پای VAR بالاخره به نبرد شماره۱۰۲ استقلال و پرسپولیس باز شد

فرار دربی از شر خطای داوری

به این می‌گویند یک دربی استاندارد و عالی. حالا حداقل خیال هواداران دو تیم راحت است که دیدار بزرگ پرسپولیس و استقلال مانند بسیاری از دیدارهای دیگر لیگ برتری با چاشنی خطاهای فاحش داوری همراه نمی‌شود، خطاهایی که انگشت بر دهان هر مخاطب و فوتبالدوستی در هفته‌های اخیر گذاشته است.
کد خبر: ۱۴۳۵۶۶۹
نویسنده هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش

فرار دربی از شر خطای داوری

 
در واقع نیاز اساسی لیگ برتر فوتبال ایران حداقل برای یک مسابقه هم که شده رعایت شد. اکنون با یک دربی درست و حسابی روبه‌رو هستیم، دربی با سیستم ویدئوچک یا همان تکنولوژی داوری یا اصلا همان کلمه نام‌آشنا که خیال همه را راحت می‌کند؛ «وار». VAR. این سه کلمه جادویی حل‌کننده بسیاری از مشکلات ریز و درشت است. کافی است که یک‌بار آن را با دربی ۱۰۲ امتحان کنیم. اشتباه داوری بسیار زیاد است و از سوی دیگر گل‌محمدی و نکونام مثل بمب ساعتی شده‌اند. از همین الان هم جو بین این دو متشنج است. وار آب روی آتش می‌ریزد. 
     
بالاخره VAR آمد
دربی از همیشه بیشتر حساسیت دارد. دلیل به رقابت دو تیم در بالای جدول برنمی‎گردد، دلیل این است که در هفته‌های گذشته یکی دوجین اشتباه داوری باعث اعتراض شدید بسیاری از مربیان و بازیکنان شده است. هم پرسپولیس و هم استقلال بابت اشتباهات داوری تا اینجای لیگ هم منتفع شده‌اند و هم متضرر. در چنین شرایطی حساسیت‎های تنش‎زا در رابطه با دربی بالا و بالاتر می‎رود و طرفین حتی توانایی این را دارند که بدون دلیل به هم بتازند چه برسد به این‌که در دیدار بزرگ روز پنجشنبه سوتی به ضرر یکی از آنها زده شود. جنجال را به هیچ عنوان نمی‌توان کنترل و جمع کرد. به هر حال به همین دلیل تصمیم گرفته شد که به هر شکل ممکن پای VAR را به لیگ برتر ایران باز کنند. البته تجهیزات آن فقط برای لیگ قهرمانان آسیا به ایران می‌آمد اما پس از پشت سر گذاشتن مراحل لازم جهت استفاده ازهمان تجهیزات بالاخره مجوز استفاده از آن در دربی صادر شد و واقعا در چنین شرایطی چه چیزی بهتر از این؟ حالا دیگر هیچ بهانه‌ای وجود ندارد. لیگ هم که بدون بهانه‌ها قشنگ‌تر است به‌خصوص اگر صحبت درباره دربی شماره۱۰۲ باشد. دربی بدون اشتباهات داوری خیلی بیشتر دیدنی است. 
     
معمای موعود
موعود بنیادی‌فر به‌عنوان تنها داور شاغل در ایران که مدرک استفاده از کمک داور ویدئویی را دارد تنها گزینه دربی پایتخت است. اگر قرار بر استفاده از تجهیزات ویدئوچک باشد آنگاه انتخاب دیگری به غیر از بنیادی‌فر وجود ندارد و او قطعا داور نبرد شماره۱۰۲ سرخابی‌ها خواهد بود اما یک چالش اساسی برای او وجود دارد. این داور روز دوشنبه این هفته در AFC کاپ در کشور عراق قضاوت کرد و دیروز سه‌شنبه ۲۱ آذر به ایران برگشت. برای یک داور بین‌المللی مثل او قضاوت در دو کشور آن هم به فاصله کمتر از سه روز بسیار خسته‌کننده است و امکان دارد در دربی آن انرژی لازم را نداشته باشد که این خود دردسرآفرین است. به هر حال درصورت قضاوت او سعید قاسمی و علیرضا ایلدروم کمک‌های او را تشکیل می‌دهند. دربی بدون VAR با قضاوت بیژن حیدری یا وحید کاظمی برگزار می‎شود اما تجهیزات سیستم ویدئوچک صبح روز گذشته از طریق کشور امارات وارد تهران شد.

احتمال روز:
 شنیده می‎شود کمیته داوران فدراسیون فوتبال احتمال داور خارجی برای دربی را هم مد نظر دارد و دو داور خارجی از کشورهای امارات و عراق کاندیدای قضاوت هستند. 
     
هاشمی: بر استفاده از VAR تاکید داریم
وزیر ورزش و جوانان نیز موافق صددرصد استفاده از تکنولوژی داوری در دربی بزرگ پایتخت است. کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان درباره استفاده از سیستم ویدئوچک در دربی۱۰۲ گفت: یکی از خواسته‌های وزارت ورزش از فوتبال این بود که برای این دیدار مجوز استفاده ازVAR گرفته شود و برآن تاکید داشتیم. این سیستم در ورزشگاه آزادی موجود است و از این حیث مشکلی نیست اما باید مجوز فیفا صادر شود.
وی افزود: حتی ما داوران ویدئویی را هم پیشنهاد دادیم که ازچه کشورهایی باشند و امیدواریم که این اتفاق رخ دهد و برای اولین بار دربی با تکنولوژی داور ویدئویی برگزار شود.
newsQrCode
برچسب ها: داربی وار داوری
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها