آشنایی با روش‌های نگهداری و تکثیر گیاهی زیبا

گل کودونانته زیبا و رنگارنگ

سیر تا پیاز نگهداری و تکثیر گیاه آپارتمانی سازگار و زیبا

همیشه سبز همچون یشم

کراسولا نقره‌ای یا همون گیاه یشم (به‌انگلیسی: Jade plant) یکی از زیباترین گیاهان برگی است که در فضای خانه و آپارتمان به‌خوبی رشد می‌کند. گیاه یشم یک درختچه مینیاتوری همیشه سبز با برگ‌هایی به رنگ سبز یشمی، گوشتی و آبدار است.
کد خبر: ۱۴۲۸۲۹۸
نویسنده مریم احمدی - خبرنگار چاردیواری
 
نحوه پرورش و نگهداری گل یشم در منزل بسیار راحت است. آبیاری کم و به‌موقع، نور غیر‌مستقیم خورشید، خاک سبک حاصلخیز و دمای ۲۱ تا ۳۴درجه سانتی‌گراد از شرایط پرورش ونگهداری این گل درآپارتمان است که درصورت نگهداری آن به شیوه ذکر شده، به‌راحتی رشد می‌کند. پرورش و نگهداری گیاه یشم برای مبتدیان در باغبانی و نگهداری گل و گیاه نیز ساده است و به راحتی از طریق قلمه زدن تکثیر می‌شود.

خاک
اولین فاکتور مهم برای رشد گل یشم، خاک مناسب است، چرا که گیاه برای رشد به خاک حاصلخیز، سبک با زهکشی کافی نیاز دارد. برای کاشت آن گیاه در گلدان ترکیبی از رس، ماسه، خاک لومی حاصلخیز و خاک‌برگ مناسب است و همچنین می‌توانید مخلوطی از کوکوپیت، پرلیت و ماسه نیز برای آن استفاده کنید. بسیاری از ویژگی‌های گیاه یشم به کاکتوس‌ها شباهت دارد، ولی استفاده از خاک مناسب کاکتوس به تنهایی برای این گیاه توصیه نمی‌شود و بهتر است خاک مخصوص کاکتوس را با کوددهی غنی و سپس استفاده کنید.

آبیاری
گیاه یشم به آب کمی نیاز دارد و سوالی که برای بیشتر افراد پیش می‌آید این‌که بهترین زمان آبیاری این گیاه چه زمانی است؟ باید بگوییم که بهترین زمان آبیاری گل یشم، هنگامی است که در فاصله بین دو آبیاری ۳ تا ۴ سانتی‌متری سطح خاک گلدان کاملا خشک شده باشد. هنگام آبیاری  از زهکش کف گلدان اطمینان حاصل کنید، چراکه باقی ماندن آب در پای گلدان باعث پوسیدگی ریشه و ساقه گیاه می‌شود. همچنین گیاه یشم ممکن است نسبت به نمک موجود در آب لوله‌کشی حساس باشد، بنابراین در صورت مناسب نبودن آب محل زندگی‌تان از آب جوشیده سرد یا آب مقطر استفاده کنید.

نور 
گیاه یشم در نور کافی و نور غیرمستقیم خورشید بهترین رشد را دارد، خوشبختانه شما می‌توانید با خیال راحت این گیاه را در هر جایی از اتاق یا دفتر کارتان نگه دارید، چراکه به دریافت میزان کمی نور در روز (۲ تا ۴ ساعت در روز) کفایت می‌کند. توصیه می‌شود ترجیحا گیاه یشم را در معرض نور مستقیم صبح تا ظهر قرار دهید، زیرا نور بعدازظهر امکان دارد به گیاه آسیب وارد کند.

دما 
همان‌طور که خواندید؛ گیاه یشم بومی مناطق گرمسیری است و مناسب‌ترین دما برای پرورش و نگهداری آن دمای ۲۱‌تا ۳۴ درجه سانتی‌گراد است. دقت داشته باشید این گیاه را به‌هیچ‌وجه نباید در سرما بگذارید، چرا که تحمل سرما را ندارد و در دما‌های کمتر از ۵ درجه سانتی‌گراد آسیب جدی می‌بیند.

زمان و نحوه تعویض گلدان 
هر دو تا سه سال یک‌بار و برای گیاهان بالغ هر پنج سال یک‌بار اقدام به تعویض گلدان کنید. همچنین پس از تعویض گلدان   تا یک ماه آن را کوددهی نکنید.

کوددهی 
برای کوددهی مناسب می‌توانید از کودمخصوص کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها یا از کود‌های مخصوص گل و گیاهان آپارتمانی هر دوهفته یک‌بار استفاده کنید.

هرس گیاه
این فاکتور جهت حفظ ظاهر گیاه یشم توصیه می‌شود وگرنه انجام ندادن آن هیچ آسیبی به گیاه وارد نمی‌کند. پس برای حفظ ظاهر زیبای آن شاخ‌و برگ‌های آسیب‌دیده را هرس کنید و با سرزنی تعدادی از شاخه‌ها باعث متراکم‌تر شدن شاخ و برگ‌ها شوید. دقت داشته باشید بهترین زمان برای هرس‌کردن اواخر زمستان تا اوایل بهار است.

آفات و بیماری‌ها
رایج‌ترین و شایع‌ترین آفات گیاه یشم، شپشک‌های آردآلود و سپردار است که توصیه می‌شود برای نابودی آنها از سموم شیمیایی به‌جز سم مالاتیون استفاده شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها