«جام‌جم» مشکلات داوطلبان کنکور تربیت معلم را بررسی می‌کند

بلاتکلیفی معلم‌ شدن

کمبود معلم برای سال‌های آینده هم ادامه دارد و برای رفع این مشکل ایده افزایش سن جذب دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از ۲۴سال به ۴۰سال مطرح شد.
کد خبر: ۱۴۳۰۸۱۳
نویسنده تهمینه سبحانی‌شاد - گروه جامعه

 
با وجود این درحالی که جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی از طریق برگزاری آزمون اختصاصی تربیت معلم ومجزا از کنکور سراسری انجام می‌شود و ثبت‌‌نام برای شرکت در این کنکور اختصاصی از دو هفته دیگر یعنی ۵آذر آغاز می‌شود، هنوزتکلیف برخی مسائل مهم نظیر سن ورود به دانشگاه فرهنگیان، سهم سابقه تحصیلی در این آزمون و ضرایب دروس مورد امتحان مشخص نیست و داوطلبان نمی‌دانند دست آخر شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان حداکثر ۲۴ یا ۴۰ سال است؟ البته آیین‌نامه برگزاری این کنکور اختصاصی نیز در ستاد ملی تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و قرار است در اردیبهشت ۱۴۰۳ برای اولین بار کنکور تربیت معلم برگزار تا با این شیوه، گزینش و انتخاب معلم اختصاصی شود اما برخی داوطلبان هنوز حتی نمی‌دانند از لحاظ سنی مشمول ورود به دانشگاه فرهنگیان می‌شوند یا خیر؟ سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان در دفترچه کنکور سراسری سال جاری ۲۴ سال عنوان شده بود اما با رأی هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تابستان امسال، این سقف سنی برداشته شد و قانونا دانشگاه فرهنگیان باید سقف سنی ورود دانشجو به این دانشگاه را از ۲۴سال به ۴۰سال تغییر می‌داد اما طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش از آنجا که این رأی پس از برگزاری کنکور ۱۴۰۲ صادر شده بود و عملا سازمان سنجش و وزارت آموزش و پرورش با کمبود زمان و فرصت مواجه بودند، امکان اصلاح روندها برای کنکوری‌های ۱۴۰۲ وجود نداشت و کنکوری‌های امسال با همان شرط سنی ۲۴سال وارد دانشگاه فرهنگیان شدند. پیش از این هم مطرح شده بود که ممکن است از کنکور ۱۴۰۳ به بعد با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، سن ورود به دانشگاه فرهنگیان از ۲۴ سال کمتر یا بیشتر شود. با این حال همچنان صحبتی از مصوبه این شورا به میان نیست و متقاضیان شرکت در کنکور تربیت معلم ۱۴۰۳ بلاتکیلف‌ مانده‌اند!
   
سرانجام سن ورود به دانشگاه فرهنگیان 
طبق گفته مدیرکل دفتر حقوقی وزارت آموزش و پرورش درباره آخرین وضعیت مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص سن ورود به دانشگاه فرهنگیان، الحاقیه‌ای به سیاست‌ها و ضوابط کیفیت بخشی دانشگاه فرهنگیان در مصوبه ۱۴۰۲۱ مهرماه شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده که بر اساس آن قرار شد شرایط عمومی و اختصاصی پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان با پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد. اردستانی می‌گوید: «متن این شرایط عمومی و اختصاصی تهیه شده اما هنوز از تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی نگذشته است و به‌زودی مطرح می‌شود. با توجه به این‌که کنکور مستقل برای تربیت معلم منظور شده، ابتدا باید این شرایط پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی تصویب شود تا قابل اعمال در دفترچه جدید ثبت‌نام کنکور اختصاصی باشد.»
   
مخالفت متخصصان برای افزایش سقف سنی
البته سال گذشته هم رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش فعلی از مخالفت متخصصان تعلیم و تربیت برای افزایش سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان خبر داد و سقف سنی برای تربیت معلم را ۲۲سال اعلام کرده بود. از نگاه او ۹۵درصد پذیرفته‌شدگان در دانشگاه فرهنگیان بین ۱۸سال تا ۲۰ و ۲۱ساله هستند و نمی‌شود برای ۵درصد، این تراز کشوری را شکست. در این میان و بر اساس اعلام مسئولان وزارت آموزش و پرورش، گرچه هنوز چارچوب و جزئیات آزمون اختصاصی تربیت معلم در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب نرسیده اما این وزارتخانه پیشنهاد اعمال سهم قطعی و ۵۰ درصدی سابقه تحصیلی برای این آزمون را داده است و از طرفی اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی تا قبل از انتشار دفترچه ثبت‌نام کنکور تربیت معلم تصمیمی درباره افزایش یا کاهش سقف سنی ورود به این دانشگاه نگیرد، طبق قانون، ضوابط قبلی ورود به دانشگاه فرهنگیان باید رعایت شود و این یعنی طبق آخرین رأی دیوان عدالت اداری، سقف سنی ورود به دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان در کنکور تربیت معلم ۱۴۰۳، حداکثر ۴۰سال می‌شود.
   
۸۰ درصد دانشجو معلمان زیر ۲۰ سالند! 
البته چندی پیش هم رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در مراسم شصت و یکمین جایزه البرز گفته بود: « جهان آینده تحولاتی بسیار سریع و عمیق دارد، امروز شکاف نسلی بیشتر از ۲۵سال است و برخی معتقدند به ۱۰سال رسیده است، بنابراین باید معلمی در کلاس‌ها باشد که دانش‌آموزانرا درک کند. درحال حاضر۸۰درصد دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان زیر ۲۰سال هستند. برخی می‌گویند چرا اصرار دارید دردانشگاه فرهنگیان سقف سنی ۲۲سال باشد یک دلیل آن برای درک دانش‌آموزان است، افراد باید بتوانند در تحولات سریع، قدرت روحی و تاب‌آوری بالا داشته باشند.»
با وجود این همچنان برخی داوطلبان گلایه دارند که با اختلاف سنی چند روزه تا یک هفته هم نمی‌توانند مشمول سقف سنی دانشگاه فرهنگیان شوند و از این رو ثبت‌نام آنها در این دانشگاه ممکن نیست. حال باید منتظر ماند و دید که پیگیری‌های دانشگاه فرهنگیان و پیشنهاد‌های وزارت آموزش و پرورش به کجا می‌رسد.

مشکلات داوطلبان کنکور تربیت معلم
مشخص نبودن سن ورود به دانشگاه فرهنگیان
مشخص نبودن سهم سابقه تحصیلی در این آزمون
مشخص نبودن ضرایب دروس مورد امتحان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها