نماینده ایران در شورای حکام مطرح کرد

شرط ایران برای ارائه دسترسی آژانس به پارچین

مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا:

به مذاکرات هسته ای با ایران ادامه می‌دهیم

کاترین اشتون مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: کشورهای غربی و گروه ۵ + ۱ به مذاکرات هسته ای با ایران ادامه خواهند داد.
کد خبر: ۵۷۰۸۹۲
به مذاکرات هسته ای با ایران ادامه می‌دهیم

آشتون که برای شرکت در پنجمین کنگره جهانی علیه مجازات مرگ در مادرید به اسپانیا سفر کرده است، در نشست مجمع اروپا که خوسه مانوئل گارسیا مارگالو وزیر خارجه این کشور نیز در آن حضور داشت، گفت: ما برای تضمین صلح آمیز بودن اهداف برنامه هسته ای ایران و ایجاد اعتماد در جامعه بین المللی به مذاکرات خود با مسئولان ایرانی ادامه خواهیم داد.

جمهوری اسلامی ایران در چندین دور مذاکرات با گروه ۱+۵، مستند به گزارش های رسمی و مکرر آژانس بین المللی انرژی اتمی و هزاران ساعت بازرسی میدانی و نظارتی که هیچ دلیلی برای اثبات ادعاهای ضد ایرانی یافت نشده، بر لزوم به رسمیت شناخته شدن حق خود در استفاده صلح آمیز از چرخه کامل استفاده از انرژی هسته ای تاکید کرده است.

تهران همزمان با مطرح شدن ادعاهای رد شده چند کشور غربی بویژه آمریکا و همچنین رژیم صهیونیستی مبنی بر انحراف در برنامه صلح آمیز هسته ای ایران، بر لزوم توجه به زرادخانه اتمی این رژیم تاکید کرده که بدون نظارت جهانی و آژانس همچنان در حال گسترش است.

مقام ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد:ما می خواهیم اعتماد ایجاد کنیم و امیدواریم که ایران به آن پاسخ دهد.

خبرگزاری رسمی «افه» اسپانیا که این خبر را مخابره کرد، با اشاره به دیدار حدود یک ماه پیش اشتون با سعید جلیلی ربیس گروه مذاکره کننده هسته ای ایران نوشت: اشتون در آن زمان تاکید کرده بود که این دیدار موثر بوده و هر دو طرف، پس از مطالعه مرحله بعدی روند مذاکرات، به زودی با یکدیگر ملاقات خواهند داشت.

بر اساس این گزارش، معاون کمیسیون اروپا همچنین از تلاش اتحادیه اروپا برای حل مساله فلسطین سخن گفت و اعلام کرد که در این زمینه، هفته آینده برای دیدار با مقامهای رژیم صهیونیستی و فلسطینی به این منطقه سفر خواهد کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که دو طرف مناقشه فلسطین به راه حلی دست یابند که به تن شهای درازمدت میان آنها پایان دهد، منجر به ایجاد یک دولت و حاکمیت فلسطینی شود و امنیت اسراییلی ها را نیز تضمین کند.

اشتون گفت: اتحادیه اروپا با همکاری نزدیک جان کری وزیر خارجه آمریکا برای از سرگیری مذاکرات میان فلسطینی ها و اسراییلی ها تلاش می کند.

او در باره بحران سوریه نیز اظهارداشت: اتحادیه اروپا در سطح دوجانبه و چند جانبه برای رسیدن به یک راه حل صلح آمیز در درگیری داخلی‌ که از دو سال پیش در سوریه آغاز شده است، کار می کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: تلاش های بسیاری صورت گرفته است تا دو طرف - دولت سوریه و مخالفان- به صورت رو در رو در کنفرانس آینده ژنو شرکت کنند.

وی اظهار داشت: با ظهور قدرت هایی نظیر هند، چین و برزیل توازن در جهان تغییر کرده است و به همین دلیل، اتحادیه اروپا تلاش می کند، مطمئن شود صدایش در جهان شنیده شود و در همین راستا، از توسعه و تقویت ائتلاف ها در جهان حمایت کرد.

اشتون گفت: اعتقاد دارد اروپا بخاطر تاثیری که سیاست خارجی آن در ارتباط با همسایگانش خواهد داشت، مورد قضاوت قرار خواهد گرفت.

پنجمین کنگره جهانی مخالفت با مجازات اعدام که از روز چهارشنبه گذشته در مادرید گشایش یافته است، پس از برگزاری میزگردها و نشست های مختلف در این زمینه، فردا شنبه با برگزاری یک تظاهرات در پایتخت اسپانیا به کار خود پایان خواهد داد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها