رئیس‌جمهور پرو متهم به نسل‌ کشی کشی شد

مرگ نزدیک به ۵۰ نفر در اعتراضات ضددولتی پرو

دادستانی پرو از آغاز تحقیقات علیه «دینا بلوآرته» رئیس‌جمهوری جدید این کشور به اتهام «نسل‌کشی» در نتیجه سرکوب اعتراض‌ هایی که در یک ماه گذشته، نزدیک به ۵۰ کشته بر جای گذاشته است، خبر داد.
کد خبر: ۱۳۹۴۱۲۷

به گزارش جام جم آنلاین، دفتر دادستانی پرو از طریق حساب کاربری توییتر اعلام کرد: تحقیقات مقدماتی علیه دینا بلوآرته رئیس‌جمهوری، آلبرتو اوتارولا رئیس شورای وزیران، ویکتور روخاس وزیر کشور و خورخه چاوز وزیر دفاع آغاز شد.

تحقیقات آغاز شده پیرامون جنایت‌های ادعایی نسل‌ کشی و آسیب‌های شدید علیه معترضان در جریان ناآرامی‌های ضد دولتی در برخی مناطق (آپوریماک، لا لیبرتاد، پونو، خونین، آرِکیپا و آیاکوچو) خواهد بود.

دولت پرو همچنین از اجرای مقررات منع رفت‌وآمد در شهر پونو پس از مرگ ۱۸ نفر در جریان اعتراضات خبر داد. این منطقه که در مرز بولیوی واقع است در روزهای اخیر یکی از کانون‌های اعتراضات بود. در ششمین روز متوالی اعتراضات پس از آتش‌بس کریسمس، شهر خولیاکا در جنوب پونو، بدترین روز اعتراضات از زمان آغاز تظاهرات اجتماعی در ماه گذشته را شاهد بود.

کنگره ملی پرو، امروز چهارشنبه (به وقت محلی) را عزای عمومی اعلام کرده است.

یک ماه از دوره ریاست جمهوری پر مخاطره دینا بلوآرته در پرو می‌گذرد؛ بلوآرته چنان که از آغاز مدعی شد، روی کارآمد تا با کنار زدن پدرو کاستیو رئیس‌جمهوری سابق این کشور از قدرت، کشور را از سقوط در بحران سیاسی نجات دهد. حال آنکه اعتراضاتی که در یک ماه اخیر، با هدف استعفای بلوآرته انجام شده، تا کنون به بهای جان ۴۹ نفر تمام شده است.

نارضایتی‌ها از مدت‌ها قبل گریبانگیر پرو شده است. این کشور از یک بحران نهادی و اجتماعی رنج می‌برد که به قبل از دو دوره اخیر ریاست جمهوری باز می‌گردد.

معترضان برگزاری انتخابات زودهنگام، تدوین قانون اساسی جدید، تعطیلی کنگره و استعفای رئیس‌جمهوری جدید را خواستارند که در ماه دسامبر (آذر) پس از پدرو کاستیو به قدرت رسید. آن‌ها همچنین خواهان آزادی رئیس‌جمهوری سابق چپگرا هستند که به اتهام شورش و تلاش برای انحلال کنگره، به ۱۸ ماه بازداشت پیشگیرانه محکوم شده است.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها