پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد افراد تنها دنیا را به گونه‌ای متفاوت پردازش می‌کنند

تنهای تنهای تنها

۱ لئو تولستوی نویسنده روسی در ابتدای کتاب «آنا کارنینا» می‌گوید: «خانواده‌های خوشبخت همه شبیه هم هستند. هر خانواده ناسازگاری، اما بدبختی خاص خود را دارد.» حال مطالعه تازه منتشر شده در سایکولوژیکال ساینس نشان می‌دهد افرادی که تنهایی را تجربه نمی‌کنند، الگو‌های مشابهی در پردازش اطلاعات مغز از خود نشان می‌دهند، اما به نظر می‌رسد افرادی که تنها هستند، جهان را به گونه‌ای تفسیر کنید که برای هر فردی منحصر به فرد است. در این پژوهش تفاوت‌های قابل توجهی در الگو‌های پردازش مغز افراد تنها در مقایسه با افرادی که تنها نیستند، در تصاویر مغزی دیده شده است. تحقیقات متعدد نشان می‌دهد که تنهایی برای بهزیستی مضر است و اغلب با احساس عدم درک دیگران از خود گزارش می‌شود. تنهایی به عنوان یک بحران بهداشت عمومی در واکنش به تعداد روزافزون بزرگسالانی که از این بیماری رنج می‌برند، درآمده است.
کد خبر: ۱۴۲۲۵۱۲
تنهای تنهای تنها

۲
یکی از جالب‌ترین نکات این پژوهش کشف این واقعیت است که هر انسانی تنهایی را به شیوه‌ای خاص تجربه می‌کند، نه به شیوه‌ای که در سطح جهانی قابل ارتباط باشد و افراد تنها حتی خیلی کم شبیه به یکدیگر هستند. متاسفانه این منحصر به فرد بودن حس تنهایی ممکن است بیشتر بر احساس انزوا و فقدان ارتباطات اجتماعی تاثیر بگذارد. اما تنهایی به معنای نداشتن ارتباط اجتماعی نیست. بسیاری از افراد ممکن است در خانواده زندگی کنند و با دوستان و همکارانشان ارتباطات اجتماعی داشته باشند. اما این افراد مدام احساس می‌کنند که از جانب اطرافیان خود درک نمی‌شوند و دیدگاه‌ها و جهانشان با آن‌ها متفاوت است. پژوهشگران علاقه‌مند به بررسی افرادی هستند که خانواده و دوستانی دارند و از نظر اجتماعی نیز فعال هستند، اما هنوز احساس تنهایی می‌کنند؛ زیرا ممکن است پردازش متفاوت مغزشان سبب این حس تنهایی شود.
•  بر اساس یک نظرسنجی جهانی در سال ۲۰۲۱ حدود ۳۳ درصد از بزرگسالان احساس تنهایی را در سراسر جهان تجربه کرده‌اند.
•  برزیل بالاترین درصد افرادی را داشت که این را تجربه کردند، به طوری که ۵۰ درصد از پاسخ دهندگان اظهار داشتند که اغلب، همیشه یا گاهی اوقات احساس تنهایی می‌کنند.
•  ترکیه، هند و عربستان سعودی با ۴۳ تا ۴۶ درصد از پاسخ دهندگان حداقل گاهی اوقات تنهایی را تجربه کرده‌اند.
•  از هر ۱۰ نفر ۷ نفر در طول همه‌گیری کووید ۱۹ سلامت روانی‌شان بدتر شده و احساس تنهایی، افسردگی، اضطراب و فرسودگی کردند.

newsQrCode

نیازمندی ها