علت درد جای دندان کشیده شده چیست؟

کشیدن دندان یک عمل رایج است که می‌تواند به تسکین درد و ناراحتی ناشی از دندان‌های آسیب دیده یا عفونی کمک کند. با این حال، طبیعی است که بعد از کشیدن دندان احساس درد داشته باشید.
کشیدن دندان یک عمل رایج است که می‌تواند به تسکین درد و ناراحتی ناشی از دندان‌های آسیب دیده یا عفونی کمک کند. با این حال، طبیعی است که بعد از کشیدن دندان احساس درد داشته باشید.
کد خبر: ۱۴۵۷۱۶۰

دلایل بسیاری برای علت درد جای دندان کشیده شده وجود دارد، مانند آسیب به بافت اطراف، فشار دست پزشک، عفونت و درد عصبی.

چرا بعد از کشیدن دندان درد شدید احساس می‌کنیم؟

پس از کشیدن دندان، اغلب با چالش‌هایی مواجه می‌شویم که از جمله آن‌ها می‌توان به درد متوسط و خونریزی اشاره کرد. این احساسات معمولا ناشی از التهاباتی هستند که در اطراف دندان ایجاد می‌شوند و به‌عنوان بخشی از فرآیند طبیعی نقاهت تلقی می‌گردند.

همچنین، پس از کشیدن دندان، عوارضی مانند درد و ناراحتی در محل کشیده شده رخ می‌دهد. این درد معمولا به علت فشار و تحریک موضعی ایجاد می‌شود. همچنین، خونریزی نیز از دیگر علائمی است که ممکن است به چشم بخورد. این علائم اغلب پس از کشیدن دندان طبیعی هستند و فرآیند بهبودی را نشان می‌دهند.

مدت زمان بهبودی ممکن است بسته به شرایط مختلف متفاوت باشد. در شرایط معمولی، انتظار می‌رود که درد و خونریزی در محل کشیده شده در یک بازه زمانی حدود یک هفته تا ده روز کاهش و بهبود یابد.

از راهکارهای کمکی برای کاهش درد و ناراحتی پس از کشیدن دندان می‌توان به استفاده از داروهای ضد التهاب و مسکن اشاره کرد. همچنین، رعایت دقیق دستورات و راهنمایی‌های دندانپزشک پس از کشیدن دندان نقش مهمی در فرآیند بهبودی ایفا می‌کند.

درد طبیعی دندان تا چند روز پس از کشیدن ادامه دارد؟

درد بعد از کشیدن دندان معمولا به‌عنوان یک بخش از فرآیند نقاهت و بهبودی تلقی می‌شود و در اغلب موارد از طریق استفاده از داروها و رعایت دقیق دستورات دندانپزشک بهبود پیدا می‌کند.

در شرایط عادی، اگر فک و لثه در وضعیت سلامت کامل باشند، درد پس از کشیدن دندان معمولا در مدت حداکثر پنج روز پس از درمان کاهش می‌یابد و تدریجا از بین می‌رود. این مدت زمان ممکن است متغیر باشد و به وابستگی از عواملی مانند نوع دندان، شرایط فردی و عوارض پس از درمان تعیین شود. بنابراین دانستن علت درد جای دندان کشیده بسیار مهم است.

همانطور که در دکترتو هم آمده است:

این نوع از درد که با تورم همراه است، معمولا باید سه تا چهار روز بعد از کشیدن و خارج کردن دندان برطرف شود، گاهی هم ممکن است تا یک هفته طول بکشد. معمولا تورم و درد صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب بیشتر است و در طول روز در حالت ایستاده کم‌کم تورم کمتر می‌شود.

نکته مهم!

در مواردی که عفونت یا شرایط خاصی برای بیمار وجود داشته باشد، ممکن است درد پس از کشیدن دندان بیشتر از مدت معمول ادامه پیدا کند، اما حتی در این موارد، انتظار می‌رود که در مدت حداکثر یک هفته الی ده روز پس از درمان کاهش یابد.

با توجه به اطلاعاتی که در وبسایت دکتر الهام وزیری درج شده است:

درد دندان کشیده شده در روزهای اول کاملا طبیعی است و جای هیچ نگرانی برای آن نیست. در شرایط نرمال که فک و لثه در سلامت کامل بوده باشند درد بعد از کشیدن دندان حداکثر تا ۵ روز بعد از درمان از بین می‌روند. در موارد نادر در صورت وجود عفونت یا شرایط خاص بیمار درد تا ۱ هفته الی ۱۰ روز بعد از کشیدن دندان ادامه پیدا می‌کند. اما در هر صورتی که اگر درد از این میزان زمان بیشتر شد حتما باید به دندانپزشک مراجعه کرد.

علت درد جای دندان کشیده شده چیست؟

بررسی 5 مورد از رایج‌ترین علت درد جای دندان کشیده

پنج علت شایع درد محل دندان کشیده شده عبارت‌اند از:

آسیب به بافت

کشیدن دندان شامل بریدن لثه و استخوان برای برداشتن دندان است. این امر می‌تواند به بافت‌های اطراف محل کشیدن دندان آسیب برساند و باعث درد و التهاب شود. این درد معمولا طی چند روز فروکش می‌کند، اما اگر شدید باشد، می‌توان با داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن آن را تسکین داد. پس از درمان درد ناشی از آسیب به بافت، می‌توانید با استفاده از روش های نوین مثل ایمپلنت دیجیتال یا سایر روش های آن، جای خالی دندان کشیده را پر کنید.

لخته خون ناپایدار

پس از کشیدن دندان، لخته خونی در محل ایجاد می‌شود تا به روند بهبودی کمک کند. اگر این لخته خون از بین برود یا جابجا گردد، می‌تواند منجر به درد، تورم و عفونتی به نام حفره خشک شود. حفره خشک یک عارضه نسبتا شایع است که حدود 2 تا 5 درصد از افراد را پس از کشیدن دندان تحت تاثیر قرار می‌دهد. علائم حفره خشک عبارتند از:

درد شدید در محل کشیدن دندان که معمولا 1 تا 3 روز پس از عمل شروع می‌شود:

  • بوی بد دهان
  • طعم بد در دهان
  • گاهی اوقات تب.

اگر فکر می‌کنید ممکن است دچار حفره خشک شده باشید، مهم است که در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید. آنها می‌توانند محل را تمیز کنند و یک دارو را برای تسکین درد تجویز نمایند.

علت درد جای دندان کشیده: عفونت

اگر باکتری‌ها وارد محل کشیدن دندان شوند، می‌تواند منجر به عفونت شود که درد، تورم، قرمزی و چرک را به‌همراه دارد. عفونت یک عارضه جدی است که در صورت عدم درمان عوارض جدی را به‌همراه دارد. علائم عفونت عبارتند از:

  • دردی که روز به روز بدتر می‌شود یا به سایر قسمت‌های صورت گسترش می‌یابد.
  • تورم که هرچه بگذرد بیشتر می‌شود یا به سایر قسمت‌های صورت گسترش پیدا می‌کند.
  • قرمزی در محل کشیدن دندان
  • چرک در محل کشیدن دندان
  • تب
  • مشکل در بلع یا تنفس.

درد عصبی

گاهی اوقات، کشیدن دندان می‌تواند به اعصابی که دندان را تامین می‌کنند، آسیب برساند. این امر می‌تواند منجر به درد تیرانداز یا درد مبهم در محل کشیدن دندان یا نواحی اطراف آن شود. درد عصبی می‌تواند یک بیماری مزمن باشد، اما درمان‌هایی برای کمک به مدیریت درد وجود دارد. اگر دچار درد عصبی هستید، مهم است که برای بحث در مورد گزینه‌های درمانی خود با دندانپزشک خود صحبت کنید.

سینوزیت

سینوس‌ها حفره‌هایی در استخوان‌های صورت شما هستند. آنها با هوا پر شده و توسط غشاهای مخاطی پوشیده شده‌اند. سینوزیت زمانی است که سینوس‌ها ملتهب می‌شوند. این التهاب می‌تواند ناشی از عفونت، آلرژی یا تحریک کننده‌هایی مانند دود یا مواد شیمیایی باشد.

علائم سینوزیت عبارتند از

  • درد در صورت یا اطراف چشم
  • احتقان بینی
  • ترشح غلیظ بینی
  • سردرد
  • درد دندان و تب.

اگر فکر می کنید ممکن است سینوزیت داشته باشید، مهم است که برای تشخیص و برنامه درمانی به پزشک خود مراجعه کنید.

جمع‌بندی

علت درد جای کشیدن دندان معمولا به التهابات موجود در اطراف دندان برمی‌گردد. هنگامی که دندانپزشک دندان را می‌کشد، باعث فشار و تحریک لثه و استخوان محیطی می‌شود که التهابات را در پی دارد. این التهابات منجر به درد و ناراحتی در محل کشیده شده می‌شود. همچنین، عواملی مانند عفونت یا شرایط خاص بیماری می‌توانند باعث ادامه درد بیشتری پس از کشیدن دندان شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها