌شوند، بلافاصله سراغ یک مجموعه پلیسی می‌روند تا ببینند شخصیت‌های اصلی پلیس آن چگونه دمار از روزگار انواع و اقسام جنایتکاران و خلافکاران شهری و روستایی درآورده و قانون را در سطح جامعه برقرار می‌کنند.
کد خبر: ۱۳۹۰۸۹۸
نویسنده مهکامه درودی - گروه رسانه

یک تفاوت عمده درام‌های پلیسی کره‌جنوبی با همتایان اروپایی و آمریکایی‌اش در کمدی‌بودن لحن و حال‌وهوای آنهاست. این نکته شاید برای تماشاگران داخلی امری عادی باشد، زیرا این‌طور که از شواهد امر پیداست اهالی کره در زندگی عادی‌شان هم همین حال‌وهوا را دارند!

کمدی‌بودن بسیاری از لحظات درام‌های پلیسی کره‌ای، تا حد زیادی تماشاگران بین‌المللی را به یاد کمدی‌اکشن‌های چکی چان می‌اندازد که با عملیات آکروباتیک‌وار خودش، صحنه‌هایی جذاب و خنده‌دار خلق می‌کند. می‌توان با قاطعیت گفت مجموعه‌سازان پلیسی کره‌ای کارهای چان را دیده و در تولیدات‌شان از آنها بهره خوبی می‌گیرند. «کارآگاه‌خوب» که پخش آن تازه از شبکه پنج سیمای جمهوری اسلامی آغاز شده، ازجمله کارهای موفق چند سال اخیر تلویزیون کره‌جنوبی است. کره‌ای‌ها تخصص بسیار خوبی در ساخت درام‌های پلیسی دارند و آنها را با حال‌وهواهای بسیار متفاوت و تحسین‌برانگیزی تهیه و تولید می‌کنند. همین مسأله باعث شده تا خود ژانر درام پلیسی در این کشور صاحب زیرمجموعه‌های مختلف و متفاوتی شود که ساخته‌های‌شان شباهت چندان نزدیکی به هم ندارند و هرکدام ساز خودشان را می‌زنند. این زیرمجموعه‌ها دربردارنده چیزهای متفاوت و مختلفی چون اکشن، رمزوراز و پیچیدگی و تعلیق هستند و داستان‌های‌شان را در حال‌وهواهایی بسیار دور از هم تعریف می‌کنند.

بهره بردن از عنصر ترس و دلهره

حتی برخی اوقات، این داستان‌های پلیسی رنگ‌وبویی علمی ــ تخیلی به خود می‌گیرند یا سراغ ماورالطبیعه می‌روند. در کنار این‌ها، سازندگان مجموعه‌های پلیسی عنصر ترس و دلهره را نیز از یاد نبرده و در تعدادی از داستان‌های‌شان این موضوع را هم چاشنی ماجراها می‌کنند تا مجموعه‌های‌شان طعمی دلچسب‌تر و جذاب‌تر به خود بگیرند. کارآگاه‌خوب برای تعریف داستانش سراغ درامی پررمزوراز رفته که با حال‌وهوایی اکشن، تلاش دارد تماشاگران خود را با ماجراهایی رودررو کند که حالتی وهم‌انگیز و معمایی دارند. فصل اول مجموعه سال ۲۰۲۲ در ۱۶ اپیزود تولید شد و استقبال عمومی از آن را برای تولید فصل دوم هموار کرد. این فصل هم در ۱۶قسمت تولید شد و مدتی قبل روی آنتن تلویزیون‌های کره‌جنوبی رفت. برنامه‌سازان کره‌ای که علاقه زیادی به قراردادن دو شخصیت متفاوت و متضاد در اکثر تولیدات‌شان دارند، اینجا هم دو شخصیت کاملا متضاد را در مقابل یکدیگر گذاشته‌اند. این تضاد و تفاوت تنها در فاصله سنی زیاد آنها خلاصه نمی‌شود. کانگ دو چنگ (با بازی سون هیون جو، بازیگر سرشناس و محبوب کره‌ای) میانسال بعد از ۱۸سال کار و فعالیت صادقانه، کارآگاهی باتجربه و باهوش است که برای حل پرونده‌هایش از تجربه و ارتباطات شخصی با افراد بانفوذ استفاده می‌کند و علاقه چندانی به تکنیک‌های علمی ندارد. برعکس او اوه جی هیوک (با بازی جانگ سیونگ جو) جوانی با ۹ سال سابقه فعالیت در اداره جنایی واحد پلیس است که تکیه اصلی‌اش را در کار روی مدارک موجود در صحنه جرم می‌گذارد و سعی می‌کند دست به روانکاوی جنایتکاران بزند. این درحالی‌است که او به‌دلیل مشکلاتی که در دوران کودکی داشته، با بیماری بی‌خوابی هم روبه‌روست و معمولا سعی نمی‌کند احساساتش را با دیگران به اشتراک گذاشته و درباره‌شان صحبت کند. به‌صورت‌طبیعی، تفاوت دیدگاه این دو برای حل پرونده‌هایی که به آنها واگذار شده زمینه را برای یک‌سری هیجان و اتفاق پیش‌بینی‌نشده آماده می‌کند. در کنار این دو و درحقیقت در میان این دو، جین سیو کیونگ جوان (با بازی لی الیجا) قرار دارد که گزارشگر دردسرساز و کنجکاو یک روزنامه است که به همه جا سرک می‌کشد تا خبری دست‌اول برای چاپ در روزنامه پیدا و فراهم کند و به نوعی وبال گردن دو کارآگاه داستان است. پخش اپیزودهای اول مجموعه به قدری با استقبال تماشاگران کره‌ای روبه‌رو شد که بلافاصله در جدول پربیننده‌ترین کارهای تلویزیونی سال قرار گرفت. به گفته تحلیلگران رسانه، این استقبال با همان شدت و حدت تا اپیزود پایانی فصل اول ادامه داشت و از شمار بینندگانش کم نشد. به‌همین‌دلیل، در همان روزهای ابتدایی پخش باور همگانی این بود که تولید فصل دوم حتما در دستورکار تهیه کنندگانش قرار خواهد گرفت.

دو کارآگاه سمج

داستان این درام معمایی در شهر اینچئون اتفاق می‌افتد و خط اصلی آن درباره کسانی است که تلاش دارند حقایق زشت را مخفی و پنهان نگه‌دارند و در مقابل آنها افرادی هستند که می‌خواهند حقیقت را به هر شکل ممکن پیدا و آشکار کنند. دو کارآگاه سمج داستان در دسته دوم قرار می‌گیرند که فعالیت‌ها و ماجراجویی‌های‌شان، تماشاگران را به دنیای زیرزمینی خلافکاران و جنایتکارانی می‌برد که برای رسیدن به اهداف غیرقانونی و غیراخلاقی‌شان از دست زدن به هیچ جنایتی ابا ندارند و توانسته‌اند برخی سیاستمداران و دولتمردان را نیز تطمیع و با خود همراه کنند.

زمان فیلمبرداری مجموعه نام «سکوت» برای آن انتخاب شده بود که بعدا با تصمیم کارگردان نام کوک جوی این نام به کارآگاه خوب تغییر پیدا کرد. کارگردان در مصاحبه‌ای این تغییر نام را ضروری دانست و گفت تماشاگران قبل از تماشای آن باید بدانند که با دو کارآگاه غیرمتعارف سروکار دارند و قرار است با چه نوع داستانی روبه‌رو شوند. او که فعالیت کارگردانی را از سال ۲۰۱۲ شروع کرده، تا قبل از کارآگاه‌خوب سه مجموعه موفق کارگردانی کرده که یکی از آنها پلیسی بوده است. شیوع کووید- ۱۹ مشکلاتی برای تولید و پخش مجموعه ایجاد کرد و تماشاگران حدود پنج ماه دیرتر از زمان تعیین‌شده اولیه به تماشای آن نشستند. ابتلای سون هیون جو به بیماری کرونا در همین ایام، باعث به تعویق افتادن تولید دومین فصل این درام پلیسی شد. او بعد از بهبود بلافاصله خودش را سر صحنه فیلمبرداری رساند و با اضافه‌شدن دو شیفت کاری به شیفت اصلی، کار فیلمبرداری تمام اپیزودهای فصل دوم در همان تاریخ اعلام‌شده اولیه‌اش یعنی ماه می‌ ۲۰۲۲ به پایان رسید.

​​​​​​​کارآگاه خوب ؛ پربیننده و موفق

برخی منتقدان تلویزیونی از هر دو فصل اول و دوم مجموعه به‌عنوان آثاری نام بردند که تاریخ تولید مجموعه‌های پلیسی را تغییر داده و باعث تازگی حال‌وهوای این ژانر پربیننده شده است. همین منتقدان از کارآگاه‌خوب در کنار آثار بسیار پربیننده و موفقی مثل «سیگنال»، «آدم‌بدها»، «تاریکی» و «ذهن‌های جنایتکار»، به‌عنوان یکی از بهترین تولیدات پلیسی تاریخ کره‌جنوبی یاد می‌کنند. 

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها