نگاه «جام‌جم» به تلاش رسانه‌ملی برای بازنمایی واقعیت‌

آرمان عزیز در رقص‌خون

نگاه به انگشتر شکسته آرمان علی‌وردی یک چیز را به خوبی نشان می‌دهد: شهادت او یک قتل ساده نبود. همین انگشتر آغشته  به خون، خودش یک رسانه است و حرف‌ها برای گفتن دارد. یک جایی گفته شد اغتشاشگران وقتی فهمیدند حرز امام‌جواد(ع) بر بازوی آرمان علی‌وردی است، با ضرب بیشتری به او حمله کردند که مثلا بگویند چنین چیزهایی اثر ندارد. غافل از این‌که آرمان و همه آنهایی که در راه او هستند، آرزویشان شهادت است و انگار آرمان به برکت امام‌جواد(ع) توانست به آرزویش برسد.
کد خبر: ۱۴۲۷۸۶۹
نویسنده سپیده اشرفی - آذر علوی | گروه رسانه
 
چند روز بعد از شهادت او بود که رهبری از این شهید با عنوان «آرمان عزیز» یاد کرده و گفته‌بودند: «آن طلبه شهید جوان در تهران، آرمان عزیز، او چه گناهی کرده‌بود؟ دانشجو بوده،‌ آمده طلبه شده، متدین، مؤمن، متعبد، حزب‌اللهی؛ شکنجه کنند، زیر شکنجه او را بکشند! جسدش را بیندازند در خیابان! اینها کارهای کوچکی است؟ اینها کی‌اند؟ ... چرا این کسانی که مدعی حقوق بشرند، اینها را محکوم نکردنـد؟... اینها طرفدار حقوق بشرند؟» در تمام این یک سال، تلویزیون تلاش کرده تا فیلم و مستندهای مختلفی برای تبیین ماجرای شهادت آرمان علی‌وردی، روی آنتن ببرد که البته این، بخشی از فعالیت‌های رسانه‌ملی برای بازنمایی حقایق یک سال گذشته بود. هرچند اگر به قبل از این ماجرای تلخ هم نگاه کنیم، می‌بینیم تلویزیون در کل جریان اغتشاشات، نقشی پررنگ در تبیین مسائل، پرداختن به ابعاد حقوقی شهادت مدافعان امنیت داشته تا بتواند روایت اول را در دست بگیرد. از سال قبل تا الان هم به خوبی می‌توان دید برنامه‌ها و مستندهای گزارشی و رسانه‌ای مختلفی با محوریت شهادت آرمان منتشر شده‌است. در گزارش پیش رو به برخی از این موارد اشاره و اهمیت آن را مرور کرده‌ایم. 
مسأله شهادت آرمان علی‌وردی آن‌قدر تلخ و دردناک بود که به یک نقطه عطف در تاریخ یک سال قبل تبدیل شد. شاید تا قبل از شهادت او، مرزبندی در اتفاق‌ها به واسطه غبار تندی که سرعت جنگ روایت‌ها ایجاد کرده‌بود، وضوح خود را برای برخی از دست داده‌بود. اما بعد از ماجرای شهادت آرمان بود که مرزها روشن‌تر از قبل شد. حقیقت روشن بود. حقیقتی که حالا خودش را در  پیکر و لباس تکه‌پاره آرمان و انگشتر شکسته او نشان می‌داد که به شیوه امام‌حسین(ع) به دیدار حق شتافته‌بود. چند نفری تاکنون در فضای مجازی از تجربه خود در جریان اغتشاشات گفته‌اند که بعد از کشته شدن چند نفر از مدافعان امنیت و افرادی مثل آرمان علی‌وردی در آبان سال قبل، مسیرشان را از برخی اغتشاشگران جدا کرده‌اند. اینجاست که اهمیت ورود رسانه‌ملی به میان می‌آید تا حقیقت از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گیرد و به دست فراموشی سپرده نشود. کما این‌که تاکنون برنامه‌ها و مستندهای متعددی برای روشن شدن ابعاد این ماجرا و کنار هم قرار گرفتن مستندات، روی آنتن رفته‌است. تمام تلاش تلویزیون در این مدت، روشن نگاه داشتن شمع حقیقت وجودی شهیدانی است که اگر نبودند، اغتشاشات سال قبل به سمت و سوی دیگری کشیده می‌شد.
   
شهادت عاشورایی 
صداوسیما در روزهای اغتشاش هم مثل همیشه رسانه نخست کشور بود و در این ایام با پیگیری اخبار واصله از خیابان‌ها و در کانون اغتشاشات سعی داشت واقعیت را برای مخاطبان نمایش دهد. یکی از وقایع تلخ سال گذشته به شهادت رسیدن آرمان علی‌وردی بود که اتفاقا شباهت زیادی به شهادت‌های مظلومانه و البته اسطوره‌ای داشت که زخم‌های پی‌در‌پی توسط دژخیمان و شکسته‌شدن انگشتر یکی از نشانه‌های گره خوردن به همین فضاست که در فرهنگ دینی و ملی ما نشانی از گذشته دارد و یادآور عاشوراست. رسانه‌ملی هم از همان ابتدا با گزارش این جنایت سعی داشت لحظه به لحظه با این رخداد تا محاکمه قاتلان همگام باشد. در گزارش‌های خبری و تحلیلی هم به چگونگی وقوع این جنایت پرداخت و هم چند و چون رسیدگی به پرونده را بررسی کرد. پس از آن هم با پخش آثاری همچون دو مستند آرمان عزیز و رقص خون، بازنمایی واقعیت را در دستور کار داشت. در واقع در طول این یک سال تلاش شده ابعاد گسترده این جنایت که مساحت دایره‌اش فراتر از یک قتل خیابانی در یک اغتشاش است به خوبی و با استناد به مدارک و شاهدان تبیین و بیان شود. 
   
دو مستند آگاهی‌بخش 
رسانه‌ملی نقش تبیینی خود را دراین خصوص چه در مناسبت‎‌ها و چه در دیگر فصول سال درحد قابل قبولی ایفا کرده است. باید دید دیگر رسانه‌ها همچون سینما برای این مهم و ابعاد تاریخی، اجتماعی، ملی، مذهبی، سیاسی و اساسا انسانی آن چه کردند و باید چه روندی را در دستور کار قرار دهند. به این وسیله و از دریچه آگاهی‌بخشی رسانه است که می‌توان امید داشت همه اقشار مردم با حقیقت واقعه آشنا شوند و چند و چون آن برایشان روشن و عیان شود. در این صورت شک و شبهه‌هایی که برخی رسانه‌ها سعی در ایجاد آن دارند و تمایلشان به وارونگی حقیقت خنثی خواهدشد. در این خصوص می‌توان از دیگر قالب‌های تصویری نظیر مجموعه‌های نمایشی هم بهره برد. 

۲ مستند در یک قاب
دو مورد از مستندهای ساخته شده که از شبکه‌ها سیما نیز روی آنتن رفت، رقص خون و آرمان عزیز است. مستند «رقص خون» به کارگردانی امیر نیک‌زاد و تهیه‌کنندگی سیاوش مختاری برای اولین بار ۱۰مرداد روی آنتن شبکه سه سیما رفت. این مستند گزارشی که با حمایت مرکز مستند سوره ساخته شده‌است، برای روشن شدن حقیقت ماجرای شهادت آرمان علی‌وردی در گفت‌وگو با اعضای خانواده، دوستان و افرادی که شاهد عینی این اتفاق تلخ بودند، تهیه شده‌است. همچنین این اثر نگاهی به زندگی شخصی این طلبه ۲۱ساله دارد. یکی از ویژگی‌های مستند رقص خون، استفاده کارگردان آن از یک راوی جوان و طلبه‌ای است که خودش هم مثل شهید آرمان علی وردی در حوزه علمیه آیت‌ا...مجتهدی مشغول به تحصیل است. مستند «آرمان‌ عزیز» روایتی از آسمانی‌شدن شهیدآرمان علی‌وردی است که تاکنون ازچند شبکه سیما روی آنتن رفته‌است. این مستند ۳۵دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی محمدجواد مردی وکارگردانی دانیال‌همرنگ درگفت‌وگو باخانواده ودوستان‌شهید به بیان ویژگی‌های‌اخلاقی وی می‌پردازد. روایتی‌از تشییع‌باشکوه و خاکسپاری پیکرپاک این شهیدامنیت بخش‌دیگری از این مستند است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها