پیش‌نویس تبادل اسرا با تل‌آویو در انتظار پاسخ مقاومت

صهیونیست‌ها در آستانه شکستی دیگر

صهیونیست‌ها که از طریق عملیات نظامی حدود چهار ماه گذشته نتوانسته‌اند هیچ‌یک از اسرای خود را آزاد کنند برای مهار اعتراض‌های داخلی تلاش دارند مرحله دیگری از تبادل اسرا را کلید بزنند و براساس گزارش‌ها همه طرف‌ها اکنون منتظر پاسخ مقاومت در این زمینه هستند.
کد خبر: ۱۴۴۳۳۸۵
صهیونیست‌ها در آستانه شکستی دیگر
 
پیش ازاین روزنامه الاخبار لبنان باانتشار گزارشی از«پیشرفت» در روند مذاکرات تبادل اسرا میان حماس و رژیم‌صهیونیستی، جزئیاتی از پیش‌نویس این توافق احتمالی منتشر کرد. روزنامه الاخبار به نقل از کانال ۱۲ تلویزیون رژیم‌صهیونیستی گزارش کرده بود «مرحله نخست شامل آتش‌بسی ۴۵ روزه، آزادی ۳۵ گروگان اسرائیلی و آزادی ۱۰۰ تا ۲۵۰ اسیر فلسطینی در ازای هر اسیر اسرائیلی خواهد بود. تعداد کل اسرای فلسطینی که آزاد می‌شوند ممکن است به ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ نفر برسد.» 
روزنامه لبنانی الاخبار با اشاره به این‌که مذاکرات بین مقاومت فلسطین و رژیم‌صهیونیستی در مسیر دستیابی به یک توافق جدید «در حال پیشرفت است»، نوشت، حماس نیز تلاش دارد از این فرصت برای آزادی اسرای فلسطینی بیشتر، توقف جنگ و فراهم کردن مقدمات بازسازی نوارغزه استفاده کند، به‌ویژه که شمار زیاد اسرای رژیم‌صهیونیستی «برگ برنده» آن است. 
 
جزئیات توافق احتمالی
این در حالی است که قاهره دوشنبه‌شب شاهد برگزاری دو نشست جداگانه مقامات مصری با یک هیأت از حماس و یک هیأت امنیتی از رژیم‌صهیونیستی بود. وبگاه «آکسیوس» نیز بامداد دیروز از سفر رئیس سازمان امنیت داخلی اسرائیل (شاباک) «رونین بار» به مصر و دیدار با مقامات این کشور خبر داد، هرچند ادعا کرد این سفر درباره وضعیت محور «صلاح‌الدین» (فیلادلفیا) است نه تبادل اسرا. یکشنبه پیش نیز دیدارهای رؤسای موساد و شاباک با مسئولان آمریکایی، قطری و مصری در پاریس با هدف «حرکت به سمت توافق جدید تبادل اسرا» بین رژیم‌صهیونیستی و مقاومت فلسطین برگزار شد. شبکه تلویزیونی ان‌.بی‌.سی به نقل از یک منبع آگاه از روند مذاکرات گزارش داد توافق احتمالی شامل آزادی گروگان‌های آمریکایی و رژیم‌صهیونیستی باقی‌مانده نزد حماس به صورت مرحله‌ای خواهد بود و از زنان نیز آغاز می‌شود. در مقابل شماری از اسرای فلسطینی آزاد می‌شوند و توقف تدریجی جنگ و ارسال کمک‌ها به غزه کلید خواهد خورد.
 
طرح سه‌مرحله‌ای
وب‌سایت عبری «والا» جزئیات بیشتری را فاش کرد و به نقل از مقامات رژیم‌صهیونیستی و قطری نوشت که طرحی سه مرحله‌ای به حماس پیشنهاد می‌شود که در مرحله نخست، ۳۵ تا ۴۰ اسیر رژیم‌صهیونیستی ازجمله زنان سالمند و کسانی که در شرایط سخت پزشکی قرار دارند، آزاد خواهند شد. این طرح همچنین شامل آتش‌بس شش هفته‌ای و آزادی اسرای فلسطینی خواهد بود اما جزئیات دو مرحله بعدی مورد توافق قرار نگرفته است. مرحله دوم شامل آزادی نظامیان و شهروندانی است که زیر ۶۰ سال هستند  و مرحله سوم، تحویل اجساد اسرایی است که در دوران اسارت در غزه کشته شدند. همچنین درباره تعداد اسرای فلسطینی که در قبال آنها آزاد خواهند شد، رایزنی خواهد شد. 
 
نگرانی نتانیاهو از فروپاشی کابینه
الاخبار نوشت اما این توافق احتمالی می‌تواند منجر به فروپاشی کابینه رژیم‌صهیونیستی شود، به همین دلیل نیز دفتر نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو «به سرعت» جزئیات توافق احتمالی را تکذیب کرد و گفت که شامل «شرایطی غیرقابل قبول برای اسرائیل» است. در حالی که نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی گفت که مرحله کنونی مذاکرات ممکن است به آتش‌بس دائمی منجر شود هرچند که «نمی‌توانیم پاسخ حماس را پیش‌بینی کنیم.»
کاخ سفید نیز مذاکرات جاری را «سازنده و امیدوارکننده» دانست و اعلام کرد که «ما هنوز از خط پایان عبور نکرده‌ایم اما از بحث‌ها، روند آنها و وعده دستیابی به چیزی که ممکن است بسیار مهم باشد، احساس رضایت داریم.»
 
تاکید حماس بر آتش‌بس کامل
در سایه انتشار این اخبار، طاهر النونو، مشاور رسانه‌ای رئیس دفتر سیاسی حماس شامگاه دوشنبه تأکید کرد که آتش‌بس کامل و نه موقت در غزه، مقدمه اصلی هر اقدام بعدی درخصوص توافق تبادل اسراست. تبادل اسرا و بازسازی غزه در مرحله بعد از آتش‌بس قرار دارد. نکته اصلی، توقف حملات به نوار غزه است و زمانی که این مسأله صورت گرفت، می‌توان سایر جزئیات را بررسی کرد.حماس، رژیم‌صهیونیستی و شخص بنیامین نتانیاهو را مسئول کارشکنی در توافق دانست و اعلام کرد که «ملت فلسطین و قدرت مقاومت، نخستین تضمین [اجرای توافق] هستند. گذشته از این‌که قطر، مصر و ترکیه هم ضمانت‌های سیاسی داده‌اند، هنوز زود است درباره تعداد اسرایی که آزاد خواهند شد، صحبت کنیم ولی ما به‌دنبال آزادی اسرای خود و تضمین عدم اسارت مجدد آنان هستیم.»
 
سفر هنیه به قاهره
اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس گفت که این گروه پیشنهاد نشست پاریس درخصوص آتش‌بس در غزه را دریافت کرده و در حال بررسی آن برای پاسخ است.به نوشته وبگاه عرب ۴۸، هنیه گفت که اولویت حماس، توقف جنگ و خروج تمامی نظامیان اسرائیلی از غزه است.اسماعیل هنیه همچنین گفته که برای بررسی این طرح به قاهره، پایتخت مصر می‌رود و جنبش حماس به‌طور کلی از هر طرح و ابتکار جدی و عملی به شرط این‌که به توقف کامل جنگ، بازسازی و رفع محاصره و تبادل اسرا منجر شود، استقبال می‌کند.تلویزیون رژیم‌صهیونیستی نیز گزارش داد که نشست پاریس به پایان رسیده و در مذاکرات، پیشرفت حاصل شده است. در این دیدار، طرح آزادی اسرا در چند مرحله بررسی شد. دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی هم مذاکرات را «سازنده» خواند ولی در عین‌حال گفت که هنوز «شکاف‌های بزرگی» وجود دارد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها