غربی‌ها نگران تبعات افشای مکالمه افسران نظامی آلمان هستند

لاپوشانی به روش شولتز

افشای فایل صوتی مکالمه افسران نظامی آلمان درباره حمله به پل کریمه، داده‌های حساسی را در اختیار ارتش روسیه قرار داده که این کشور از این فایل به‌عنوان سند دخالت مستقیم آلمان در جنگ اوکراین یاد می‌کند. همین مسأله بر تنش‌ها میان مسکو و برلین افزوده و افزایش تنش‌ها و افشای جزئیات این فایل صوتی، باعث نگرانی کشور‌های غربی شده‌است. همین مسأله اولاف‌ شولتز، صدراعظم آلمان را به تکاپو انداخته تا با توجیهات مختلف، کشورش را از شر تبعات افشای این فایل صوتی نجات دهد.
کد خبر: ۱۴۴۸۱۲۳
لاپوشانی به روش شولتز
 
در این فایل صوتی ۳۸دقیقه‌ای که توسط مارگاریتا سیمونیان، سردبیر شبکه تلویزیونی راشاتودی منتشر شد، افسران ارتش آلمان درباره چگونگی استفاده‌ از موشک‌های کروز دوربرد تاروس توسط اوکراین علیه مواضع روسیه صحبت‌ می‌کنند. آژانس خبری DPAآلمان اعتبار این فایل صوتی راتایید کرده‌است.پس ازافشای این فایل صوتی جنجالی، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان موضوع افشای فایل و محتوای مطرح شده داخل آن را مسأله‌ای بسیار جدی توصیف کرده وگفته بود مقامات آلمانی در حال کار فشرده و سریع برای روشن‌کردن ابعاد مختلف این موضوع هستند.چند روز پس از افشای این فایل صوتی و همزمان با ادامه واکنش‌ها به آن، صدراعظم آلمان بار دیگر امکان ارسال موشک‌های دوربرد تاروس به اوکراین را از این جهت که کنترل آنها تنها از سوی سربازان آلمانی در خاک این کشور امکان‌پذیر است، غیرممکن خواند.شولتز در اظهاراتی عنوان کرد که آلمان خودش باید کنترل موشک‌های تاروس درخاک اوکراین رادردست داشته باشد وازآنجا که این امر تنها با حضورسربازان آلمانی درخاک این کشور مهیا می‌شود، تحقق آن غیرممکن است.وی بحث‌های شکل‌گرفته درموردانتقال احتمالی موشک‌های دوربرد به اوکراین را عجیب توصیف کرده و به این موضوع اشاره دارد که آلمان درسال جاری بیش ازهفت میلیارد یوروکمک نظامی به اوکراین کرده است. صدراعظم آلمان خاطرنشان کرد این میزان کمک نظامی کشورش به اوکراین به‌طور قابل‌توجهی از سایر کمک‌هایی که دیگر کشورهای اروپایی انجام داده‌اند، بیشتر است.وی پیشتر نیز پیشنهاد ارسال موشک‌های تاروس به اوکراین را رد کرد، چرا که به اعتقادش این کار به معنای تبدیل شدن آلمان به یک طرف جنگ باروسیه است.اوهمچنین دراین رابطه گفته است: آلمان نمی‌تواند به اوکراین سلاحی با برد ۵۰۰کیلومتر بدهد که احتمال استفاده نادرست و هدف قرار دادن منطقه خاصی از مسکو به‌وسیله آن زیاد است.
   
فرار رو به جلوی وزیر دفاع آلمان
وزیر دفاع آلمان هم درواکنش به رسوایی افشای مکالمه محرمانه افسران ارشد ارتش کشورش درباره برنامه حمله به پل کریمه ادعا کرد این بخشی از«جنگ اطلاعاتی» ولادیمیر پوتین است.اوگفته است:«ما باید در پاسخ خودمان قاطع ودرعین حال محتاط باشیم.» او همچنین مدعی شدکه هدف ازچنین افشاگری‌هایی پشتیبانی ازاین افسانه بوده که آلمان در حال دسیسه‌چینی یک جنگ علیه روسیه بوده در حالی که این پوچ است.وزیر دفاع آلمان درادامه ادعاهایش گفت: «ما نباید به پوتین اجازه دهیم به هدفش دست پیدا کرده و بین ما تفرقه بیندازد. این افسران کاری را که مامور به انجامش بوده‌اند،یعنی سنجش سناریو‌های متفاوت، بدون برنامه‌ریزی هیچ‌چیز خاصی انجام داده‌اند. این سناریو‌ها به معنی چراغ سبز نشان دادن به انتقال موشک‌های تاروس به کی‌یف نیست. این افسران در هر لحظه از این گفت‌وگو مطلع بودند که شرکت آلمان در این جنگ که می‌تواند اشکال متفاوتی داشته باشد خط قرمزی است که نباید از آن عبور کرد.»
 
نگرانی کشورهای غربی
با وجود این‌که آلمانی‌ها تلاش دارند با طرح برخی مطالب، پس‌لرزه‌های انتشار فایل صوتی را کاهش دهند، گزارش رسانه‌ها حکایت از این دارد که علاوه بر آلمان، سایر کشورهای غربی نیز نگرانی‌هایی نسبت به تبعات افشای فایل صوتی افسران آلمانی دارند. نشریه تایمز انگلیس در همین زمینه ابراز نگرانی کرده که طرف روسی اکنون پس از فاش‌شدن مکالمه افسران آلمانی، می‌داند که غرب چگونه موشک‌ها را به کی‌یف می‌رساند. یکی از افسران در این مکالمه فاش شده توضیح داد که چگونه فرانسوی‌ها آئودی Q۷ را با موشک‌های SCALP به اوکراین ارسال می‌کنند.درهمین حال، نشریه تایمز با تحلیل این مکالمه به این نتیجه رسید که فایل صوتی افسران آلمانی، حضور نظامیان انگلیسی در اوکراین را تایید و جزئیات مهمی از استقرار موشک‌های انگلیسی استورم شادو در اوکراین ارائه می‌کند. 
نشریه تایمز هشدار داد این اطلاعات به سرویس اطلاعات روسیه کمک می‌کند تا آنها را ردیابی و نقاط استقرار و مسیر حرکت آنها را مشخص کند و این‌گونه وسایل نقلیه‌ را در اروپا و اوکراین هدف قرار دهد. 
به‌گفته‌نویسندگان‌مقاله،افشای چنین داده‌های‌حساسی نگرانی‌شدیدانگلیس‌وسایراعضای ناتورابه‌علت نقض امنیت اطلاعات برمی‌انگیزد.
   
جلسه فوق‌العاده پارلمان آلمان
درهمین حال، بزرگ‌ترین فراکسیون مخالفان درپارلمان آلمان درپی انتشارگفت‌وگوی افسران عالی‌رتبه ارتش آلمان، خواستار تشکیل جلسه فوق‌العاده کمیته دفاعی پارلمان شد.تورستن فری، سخنگوی این فراکسیون نامه‌ای به رئیس بوندستاگ نوشت: از طرف جناح خود می‌خواهم که فورا یک جلسه ویژه کمیته دفاعی تشکیل شود. این فراکسیون همچنین خواستار حضور اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در این نشست شد. 
   
واکنش چین به فایل صوتی
وزارت خارجه چین در واکنش به افزایش تنش‌ها پس از افشای فایل صوتی مکالمه نظامیان آلمانی با اوکراینی‌ها درباره نحوه حمله به پل کریمه با موشک‌های کروز، خواستار کاهش‌تنش فوری شد.مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین طی نشست خبری در وزارت خارجه چین در این‌باره گفت: «موضع چین در قبال بحران اوکراین ثابت و روشن است.»وی در این‌باره توضیح داد: «ما امیدواریم که همه طرف‌ها متعهد به حل و فصل سیاسی بحران [اوکراین] باشند و برای کاهش تنش با یکدیگر همکاری کنند.»

هشدار مسکو
روسیه بعد ازافشای فایل صوتی مکالمه مقام‌های ارشد نظامی آلمان درباره تسلیحات برای اوکراین و حمله کی‌یف به پلی در کریمه، سفیر این کشور در مسکو را احضار کرد و خواستار توضیح شد. دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه با اشاره به افشای این فایل و دسیسه‌چینی علیه مسکو، گفته که آلمان برای جنگ با روسیه آماده می‌شود.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به فایل صوتی لو رفته درباره مکالمه بین افسران ارشد ارتش آلمان درباره موضوعات امنیتی پیرامون اوکراین و روسیه گفت: تا آنجا که می‌دانیم، آلمان به‌طور کامل نازی‌زدایی نشده است. این مسأله بسیار بزرگ و مهم چیزی است که به پیامدهای جدی و وحشتناکی برای خود آلمان منجر خواهد شد. 
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه به خبرنگاران گفت: اگراتفاقی نیفتد وچیزی تغییر نکند، اگر این مسأله توسط خود مردم آلمان متوقف نشود، پیامدهای بسیار جدی رخ می‌دهد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها