کودکان و نوجوانان با استعداد در تلویزیون

همان‌طور که زندگی بدون کودکان و نوجوانان غیرقابل تصور است، سینما و تلویزیون هم بدون حضور آنها لطفی نخواهد داشت اما کودکان و نوجوانان سینما و تلویزیون از کجا می‌آیند؟ سؤالی که به دو جواب ختم می‌شود؛ کودکانی که از خانواده‌ای هنرمند وارد این عرصه می‌شوند و کودکانی که توسط عوامل سینما و تلویزیون انتخاب می‌شوند.
همان‌طور که زندگی بدون کودکان و نوجوانان غیرقابل تصور است، سینما و تلویزیون هم بدون حضور آنها لطفی نخواهد داشت اما کودکان و نوجوانان سینما و تلویزیون از کجا می‌آیند؟ سؤالی که به دو جواب ختم می‌شود؛ کودکانی که از خانواده‌ای هنرمند وارد این عرصه می‌شوند و کودکانی که توسط عوامل سینما و تلویزیون انتخاب می‌شوند.
کد خبر: ۱۴۱۲۶۷۸
نویسنده مهدیه رضایی | گروه رسانه

نوع ورود شاید مهم نباشد اما حمایت و تشویق خانواده از اهمیت زیادی برخوردار است. بوده‌اند کودکان و نوجوانانی که در یک مقطعی آمدند و بعد محو شدند اما با همان یک نقش کودکی‌شان در ذهن‌ها مانده‌اند. البته گذر زمان همه چیز را مشخص می‌کند که آیا عنصر هنر و لیاقت در کودک وجود دارد یا نه. پس علاوه بر حمایت خانواده، جوهر ذاتی کودک هم نقش اساسی دارد، بنابراین این موضوع اهمیت دارد که چطور مسیر برای کودکان علاقه‌مند به هنر بازیگری ترسیم شود. مسلما هر چه مسیر با تدبیر بهتری طراحی شود و در کنارش ذوق و استعداد هم همراه باشد، می‌تواند به اتفاقات خوشایند منجر شود.
البته با مرور تاریخچه سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیون متوجه حضور کودکان و نوجوانانی خواهیم شد که تلویزیون برای آنها سکوی پرتاب بوده و توانستند به‌واسطه بازی در یک یا چند سریال شهره شوند و مسیر خود را در دنیای بازیگری ادامه بدهند. تعداد چنین افرادی هم کم نیست که کودکان دیروز بودند و حالا بزرگسال امروز در عرصه‌های مختلف هنر نقش‌آفرینی می‌کنند. یکی از همین کودکان دیروز که امروز هم هرازگاهی بازی می‌کند، مهران ضیغمی یا همان پسرک شیطان سریال «تولدی دیگر» است. آنچه سهیل را در ذهن مخاطبان زنده نگه داشت، دیالوگ‌های زیبا و شیطنت‌های دوست‌داشتنی‌اش بود که به‌واسطه این سریال چهره شد.
محمدرضا شیرخانلو که نوجوان امروز است تا به حال تجربه‌های گسترده سینمایی و تلویزیونی بسیاری داشته و همیشه سعی کرده نقش‌هایش را شیرین بازی کند. از سریال‌های «چک برگشتی» گرفته تا «دیوار» به کارگردانی سیروس مقدم، «دودکش» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و... در واقع می‌توان گفت که تلویزیون برای این هنرمند هم سکوی پرتاب بوده و تا به امروز فعالیتش را ادامه داده است. در این باره می‌توان به حسین سلیمانی، ترلان پروانه، آرش نادی، ستاره جعفری و... اشاره کرد.
اکنون این شب‌ها سریال «نیکان» از شبکه سه پخش می‌شود که در این سریال هم شاهد حضور مه‌لقا می‌نوش‌زاد هستیم که نقش نوجوانی به نام نیکان را بازی می‌کند که با مسائل مختلف دست و پنجه نرم می‌کند و تلاش دارد تا بتواند زندگی خانوادگی‌اش را نجات دهد. همچنین در سریال تلویزیونی «مستوران ۲» که در نوبت پخش از تلویزیون قرار دارد چند کودک و نوجوان با استعداد بازی کردند که در فصل یک این سریال هم حضور داشتند و توانستند نقش‌های‌شان را با هدایت کارگردانان اثر، بسیار خوب و روان بازی کنند. همچنین شبکه امید به‌عنوان شبکه نوجوان در قالب برنامه‌های استعدادیابی تلاش می‌کند تا نوجوانان با استعداد را در حوزه‌های نویسندگی، اجرا و... تربیت کند که می‌توان گفت سرمایه‌گذاری مناسبی است، زیرا تلویزیون به‌عنوان یک نهاد فرهنگی بزرگ وظیفه دارد روی سرمایه‌های انسانی بیشتر توجه کند تا بتواند در آینده بهره ببرد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها