با اختصاص 10 میلیارد تومان بودجه

ابرها برای نجات زاینده‌رود بارور می‌شوند

طرح بارورسازی ابرها که از چند سال پیش به منظور مقابله با خشکسالی استان اصفهان و رفع مشکل بی آبی زاینده رود به اجرا گذاشته شده بود ولی به دلیل کمبود اعتبار به سرانجام نرسید، باردیگر پس از بحرانی شدن خشکسالی، در جلسه‌ای میان نمایندگان استان و مسئولان کشور مورد بررسی قرار گرفت و ده‌میلیارد تومان بودجه به طرح بارور کردن ابرها برای آبگیری سد و رفع مشکل بی‌آبی زاینده‌رود اختصاص یافت.
کد خبر: ۵۴۰۹۵۶

در این نشست چندجانبه که میان نمایندگان مجلس اصفهان، رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور، برخی معاونان وزارتخانه‌ها، استاندار اصفهان، معاونان و معتمدان کشاورزان در نهاد ریاست‌‌ جمهوری برگزارشد، راهکارهایی برای رفع مشکل آب اصفهان مطرح شد که تعداد زیادی از آنها نیز به تصویب رسید؛ راهکارهایی که به ادعای مسئولان استان اصفهان بتواند بزودی موجب کاهش ناراحتی‌های کشاورزان و حقابه‌داران حوضه زاینده‌رود شود.

محسن صرامی، رئیس مجمع نمایندگان اصفهان در گفت‌وگو با فارس با اشاره به این‌که در این جلسه مشکل آب کل استان اصفهان مطرح شده است، گفت: امسال با خشک شدن زاینده‌رود، مردم تمام استان متضرر شده و خسارت دیدند.

وی با بیان این‌که در این جلسه بیشتر از سیستم‌های تهاتری مانند فروش برخی اموال برای رفع این مشکل استفاده شده است، تاکید کرد: برخی شرایط در کشور باید فراهم شود تا خسارت‌های این خشکسالی برطرف شود، مانند این‌که استمهال وام‌های بانکی تا سقف ده میلیون تومان تمدید و از قبل تهاتر، مبلغی به عنوان خسارت به حقابه‌داران اصفهانی پرداخت شود.

وی در ادامه تصریح کرد: سر انجام در این جلسه پیشنهاد شد از طرح بارور کردن ابرها و تامین آب سد زاینده‌رود حمایت شود.صرامی با اشاره به این‌که این کار تاکنون به دلیل کمبود بودجه به تعویق افتاده است، اظهار کرد: نشستی با سرمایه‌گذار این طرح تشکیل دادیم و قرار شد ده میلیارد تومان بودجه به این امر اختصاص پیدا کند و مسئولان استان نیز کارهای حقوقی و علمی آن را بررسی کنند تا در صورت امکان هر چه زودتر این پروژه را آغاز کنیم.

‌لزوم رفع مقطعی مشکلات کشاورزان

وی با اشاره به این‌که مشکلات کشاورزان در حال حاضر باید به صورت مقطعی رفع شود، افزود: دیدگاه بلند‌مدت برای رفع این مشکلات نیز با انجام انتقال آب به فلات مرکزی و سرمایه‌گذاری برای نصب تونل‌ها و انتقال آب انجام می‌شود.

وی با اشاره به این‌که همه ما ایرانی هستیم و امکانات نقاط مختلف کشور مربوط به تمام ایرانیان است، افزود: مدیریت یکپارچه حوضه آب زاینده‌رود باید به نفع تمام استان‌های بهره‌بردار باشد که این موضوع جزو مصوبات استانداری و مورد توافق مجمع نمایندگان اصفهان است.

وی تصریح کرد: همچنین در این جلسه قول‌هایی برای تخصیص تسهیلات و رفع مشکلات گیتی‌پسند به مسئولان این مجموعه داده شد تا فعالیت آن از 50 درصد بار دیگر به حد نرمال 90 درصد برسد و مشکلات سرمایه‌گذاران آن رفع شود که البته امیدواریم این قول‌ها اجرایی شود.

بارور کردن ابرها؛ طرحی کارساز

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان نیز چندی پیش در گفت‌وگو با مهر با اشاره به این‌که در سال‌های اخیر حوضه زاینده‌رود و مناطق مختلف منطقه مرکزی کشور و بویژه اصفهان با شرایط خاصی در زمینه خشکسالی مواجه شده است، گفت: به منظور مقابله با تبعات منفی خشکسالی، طرح‌های مختلفی به اجرا درآمده که یکی از این طرح‌ها، طرح بارورسازی ابرها از طریق یونیزاسیون است.

وی با اشاره به این‌که اجرای این طرح، تنها یکی از راهکارهای جلوگیری از بروز خشکسالی در اصفهان است، افزود: باید توجه داشت که به منظور مقابله با خشکسالی، نیازمند انجام فعالیت‌های مستمر و پایدار در زمینه جلوگیری از بروز خسارت‌های ناشی از این پدیده‌طبیعی هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان حرکت به سمت توسعه پایدار را یکی از راهکارهای جلوگیری از خشکسالی و خشک شدن زاینده‌رود دانست و تصریح کرد: مدیران استانی به این نتیجه رسیده‌اند که حرکت به سوی توسعه پایدار موجب می‌شود که مردم اصفهان بتوانند همواره از بستر زاینده‌رود در زمینه‌های مختلفی نظیر کشاورزی، صنعت، خدمات و شرب استفاده کنند.

وی ایجاد شکنندگی‌در حوضه زاینده‌رود را تنها یکی از خسارت‌های بروز خشکسالی در این منطقه دانست و اضافه کرد: بارش‌ها در حوضه بالادست زاینده‌رود بسیار کم بوده که همین موضوع باعث ایجاد شکنندگی در این حوضه شده است. شیشه‌فروش با بیان این‌که در این شرایط احتمال نشست زمین نیز وجود دارد، ادامه داد: برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی در شرایط کمبود آب، احتمال نشست زمین را افزایش داده است که لازم است به این موضوع در فرآیند پیشرفت و توسعه استان اصفهان توجه ویژه‌ای شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها